دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵
پرشین خودرو
خـــودرونامـــه
 نبرد ژاپنی‌های کوچک در ایران
۱۵:۲۲ | ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مقایسه مزدا3 سدان و هوندا سیویک

نبرد ژاپنی‌های کوچک در ایران

پرشین خودرو‌: خودروهای سگمنت C یا کلاس کوچک خانوادگی همواره از دیرباز تاکنون محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند و تجربه نیز ثابت کرده که پرفروش‌ترین خودروهای جهان را خودروهای این کلاس تشکیل می‌دهند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در بازه‌های قیمتی بالا در سال‌های اخیر با ثبت سفارش مجدد خودروهای وارداتی و مونتاژ برخی از خودروهای روز جهان همچون مگان و مزدا3، شاهد رونق این دسته از خودروها در میان خانواده‌ها هستیم.

بازگشت برند هوندا به ایران با محصولات جدیدش بهانه‌ای بود تا فرصت را غنیمت شمرده و مقایسه جامعی بین مدل سیویک این خودروساز ژاپنی و هموطن مشهورش مزدا‌3 داشته باشیم.

طراحی خارجی

مزدا 3

اگرچه که نسل فعلی مزدا 3 در بازارهای جهانی رو به بازنشستگی بوده و مدل 2014 بزودی جایگزین آن می‌شود اما جذابیت‌های طرح ZOOM ZOOM مزدا آنقدر زیاد است که پس از 4 سال هنوز تازه و جوان به نظر رسیده و رنگ و بوی کهنگی به خود نگرفته است. فعلا هم که بهمن موتور برنامه‌ای برای عرضه نسل جدید اعلام نکرده پس هنوز میزبان این مدل در ایران هستیم.

از نمای جلو چهره اغراق آمیز مزدا3 گویی با شما حرف میزند و به‌رغم تلاش طراحان بر ایجاد خشونت در طرح ظاهری، معصومیت و نجابت در قیافه آن بیشتر موج می‌زند! چراغ‌های بادامی تا روی گلگیرهای جلو کشیده شده و جلوپنجره عریض چهره‌ای بشاش از آن بجا می‌گذارد. مه‌شکن‌ها نیز به خوبی با ورودی‌های هوای کناری ادغام شده‌اند و آن قطعه پلاستیکی مشکی رنگ نیز جای پلاک خودرو محسوب می‌شود. در نهایت لوگو مزدا هم مستقل از جلوپنجره قرار گرفته تا چشم بیننده را بیشتر به سوی خود معطوف کرده باشد.

در بخش جانبی بدنه، طراحی به مراتب ساده‌تر انجام گرفته و از خطوط تیز و تند چندان خبری نیست. طرح بدیع ستون C، آینه‌های اسپرت راهنمادار جانبی و رینگ 17 اینچ آلومینیومی تنها موارد قابل توجه در این نما را تشکیل می‌دهند.

اما در نمای عقب که پاشنه آشیل اکثر خودروهای سگمنت C به شمار می‌رود مزدا بسیار قدرتمند ظاهر شده و علاوه بر ارائه طرحی جوان پسند، قوانین و اصول آیرودینامیک را نیز به درستی رعایت کرده است. چراغ‌های بزرگ و زیبا با فناوری LED در لحظه نخست نگاه شما را دزدیده و در ادامه چراغ ترمز سوم بر روی درب صندوق عقب و دیفیوزر بزرگ با شب‌نما‌های نواری حس اسپرتی را در وجود شما برمی‌انگیزد.

هوندا سیویک

اما سیویک با خلق و خویی دیگر در انتظار شما نشسته است! طرح ظاهری آن از سال‌های گذشته تاکنون به جز پخته‌تر شدن چندان تغییری نکرده و نسبت به هم کلاسانش طراحی سنتی‌تری را به نمایش گذاشته و هوندا هرساله با دستکاری و فیس لیفت‌های پی در پی سعی بر بروز نگه داشتن سیویک داشته که البته گویی موفق هم بوده چرا که نه تنها چهره آن تکراری نشده بلکه روز به روز بر تعداد مشتریانش افزوده می‌شود.

