چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶
پرشین خودرو
خـــودرونامـــه
شاخ به شاخ چینی‌ها در ایران
۱۲:۲۹ | ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
مقایسه JAC J5 و جیلی امگرند EC7

شاخ به شاخ چینی‌ها در ایران

پرشین خودرو: در شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور، انتخاب محصولات چینی کمتر به سلیقه افراد برمی‌گردد و به نوعی جبر ناشی از کمبود تنوع و قیمت گزاف دیگر محصولات خارجی، خریداران را به سوی چینی‌های بازار سوق می‌دهد.

به گزارش«پرشین خودرو»، بنا به دلایل مشخص این محصولات در حال افزایش تنوع در بازار بوده و به لطف ملّیتی که دارند در رده قیمتی پایین‌تر از سایر رقبا قرار گرفته‌اند، همچنین کلاس سدان‌های متوسط از دیرباز تاکنون یکی از رده‌های پر طرفدار در بازار بوده‌اند، از این رو در این مطلب قصد داریم تا دو عضو خوش‌نام چینی این رده را رودررو کنیم تا به انتخاب بهتر و مناسب‌تر میان جیلی امگرند EC7 و JAC J5 دست یابیم.

طراحی ظاهری

در این بخش JAC J5 شمشیر را از رو بسته و با تکیه بر تجربه و سلیقه ایتالیایی پینین فارینا وارد صحنه نبرد شده است، چراکه وظیفه طراحی J5 برعهده این مرکز طراحی مشهور گذارده شده است تا خیال این سازنده چینی از حیث بدنه و نماهای داخلی و خارجی راحت باشد و دیگر مورد سرزنش منتقدان قرار نگرفته و برپسب کپی کاری به آن چسبانده نشود. با نگاهی به این خودرو به راحتی تناسبات بدنه نمایان می‌شوند و چراغ‌های هالوژنی کشیده جلو و LED عقب جلوه دهنده نماهای جلو و عقب آن هستند. در نمای جانبی نیز تلاقی درب عقب و ستون C یکی از نقات جذاب J5 محسوب می‌شود، هرچند که در این نما درب‌ها از خط شخصیت به بعد تا پایین خودرو به شکلی ساده دیده می‌شوند و خبری از خطوط پایینی نیست. در ادامه باید این نکته را متذکر شد که آینه‌های جانبی با اینکه از اندازه مناسبی برخوردارند اما با ظرافت کلی خودرو ناهماهنگ بوده و کمی زمخت طراحی شده‌اند. در طرف دیگر میدان EC7 به عنوان عضو پر افتخار شاخه لوکس برند جیلی(امگرند) خودنمایی می‌کند، و با چهره‌ای جدی اما ساده‌تر جلوپنجره پخته‌تر خود را به رخ می‌کشد، این خودرو از نظر طراحی حرف چندانی برای گفتن ندارد، البته از جذابیت‌های آن می‌توان به انحنای بیشتر سطوح درب‌ها و بخش انتهایی خودرو اشاره کرد، چرا که با دیدن درب صندوق به سرعت نسل پیشین مرسدس بنز Sکلاس برای شما تداعی می‌شود تا به‌این‌ترتیب جذاب‌ترین بخش EC7 نمای عقب آن باشد. این خودرو دارای ستون C ضخیم‌تری بوده که ممکن است اندکی بر روی دید عقب تأثیر بگذارد اما همین امر باعث شده تا بُرش درب عقب به شکلی ساده درآمده و همانند فرم تکراری بسیاری از خودروهای میان‌رده باشد. بنابراین تا این‌جای رقابت J5 برنده بخش نمای ظاهری است.

