ثبت کمترین بازدهی برای گروه خودرویی در سال97 +نمودار و جدول

پرشین خودرو: گروه خودرو و قطعات خودرو بورس کشور در سال گذشته شاهد کمترین بازدهی در بین گروه های بزرگ بازار سرمایه بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروسازان بزرگ کشور همراه با شرکت های قطعه سازی، بدنه اصلی گروه خودرو و ساخت قطعات بورس را تشکیل می دهند که در سال 97 با توجه به حواشی که با خود به همراه داشتند کمترین بازدهی را نسبت به سایر گروه های بزرگ به ارمغان آورده اند.

تغییرات شاخص خودرویی ها در یک سال گذشته فقط 12 درصد بوده است.

 

نمودار شاخص خودرو در سال 97



تغییرات قیمتی سهام گروه خودرو در سال 97

 

تغییرات قیمتی سهام خودرو در سال 97

 

تغییرات قیمتی سهام خودرو در سال 97


 

مولفه های تاثیرگذار بر گروه خودرویی در سال 97

 

خودروسازان

صنعت خودروسازی در سال 97 با مشکلات زیادی همراه بوده است. با اجرا شدن تحریم ها علیه ایران و خروج شرکای تجاری، هم چنین افزایش نرخ دلار، بالا رفتن هزینه تولید محصولات خودرویی را شاهد بودیم و در کنار این موضوع شرایط تحریمی موجب کاهش ورود قطعات خودرو شد.

افزایش هزینه های تولید و کاهش قطعات خودرویی، عدم اجازه افزایش قیمت محصولات همگی دست به دست هم دادند تا حاشیه سود خودروسازان از بین برود و زیان انباشته آن ها با رشد قابل توجه همراه باشد.
در اوایل زمستان سال گذشته، خودروسازان مجوز افزایش نرخ را دریافت کردند، در کنار افزایش قیمت خودرو، مجوز افزایش تجدید ارزیابی دارایی ها موضوع اثرگذار دوم بود که نگرانی برای برطرف کردن زیان انباشته شرکت های خودروسازی را فراهم کرد.

قطعه سازان
پرواضح است که تغییرات در شرایط خودروسازان تاثیرات منفی بر شرکت های قطعه سازی داشته است. مشکلاتی که برای تولیدکنندگان خودرو بیان شد زمینه افزایش بدهی بیشتر خودروسازان به قطعه سازان را فراهم کرد اما تنها خبر مثبت برای این گروه در سال 97 اختصاص تسهیلات 4هزار میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی به خودرویی ها برای پرداخت بدهی به قطعه سازان بود.

کد خبر 112568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha