با رفع ممنوعیت مشکل واردکنندگان خودرو حل می شود ؟ / راه برون رفت از مشکلات فعلی چیست؟

پرشین خودرو: در شرایطی که شرکت های بزرگ خودروسازی چون سایپا و ایران خودرو در تولید و پرداخت تعهداتشان با چالش زیادی مواجه هستند چه توقعی می توان از شرکت های کوچک واردکننده داشت که با صدها محدودیت ارزی و واردات و مسائل گمرکی و دهها قانون محدود کننده دیگری مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بیش از 5 ماه از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد و همچنان دولت تصمیمی برای این مساله اتخاذ نکرده است این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش واردات خودرو ، طی چند ماه آینده باقی شرکتهای واردکننده تعطیل خواهند شد.

با وجود اینکه برخی از کارشناسان بخش زیادی از رشد قیمت و انحصار در بازار خودرو را ناشی از تصمیمات اخیر دولت در جلوگیری از واردات خودرو می دانند و رفع ممنوعیت را به موجب بازگشت ثبات ، کیفیت و رقابت به بازار خودرو ایران مطرح می کنند اما در همین حال تعدادی از کارشناسان نیز با وجود نوسانات ارزی و مسائل ناشی از تحریم ها معتقدند تنها رفع ممنوعیت واردات خودرو مشکل بازار خودرو و واردکنندگان را حل نخواهد کرد.

در همین زمینه یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تنها واردات خودرو راهکار رفع مشکلات کنونی بازار خودرو نیست ، اظهار داشت : رفع ممنوعیت واردات خودرو تنها راه حل مشکلات بازار خودرو و شرکتهای واردکننده نیست بلکه مساله مهم تر مشکلات ارزی و مسائل ناشی از تحریم هاست که مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور و وارد کنندگان ایجاد کرده است.

وهاب عقیقی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان اینکه امروز بدنه اقتصاد کشور به شدت لطمه خورده است، تصریح کرد: به فرض اینکه دولت ممنوعیت واردات خودرو را بردارد آیا همه مسائل و مشکلات واردکنندگان حل خواهد شد؟ متاسفانه امروز چالش های دیگری نیز وجود دارد که همراه با رفع ممنوعیت وارد خودرو باید برطرف شود.

وی افزود: هم اکنون80 تا 90 درصد شرکتهای واردکننده و فعال در حوزه بازرگانی از اتفاقات اخیری که در اقتصاد کشور رخ داده آسیب دیدند .

عقیقی تاکید کرد: با رشد چشم گیر نرخ ارز و مشکلات ناشی از تحریم که بسیاری از بخش ها به خصوص صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داده است دیگر بسیاری از بیزینس ها تعریف نشده است و متاسفانه تعطیلی شرکتها نیز اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس بازار خودرو یاد آور شد: در شرایط کنونی رفع ممنوعیت واردات خودرو تنها می تواند مسکنی برای بازار خودرو و شرایط فعلی کسب و کار در کشور باشد و به طور مقطعی در بازار تاثیر کمی را ایجاد نماید اما بعید است تغییر و تاثیر شگرفی را در حوزه واردات و بازار خودرو شاهد باشیم.


دایره مشتریان خودروهای خارجی کوچک تر می شود !

عقیقی افزود: تا زمانی که نتوانیم در حوزه قیمت گذاری ها سیاست های خوبی را اعمال کنیم و در بحث خدمات پس از فروش ،خدمات مطمئن و مناسبی را مشتریان ارائه نماییم مشکلات در حوزه واردات ادامه خواهد داشت چرا که امروز بخشی از مشکل خدمات مربوط به تامین قطعات یدکی است که عمدتا ناشی از تحریم ها و تامین نرخ ارز برای مواد اولیه شرکتهاست که منجر به افت تولید یا تعدیل و تعطیلی کارگاهها و کارخانجات قطعه سازی شده است.

 



وی در ادامه در خصوص احتمال واردات خودرو با ارز آزاد گفت: به طور قطع با واردات خودرو با ارز آزاد، سهم بازار و فروش شرکتهای واردکنده محدود تر خواهد شد و با کاهش قدرت خرید مشتریان و کاهش رقابت در بازار ، دایره مشتریان نیز کوچک تر خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص احتمال واردات خودرو با ارز آزاد گفت: به طور قطع با واردات خودرو با ارز آزاد، سهم بازار و فروش شرکتهای واردکنده محدود تر خواهد شد و با کاهش قدرت خرید مشتریان و کاهش رقابت در بازار ، دایره مشتریان نیز کوچک تر خواهد شد.


واردات خودرو در سایه ثبات اقتصادی / با محدودیت های ارزی و گمرکی چه توقعی می توان از شرکتهای واردکننده  داشت

عقیقی اظهار داشت: متاسفانه تولید و صنعت در کشور اوضاع خوبی ندارد با این حال امید است تلاشی که می شود منجر به رفع مشکلات و بازگشت ثبات به اقتصاد کشور و زندگی مردم شود و بازار خودرو از آشفتگی کنونی نجات یابد.

این کار شناس بازار خودرو همچنین با اشاره به برخی اعتراضات به حق خریداران در انجام تعهدات شرکتهای وارد کننده، گفت: در شرایطی که شرکتهای بزرگ خودروسازی چون سایپا و ایران خودرو در تولید و پرداخت تعهداتشان با چالش زیادی مواجه هستند چه توقعی می توان از شرکت های کوچک واردکننده داشت که با صدها محدودیت ارزی و واردات و مسائل گمرکی و دهها قانون محدود کننده دیگری مواجه هستند.
 

شرایطی که گریبان مدیران شرکتها را گرفت / باید برای خریداران فکر اساسی تری شود

عقیقی افزود: البته این شرکتها باید سرمایه ای که از مردم گرفته باز گردانند و یا خودرو وارد کند و تحویل خریداران دهد که با توجه به ممنوعیت واردات امکان چنین کاری وجود ندارد.

وی همچنین با توجه به حکم قضایی برای برخی از مدیران شرکتها، تصریح کرد: شاید با اعمال حکم قضایی تعدادی از مدیران تا حدودی مطالبه حق شود و برخی از مشتریان بخشی از حقوق شان را علی رغم رضایت قلبی دریافت کنند اما در نهایت به نظر نمی رسد این کار ثمری به همراه داشته باشد چون مدیران این شرکتهای تعمدی اینکار را نکردند و شرایط موجود گریبان آنها را گرفته است و باید فکر اساسی تری شود.

کد خبر 105361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha