پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
پرشین خودرو
خـــودرونامـــه
سامورایی الماس‌نشان
۱۱:۲۰ | ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
بررسی میتسوبیشی ASX در اهواز

سامورایی الماس‌نشان

پرشین خودرو: از سال 2007 که نسخه مفهومی ASX در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد تا سال 2010 که رسماً پا به خیابان‌های بازارهای مختلف دنیا گذاشت.

به گزارش «پرشین خودرو»، از سال 2007 که نسخه مفهومی ASX در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد تا سال 2010 که رسماً پا به خیابان‌های بازارهای مختلف دنیا گذاشت. در ایران خودروسازان کره‌ای بودند که با کراس‌اوورهای کوچک خود می‌تاختند و با محدوده قیمتی خود در آن زمان اندک رقبای ژاپنی و فرانسوی خود را به حاشیه بازار رانده بودند تا اینکه ASX توسط شرکت آرین موتور پویا وارد بازار ایران شد و این سامورایی تازه نفس با قیمت مناسب خود در بدو ورود برای دیگر چشم بادامی‌ها شمشیر را از رو بست. این خودرو که از پلت فرم برادر بزرگتر خود، اوتلندر استفاده می‌کند که از آن در کراس‌اوورهای گروه PSA نظیر پژو 4008 نیز استفاده می‌‌شود. ASX مخفف Active Sports Crossover است و در بازارهای مختلف با نام‌هایی همچون RVR و یا Outlander Sport عرضه می‌شود. در این بررسی برای آزمایش و آشنایی با مشخصات این شاسی‌بلند ریزنقش میتسوبیشی به ملاقات مدل 2012 آن در اهواز رفتیم.

طراحی

فرقی نمی‌کند که از پشت‌سر یا روبرو ASX را ببینید چراکه در هر دو حالت با نمایی اخمو سعی دارد خود را جدی جلوه دهد، چهره آن متشکل از یک ذوزنقه بزرگ با نوار کرومی است که همه خطوط نمای جلو به آن ختم می‌شود و کیفیت مونتاژ این بخش دیدگاه مثبتی در ذهن بیننده ایجاد می‌کند، چراغ‌ها نیز با حالت ذوزنقه‌ای خود به خشونت ASX افزوده‌اند و مسیر دید را به دماغه برآمده خودرو هدایت می‌کنند در پایین نیز مه‌شکن‌های گرد با پوشش کرومی تقویت کننده حس اسپرت آمیخته با لوکس گرایی هستند. شیشه بزرگ جلو با اتصال به سقف پانوراما ساختاری مدرن به نمای بالای خودرو بخشیده است، با ادامه مسیر از چهره به گلگیرهای فایبرگلس جلو می‌رسیم که در محل چرخ‌ها عضلانی‌تر شده و با یک ورودی هوای کوچک در بالای آن‌ها از سادگی این بخش کاسته شده هرچند که برجسته‌ترین عنصر بصری در نمای جانبی همانا خط شخصیت مورب و عمیق بدنه بر روی درب‌ها است و به موازات آن شیشه‌های جانبی نیز شیب ملایمی را رو به بالا در عقب تجربه می‌کنند.

آینه‌های جانبی دارای راهنمای جذبی و تا حد ممکن دارای سطحی محدب هستند که در افزایش آیرودینامیک نقشی هرچند کوچک ایفا می‌کنند. در نهایت به نمای عقب و درب پنجم می‌رسیم که متاسفانه در بخش سپر به دلیل استفاده از شب‌نماهای بزرگ مجزا و چراغ مه‌شکن در وسط، اندکی شلوغ به نظر می‌رسد، اما در عوض به یمن وجود شیشه‌ای نسبتاً بزرگ فضای دید عقب مناسب است و یک اسپویلر سقفی به زیبایی بر آن سایه افکنده. رینگ و لاستیک نمونه مورد آزمایش توسط مالک تعویض شده بود که جلوه خاصی به نمای پایین خودرو بخشیده بود.

فضای داخلی

با ورود به کابین ASX در مقام راننده نخستین چیزی که توجهمان را جلب کرد صفحه نشان دهنده‌ها و مانیتور رنگی میان آن بود، اما به طور کلی کنسول برجسته وسط و کنترل پنل دایره‌ای و البته برند سیستم صوتی Rockford Fosgate از دیگر نقاط جالب توجه آن هستند، تم رنگی کابین با دو رنگ مشکی و سفید از میانه به دو بخش تقسیم می‌شود که در برخی نقاط به میزان کم از تزئینات آلومینیوم و کروم در کنار پلاستیک خشک و چرم استفاده شده و به نوعی سردرگمی سازنده را در تصمیم برای اقتصادی و یا لوکس و اسپرت جلوه دادن خودرو نشان می‌دهد، از سادگی دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع و بخش فوقانی مجموعه داشبورد که بگذریم بخش پایینی آن، فرمان و نشان‌دهنده‌های دوقلوی پشت آن و در نهایت شیفترهای تعویض دستی دنده حال و هوای خودروهای ژاپنی را زنده می‌کند تا با نگاه کردن به سه الماس درخشان میتسوبیشی که با ابعاد بزرگ بر روی فرمان نقش بسته‌اند برای رانندگی با آن آماده شویم. ارگونومی ادوات و اهرم‌های پشت غربیلک فرمان همانطور که از یک خودروساز ژاپنی انتظار می‌رفت بسیار رضایت بخش بود. پوشش رودری‌ها ساده اما کاربردی بوده و به میزان کمی از چرم در بخش استراحت‌گاه دست‌ها استفاده شده است، در عوض صندلی‌های چرمی خوش دوخت و راحت هستند و حمایت مناسبی را از سرنشین در پیچ‌ها به عمل می‌آورند و صندلی راننده و سرنشین کناری مجهز به گرم کننده و کیسه‌هوای جانبی هستند البته قابل ذکر است که فقط راننده امکان استفاده از تنظیم برقی صندلی را دارد و سرنشین کناری باید به طور دستی آن را تنظیم کند و با توجه به رقم پرداختی برای خودرو این مورد قابل قبول نیست، همچنین در بخش عقب فضای کافی برای افرادی با قد متوسط وجود دارد هرچند که فضای شانه و سر در این بخش به راحتی جواب‌گوی افراد بلند قد نیز هست، صندلی‌های ردیف دوم قابلیت تاشوندگی با نسبت رایج 60:40 را دارند، هرچند که فضای بار با حجم 416 لیتر برای سفرهای شهری و برون شهری کافی است و در نقاط مختلف کابین فضاهای متععدی برای نگهداری لوازم و لیوان تعبیه شده است.

تجربه رانندگی

قبل از شروع به رانندگی با ASX با علم به اینکه انواع سیستم‌های کمک راننده و امنیتی در حال انجام وظیفه هستند سطح انتظاراتمان را به بررسی عملکرد و به چالش کشیدن این سیستم‌ها تغییر دادیم و انتظار یک رانندگی خشن و وحشی با میتسوبیشی همانند فیلم‌های سینمایی را نداشتیم، به هر روی با آغاز حرکت در ابتدا شتاب حساس آن توجهمان را جلب کرد که با توجه به پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق 1998 سی‌سی و تعداد 16 سوپاپ که تحت فرمان سیستم MIVEC (سیستم الکترونیکی زمان‌بندی سوپاپ‌های میتسوبیشی) باز و بسته می‌شوند چالاکی جثه 1400 کیلوگرمی خودرو چندان عجیب نبود، تعویض دستی دنده‌ها با آرامش بود و هیچ‌گونه شوکی به خودرو وارد نمی‌شد و این به دلیل وجود جعبه دنده CVT ( Continuously Variable Transmissionبه معنی سیستم انتقال قدرتبا تعویض دنده متناوب) است، همچنین حالت تعویض خودکار دنده‌ها یکی از بهترین تجربه‌های رانندگی را برای هر راننده‌ای رقم خواهد زد چراکه این نوع جعبه دنده اجازه تغییر دنده با نسبت دنده نامحدود بین بالاترین و پایین‌ترین دنده را بدون گسستگی می‌دهد، و همین امر باعث شد تا ما در تست شتاب صفر تا 100 کیلومتردرساعت با حالت تعویض خودکار نتیجه بهتری نسبت به حالت دستی کسب کنیم، چراکه پس از چهار مرتبه انجام این تست به میانگین 12.07 ثانیه برای حالت خودکار و 12.55 ثانیه برای حالت دستی رسیدیم و دلیل اختلاف این اعداد با زمان اعلام شده از سوی سازنده (11.5 ثانیه) را می‌توان به کیفیت پایین بنزین، آسفالت نامرغوب و رینگ‌ و لاستیک بزرگتر نمونه مورد آزمایش نسبت داد.

هندلینگ ASX تحسین برانگیز است که بخشی از آن مربوط به سیستم تعلیق که در جلو از نوع مک‌فرسون استرات و عقب اتصال چندگانه است و بخش دیگر ناشی از فرمان‌پذیری خوب و سیستم‌های کمکی همانند ASC (کنترل فعال پایداری) و TCL (کنترل کشش) است، ما نیز به منظور تست این سیستم‌ها در یک مسیر دایره‌ای به افزایش سرعت خودرو پرداختیم و هرچه به سرعت خودرو افزوده می‌شد بیشتر به احساس آرامش ناشی از ثبات و عدم از دست رفتن کنترل خودرو می‌رسیدیم، تا جایی که می‌توان با سرعت بالاتر از 70 کیلومتر در ساعت وارد مسیر پیچ شد و با خیال آسوده از آن گذر کرد، حال برای توقف چنین جرمی باید ترمزهای این شاسی‌بلند جمع و جور را آزمایش می‌کردیم و از آنجا که سیستم‌های ABS و EBD همواره روشن هستند و HSA (ترمز کمکی سطح شیبدار) نیز در مواقع ضروری به کمک راننده می‌آید تصمیم گرفتیم زمان توقف از سرعت 90 کیلومتر در ساعت تا حالت سکون را بسنجیم و به عدد 3.8 ثانیه رسیدیم.