از نمای جلو به سرعت میتوان دریافت که با خودرویی آسیایی روبرو هستیم. چراغهای باریک ساده که حتی از لنز نیز بی بهره‌اند به بهترین شکل ممکن با جلوپنجره لانه زنبوری جفت‌وجور شده‌اند. برخلاف مزدا در سیویک خبری از ورودی‌های هوای متعدد روی سپر نیست و به مراتب چهره آرام‌تری داشته اما برای خارج کردن ظاهرش از سادگی مطلق، نوارهای کرومی تزئینی به آن اضافه شده است.

در نمای جانبی خط شانه قوی بدنه را حجیم‌تر و طراحی کلی سیویک را پخته‌تر نشان می‌دهد. آینه‌های جانبی نیز به مانند سوپراسپرت‌ها پایه‌دار طراحی شده که بیشتر به مذاق جوانان خوش آمده همچنین رینگ‌های اسپرت آلیاژی دورنگ (مشکی-نقره‌ای) از جمله برتری‌های ظاهری سیویک به مزدا هستند.

در نمای عقب خوشبختانه هوندا نیز همچون مزدا سنگ تمام گذاشته و توانسته طرحی زیبا و تا حدودی منحصر بفرد و متفاوت با رقبا را ایجاد کند. بی‌شک چراغ‌های دو تکه پله‌ای در ایجاد این زیبایی بی‌تاثیر نبوده‌اند.

ولی در مجموع باید گفت هرقدر مزدا به افزودن چاشنی اسپرت و جذب جوانان تلاش کرده، هوندا قصد جلب توجه خانواده‌های کم جمعیت به سمت این محصول اقتصادی‌اش را داشته است.

کابین

مزدا 3

با ورود به درون این چشم بادامی احساس آرامش عجیبی خواهید کرد که بخشی از آن به مدد عایق بندی مناسب کابین و جلوگیری از نفوذ صدای باد و موتور و بخش دیگری از آنرا از جهت ارگونومی بالا و راحتی کار با ادوات باید دانست.

طرح کنسول وسط ساده بوده و برخلاف کره‌ای‌ها عجیب و غریب و فضایی نیست. در قسمت فوقانی کنسول، نمایشگر چند منظوره اطلاعات که در صورت سفارش به سیستم موقعیت یاب جهانی(GPS) نیز تجهیز می‌شود، قرار گرفته است. طرح دریچه های کناری با دریچه‌های وسط متفاوت بوده و ناگفته نماند سیستم تهویه مطبوع آن نیز غیردیجیتالی و بصورت دستی تنظیم می‌شود. سیستم صوتی فابریک مزدا بسیار ساده و ابتدایی و فاقد نمایشگر است اما راحتی کارکردن با آن بوسیله کلیدهای کنترلی بر روی غربیلک فرمان بالاست. طرح نشان دهنده‌های گود پشت آمپر جلوه مدرن به کابین بخشیده و غربیلک فرمان اسپرت و خوش دست آن لذت رانندگی با مزدا3 را دوچندان می‌کند.

کیفیت متریال داخلی محصولات مزدا معمولا با هموطنش تویوتا از جهت دوام بالا و استهلاک پایین مقایسه می‌شوند و این شاخصه در مزدا‌3 به وضوح دیده شده و اگرچه که در دید اول پلاستیک خشک فشرده بکار رفته در ساخت داشبورد چنگی به دل نمی‌زند اما با افزایش کارکرد خودرو زمانی که ببینید تمام مواد داخلی شکل اولیه خود را حفظ کرده و از کیفیت آنها کاسته نشده، از مزدا تشکر خواهید کرد. همچنین تزئینات کرومی بکار رفته در نقاط مختلف کابین نیز نمره قبولی را می‌گیرند و تودوزی پارچه معمولی صندلی‌ها با این که حس لوکسی تودوزی چرم را القا نکرده ولی از کیفیت دوخت تحسین برانگیزی بهره می‌برند.

هوندا سیویک

اما با فشردن ریموت هوندا و پا گذاشتن به درون آن موارد زیادی توجه شما را جلب خواهند کرد. قبل از هر چیز طرح عجیب و غیر معمول کنسول وسط که البته با چند درجه زاویه بیشتر به سمت راننده چرخیده که نشان از اهمیت تسلط بیشتر بر رانندگی از دیدگاه طراحان هوندا دارد. قرارگیری نمایشگر اطلاعات ساعت و دماسنج و کامپیوتر سفری در بالای کنسول از جمله اشتراکات سیویک با مزدا 3 بوده و نشان دهنده‌های پشت آمپر آن شاید به جذابیت مزدا نباشند اما می‌توان گفت از هیچ عقربه آنالوگی در آنها استفاده نشده و دورموتور و سرعت‌سنج و آمپر بنزین ، همه وهمه بطور تمام دیجیتالی طراحی شده اند که این خود حس سوار بودن بر خودرویی مدرن را تداعی می کند.

غربیلک فرمان سه شاخه سیویک به شلوغی فرمان مزدا 3 نبوده و با روکش چرمی به جرات می‌توان گفت از خودرو رقیب هم خوش دست‌تر است. کیفیت مواد بکار رفته در داشبورد اگر از مزدا 3 بیشتر نباشد کمتر هم نیست و البته فراموش نکنیم که محصولات هوندا از لحاظ استهلاک و کیفیت ماندگاری همواره زبانزد خریداران مشکل پسند بازار آمریکا بوده اند پس اگر روزی سیویک را خریدید نگران نباشید زیرا این ژاپنی به این زودی‌ها پایتان را به تعمیرگاه باز نخواهد کرد! استفاده از ترکیب دو رنگ کرم و خاکستری موجب شده تا تیرگی و تاریکی کابین مزدا را به فراموشی سپرده و از فضای داخلی گرم و دلنشین سیویک لذت ببرید.

مشخصات فنی

مزدا 3

این خودرو با بهره‌گیری از یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپه با تنفس طبیعی قادر به تولید حداکثر 147 اسب بخار بوده و با گیربکس های 5 سرعته دستی و اتوماتیک جفت و جور می‌شود. یک گزینه 1.6 لیتری با توان 104 اسب بخار نیز با جعبه دنده 5 سرعته دستی قابل خرداری است که قیمتی به مراتب پایین تر از گونه 2.0 لیتری دارد.

هوندا سیویک

اما فامیلی موتور ترجیح داده گونه 1.8 لیتری سیویک را برای بازار ایران برگزیند که این موتور نیز 16 سوپاپ است و بیشینه قدرتی 139 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه را داراست و البته استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس کرده که صحت ادعای هوندا بر پاک و دوستدار محیط زیست بودن سیویک را می‌رساند.

سخن پایانی

در نهایت باید گفت تورم‌، نوسانات نرخ ارز و رشد صعودی قیمت‌ها و تبدیل خودرو به کالایی لوکس سبب گشته تا این روزها خودروهایی که در سراسر جهان از آنها تحت عنوان اقتصادی و ارزان قیمت یاد می‌شود، در بازار خودرو ایران از دسترس قشر متوسط جامعه خارج گشته و به اتومبیل ثروتمندان بدل گردند.

برچسب قیمتی 122 میلیونی برای مزدا 3 تیپ 3 و 130 تا 135 میلیونی برای هوندا سیویک حاکی از اختلاف قیمت 10 الی 13 میلیونی این دو خودرو است که خرید هوندا را چندان منطقی نشان نمی‌دهد و نمی‌توان این اختلاف فاحش را به پای تولید داخل بودن مزدا دانست چرا که امروزه تولید خودروهای مدرن در کشور هزینه بیشتری از واردات آن از امارات و ابوموسی با مجوزهای ویژه دارد!

به هر حال اگر مجرد هستید یا خانواده کم جمعیت 2 یا 3 نفره دارید ولی به فکر خواص اسپرتی و هندلینگ بالا در رانندگی بوده و گاهی به انجام حرکات نمایشی نیز می‌پردازید بی‌مکث به سراغ مزدا3 گروه بهمن بروید اما اگر خانواده پرجمعیت‌تری داشته و مسافرت آخر هفته از برنامه زندگی شما جا نمی‌افتد و بطور کلی انسانی آرامش طلب و اما گاهی هم به دنبال هیجان هستید حواله خرید هوندا سیویک فامیلی موتور را امضا کنید.

- سپهر عظیمی

برچسب ها:
مزدا3سیویک
عکس های مرتبط
نظر بینندگان
shorakin
vote
vote
۱۳۹۴/۱۰/۱۰
سیویك رو با مزدا 3 نمیشه مقایسه كرد
ص.ع
vote
۳
vote
۱۳۹۳/۱۱/۲۲
بنظر من حیف پول که بخاد داده بشه به ماشین های داخلی و خارجی باید خریده نشود تا ارزون بشه مثل سابق دلار و تورم هم الکیه خودمون هستیم که با خرید بیش از حدمون واسه چشمو هم چشمی گرونی میاریم نخرید تا ارزان شود و رودست دلال ها و وارد کننده ها باد کنه1 سال نخریدن مساوی با ارزانی.
آرام
vote
۶
vote
۱۳۹۲/۰۹/۱۹
متاسفانه مدلی که از هوندا سیویک به بازار ایران و خاورمیانه عرضه میشود با مدلهای سفارش اروپا خیلی خیلی فرق میکند ...مدل لیفبک سیویک را سرچ کنید و مدلهای اروپایی گویا 10 سال جلوتر از آنچه اکنون میبینید میباشند اما بقول نویسنده این خودروهای ارزان 12 الی 16 هزار دلاری ( یعنی 50 میلیونی ) در ایران بالای 110 میلیون برای مصرف کننده ایرانی هزینه دارد
MaZi Zo0M Z0oM
vote
۴
vote
۱۳۹۲/۰۷/۰۲
5-مزدا3 به مدد طراحی و ذات اسپورتی خود،به موجب القاء لذت و هیجان رانندگی،در دور های میانی موتور هم،صدای موتور به داخل کابین نفوذ مینماید تا این حس به راننده و سایر سرنشینان منتقل شود. 6-سیستم پخش مزدا3 با 6 بلندگو(در نمونه تیپ3 که مورد مقایسه بوده)و قابلیت پخش لوح فشرده با فرمت های MP3/WMA به همراه سوکت ورودی AUX در داخل کنسول میانی،از کیفیت پخش قابل قبول و بلندی صدای خوبی بهره میبرد. درسته که سیستم پخش فابریک مزدا3 حرفه ای نمیباشد،ولی ساده و ابتدایی هم نمیباشد.ضمن همینطور اینکه نمایشگر اطلاعات پخش مزدا3 درواقع در کنار نمایشگر چند منظوره تعبیه شده که همه اطلاعات مربوط به آهنگ یا فولدر یا مشخصات ایستگاههای رادیویی در حال پخش بر روی آن نمایشگر به همراه اطلاعات مربوط به سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه،به نمایش در خواهد آمد. *صرفا به اصلاح موارد ذکر شده پرداختم و از بیان اضافات پرهیز کردم.
MaZi Zo0M Z0oM
vote
۴
vote
۱۳۹۲/۰۷/۰۲
با سلام. متأسفانه نویسنده چندین اشتباه فاحش رو در مورد خودرو مزدا3 در این مقایسه نگاشته که پیشنهاد میکنم با بررسی دقیق اصلاح بفرمایید. -اگر که مزدا3 مورد نظر نویسنده طبق اشاره انتهای مطلب،تیپ3 یا تیپ 3FL مونتاژ گروه بهمن میباشد که: 1-مزدا3 گروه بهمن بصورت استاندارد با رینگ "16 عرضه میگردد. 2-روکش صندلی های تیپ3 چرمی میباشد که در مقایسه به اشتباه پارچه ای ذکر شده.ضمن اینکه جنس فرمان و دسته دنده هم چرمی میباشد. 3-به هیچ وجه نمایشگر چند منظوره مربوط به سیستم GPS در ایران وجود ندارد و حتی در صورت تهیه از بازار آمریکا و نصب روی خودروهای ما به دلیل عدم پشتیبانی نقشه های ایران توسط نرم افزار GPS،در کشور ما کارایی نخواهد داشت. 4-نتنها تیپ3،بلکه تیپ 1 و 2 هم مجهز به سیستم ایرکاندیشن(سیستم تهویه تمام اتوماتیک یا همون دیجیتالی)با قابلیت تنظیم 2 طرفه یا Dual Zone میباشد. ادامه دارد ...
ماهان
vote
۳
vote
۱۳۹۲/۰۷/۰۱
خداییش حیف مزدا3 نیست به این زیبایی و اسپرتی با هوندا سیویک مقایسه اش میکنین؟تازه مزدا3 رو بخوای بفروشی سه سوت بذاری نمایشگاه میره اما هوندا چی؟
!
!
!