کابین

با ورود به کابین EC7 با فضایی آمیخته از خطوط نرم و تیز روبرو می‌شوید، فضایی که در آن همه‌چیز به دور از اغراق و در کمال سادگی شکل گرفته است، کنسول وسط آلومینیومی و دریچه‌های هوای مستطیل شکل از نکات منفی این بخش هستند که بسیار ساده‌تر از آنچه باید می‌نمایند، البته وجود دکمه‌های کنترل کننده بر روی غربیلک فرمان تنها نقطه برتری EC7 بر J5 است چرا که J5 در بخش طراحی داخلی نیز یک سر و گردن از رقیب خود سر بوده و همچنین کیفیت مواد به کار رفته در آن نیز بهتر است، برای مثال با دیدن صفحه نشان دهنده‌های دایره‌ای شکل با تزئین کروم می‌توان پی به تفاوت این دو خودرو برد. در پایان می‌توان امتیاز این بخش را نیز به JAC J5 واگذار کرد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

در زمینه امکانات رفاهی هر دو خودرو پابه‌پای هم پیش رفته‌اند، و هردو دارای تجهیزاتی از جمله سیستم تهویه هوای خودکار، گرمکن شیشه عقب، سنسور دنده عقب، رینگ‌های آلومینیومی، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های خطر درب‌ها، آنتن‌های شیشه‌ای، تریم چرم کابین، آینه‌های جانبی گرم شونده و تاشو دارای چراغ‌راهنما و قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو هستند و تنها در مواردی همانند تنظیم هشت جهته صندلی راننده، صفحه نمایش 6.5 اینچی سیستم رادیو پخش DVD، وجود سانروف، چراغ زیر درب راننده، سیستم Power Windows، محافظ نویز شیشه‌ها و سیستم HSEA شیشه جلو و عقب و البته آینه وسط الکتروفتوکرومیک است که EC7 به وضوح برتری خود را نشان می‌دهد، اما در بخش ایمنی نیز این برتری ادامه داشته و از آنِ محصول امگرند است، با توجه به اینکه هر دو خودرو با شعار ایمنی بالا وارد صحنه شده‌اند ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که J5 پنج ستاره ایمنی خود را از موسسه چینی C-NCAP دریافت کرده درحالی که سازنده EC7 که در ابتدای برنامه‌ریزی برای ساخت این خودرو قول تولید خودرویی ایمن را داده بود با غرور تمام به تبلیغ اخذ 4 ستاره ایمنی از مرکز تست Euro-NCAP توسط EC7 پرداخته است. حال اگر ستاره‌ها را کنار بگذارید نیز برخی مشخصات EC7 به راحتی شما را قانع خواهند کرد که از آن جمله می‌توان به سنسور تشخیص کمک راننده، کیسه‌های هوای جانبی صندلی‌های جلو و پرده‌ای ردیف‌های جلو و عقب، باک بنزین ضد انفجار و ضد نشتی با 6 لایه مواد پلیمری مخصوص، هشدار روشن ماندن چراغ‌ها و روشنایی خودکار چراغ‌ها اشاره کرد که در کنار مشخصات ایمنی یکسان هر دو رقیب مانند کیسه‌های هوای جلو به تعداد 2 عدد، سیستم ضد سرقت، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و پیش‌کشندگی، هشدار باز بودن درب‌ها و سرعت بالا، قفل کودک و ترمزهای ABS و EBD برتری بلامنازعی را برای جیلی امگرند EC7 در زمینه ایمنی به ارمغان آورده‌اند.

مشخصات فنی

پیروزی این بخش از مقایسه هم نصیب EC7 می‌شود چراکه با پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق 1792 سی‌سی توانایی تولید نیرویی برابر با 137 اسب‌بخار در دورموتور6200 و گشتاور172 نیوتن‌متر در دور4200 را دارد که با همکاری یک جعبه دنده دستی 5 سرعته توانایی دست‌یابی به حداکثر سرعت 185 کیلومتربرساعت را دارد و در مقابل J5 از پیشرانه‌ای بهره می‌برد که درست همانند EC7 دارای تعداد چهار سیلندر از نوع خطی و 16 سوپاپ است اما به واسطه حجم کمتر پیشرانه به میزان 1499 سی‌سی قادر به تولید نیرویی معادل 111 اسب‌بخار در دور 6000 و گشتاور 146 نیوتن‌متر در دور 4000 است و با استفاده از جعبه دنده 5 سرعته دستی به حداکثر سرعت 175 کیلومتربرساعت دست می‌یابد. گفتنی است طی ماه‌های آینده رقابت در این بخش سخت‌تر خواهد شد چراکه قرار است به زودی پیشرانه 1.8لیتری و جعبه دنده اتوماتیک برای J5 توسط کرمان موتور عرضه شود. ابعاد EC7 برای طول، ارتفاع و عرض خودرو به ترتیب برابر است با 4635، 1789 و 1470 میلی‌متر است که این اعداد در J5 با 4590، 1765 و 1465 میلی‌متر برابری می‌کنند، به این‌ترتیب EC7 اندکی بزرگتر از J5 ظاهر شده از این رو حجم محفظه بار آن 680 لیتر است که نسبت به محصول JAC با 430 لیتر می‌تواند قابل توجه خانواده‌های ایرانی باشد.

پایان سخن

خوشبختانه تعصب در خرید خودروهای چینی جایگاه چندانی ندارد و عموماً خریداران به انتخاب منطقی تمایل دارند و با درنظر گرفتن ارزش خودرو در مقابل بهای پرداختی اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند. حال با توجه به مقایسه انجام شده بین نمونه تولیدی J5 در کرمان موتور و EC7 وارداتی توسط جیلیران می‌توان هدف خرید را به سه بخش تقسیم کرد، اگر خواهان خودرویی با طراحی چشم‌نوازتر در نمای بیرونی و کابین هستید J5 انتخابی منطقی است اما اگر جزو آن دسته افراد هستید که ایمنی و امکانات رفاهی را در اولویت قرار می‌دهید بدون درنگ به سراغ EC7 بروید، همچنین دسته سوم که عاشق قدرت بیشتر پیشرانه هستند تکلیفشان مشخص است و تا زمان عرضه نسخه 1.8 لیتری J5 می‌توانند اقدام به خرید امگرند EC7 کنند. بهای پرداختی برای هردو خودرو در رنج قیمتی نزدیک به هم و در محدوده 52 میلیون برای J5 و 54 میلیون تومان برای EC7 قرار دارد اگرچه در بازار شاهد قیمت 57 میلیون برای J5 و 63 میلیون تومانی برای EC7 هستیم.

-علی بیننده

برچسب ها:
j5ec7
عکس های مرتبط
نظر بینندگان
محمد
vote
۰
vote
۱۳۹۵/۱۰/۲۴
من خودم سمند EF7 دارم دیگه انقد به خرج افتاده که دیگه از همه ماشینهای تولید داخل ... و دارم می فروشمش و می خوام جک 1800 بخرم باهاش به دور زدم خیلی ماشین خوبی بود
مهر
vote
-۲۲
vote
۱۳۹۴/۰۷/۰۷
واقعا حالم از جفتشون بهم میخوره چون چینی هستند.فقط تولید ملی فقط سمند اون از نوع EF7 که اگه یکم رو آپشن های سمند کاربشه این چینی ها باید جمع کنن برن
ابی
vote
-۱۱
vote
۱۳۹۴/۰۶/۰۷
فقط پیکان وانت
man
vote
vote
۱۳۹۴/۰۴/۱۲
سلام.من خودم جیلی دارم.حرف نداره.قبل از اینکه جیلی رو بخرم میخواستم j5بخرم .در ماشین رو که تو نمایندگی باز کردم حالم.............من پیشنهادم جیلی هست.
kia
vote
۱۶
vote
۱۳۹۳/۰۲/۱۵
این جا فقط از jac j5 1500 استفاده شده در حالی که 1800متور قوی تری دارد
meysam
vote
vote
۱۳۹۲/۰۹/۱۹
طرحی از خودروی وانت رانا جوانان ام یک RunnaM1 http://www.upcity.ir/images2/52196250672511472781.gif http://www.upcity.ir/images2/76374454910539948080.jpg
!
!
!