امروزه هر خریداری به ایمنی و مصرف سوخت خودرو توجه ویژه‌ای دارد و ASX در هر دو مورد حرف‌هایی برای گفتن دارد، چراکه با میانگین مصرف 7.7 تا 7.9 لیتر در 100 کیلومتر جزو SUVهای 2لیتری کم مصرف قرار دارد و با کسب پنج ستاره ایمنی از مؤسسه ایمنی EuroNCAP و مجهز بودن به 7 کیسه هوا، و سیستم‌هایی که پیش از این ذکر شد خود را یک سروگردن بالاتر از برخی رقبا نشان می‌دهد. صدای پیشرانه آن با توان 147 اسب‌بخار و گشتاور 197 نیوتن‌متر در سرعت‌های بالا تا حدودی مهمان سرنشینان است، با این حال بیشینه سرعت آن 190 کیلومتردرساعت است و نیروی پیشرانه در حالت عادی به چرخ های جلو منتقل می‌شود و در صورت نیاز برای مسیرهای آفرود با استفاده از یک کلید گردان در کنار ترمز دستی خودرو به حالت 4WD می‌رود.

تجهیزات و امکانات رفاهی

خوشبختانه میتسوبیشی در این بخش تا اندازه‌ای دست و دلبازی کرده و به هیچ‌وجه نخواسته قافیه را به کره‌ای‌های خوش خط و خال ببازد و ASX را با دستی پر راهی بازار کرده است، چرا که برای مدل 2012 شاهد استارت دکمه‌ای، سقف پانوراما، صندلی‌های چرمی گرمکن‌دار، سنسورهای سیستم روشنایی و برف پاک کن خودکار، سنسورها و دوربین دید عقب، سیستم صوتی حرفه‌ای با قابلیت پخش MP3 و DVD متشکل از 6 اسپیکر، 2 تیوتر، ساب ووفر در محفظه بار، پورت USB و ظرفیت 6 دیسک، سیستم روشنایی زنون مجهز به تنظیم ارتفاع خودکار نور، چراغ‌های عقب LED، آینه تیره شونده وسط با صفحه نمایش، کروز کنترل، آینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار، دکمه‌های کنترل بر روی فرمان و تهویه مطبوع خودکار هستیم. در بخش ایمنی فعال و غیر فعال، 7 کیسه هوای ایمنی (2 عدد جلو، 2 عدد جانبی، 2 عدد پرده‌ای و 1 عدد زانویی راننده)، ABS، EBD، ASC، TCL، HSA، هشدار دهنده صوتی کمربند ایمنی راننده، ترمزهای دیسکی و... لیست مهم‌ترین تجهیزات ایمنی ASX را تشکیل می‌دهند.

انتخاب ASX

ورود محصولات میتسوبیشی به بازار ایران علاوه بر افزایش تنوع به طور غیر مستقیم می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار بر افزایش دقت و وسواس بیشتر واردکنندگان و تولیدکنندگان محصولات چینی در ایران باشد، هرچند که مهمترین رقبای ASX در این کلاس خودرو فعلا کیا اسپورتیج و هیوندای توسان، سانگ‌یانگ اکتیون، سوزوکی گرند ویتارا، تویوتا RAV4 و رنو کولئوس هستند. البته فاکتور قیمت هم موجب طبقه‌بندی دیگری می‌شود که با توجه به قیمت 135میلیون و 500هزار تومانی این خودرو رقبای کمی برای ASX باقی می‌ماند، و انتخاب این شاسی‌بلند کوچک ژاپنی در حالی که فضای جادارداخلی علی‌رغم ابعاد بدنه و دید مناسب و موقعیت و تسلط خوب راننده نسبت به محیط در سبد مزایای آن قرار دارد هنوز هم سلیقه‌ای است چرا که با وجود متفاوت بودن در خیابان‌ها و تعداد کم، همچنان نگاه‌های بیشتری به برخی رقیبان آن معطوف است در حالی که کیفیت ساخت، ایمنی بالا و مصرف کم این خودرو از عوامل وسوسه کننده خریداران هستند و شاید با ملحق شدن مدل‌های دیگر میتسوبیشی در آینده نظیر اوتلندر و لنسر به ASX وضعیت خرید و فروش آن بهبود یابد.

• منتشر شده در شماره 80 ماهنامه نسل برتر

برچسب ها:
ASXمیتسوبیشی
عکس های مرتبط
نظر بینندگان
دانشجو
vote
۸
vote
۱۳۹۳/۰۱/۱۱
واقعا خسته نباشید دمتون گرم خواهشا باز هم از این کارها انجام بدین و اگر امکانش هست دو تا ماشین هم کلاس رو مقایسه کنید با تشکر
!
!
!