ادامه چالش تاکسی های فرسوده در کشور / گره نوسازی با تفاهم نامه 10 هزار دستگاهی ایران خودرو باز می شود؟!

پرشین خودرو: بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته با ایران خودرو تاکنون 600 دستگاه تاکسی تحویل متقاضیان شده است و طی هفته جاری 200 دستگاه دیگر نیز تحویل متقاضیان می شود و امیدواریم تا پایان امسال تعداد خودروهای تحویلی به ناوگان تاکسیرانی به عدد 4 تا 5 هزار دستگاه برسد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، به منظور باز کردن گره نوسازی تاکسی های فرسوده، اخیرا تفاهمنامه ای درخصوص نوسازی تاکسی فرسوده با ایران خودرو به امضا رسیده است در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده کل کشور با تاکسی نو که با مشارکت کلیه نمایندگی‌های ایران خودرو آغاز شده است تعداد کل خودروهای فرسوده مشمول این طرح 10 هزار دستگاه پیش بینی شده و مدت اجرای پروژه تا پایان سال جاری است.


براساس این طرح که اخیرا اعلام شده ، ارزش اسقاط از قیمت نهایی خودرو نو کسر نخواهد شد و مسوولیت پرداخت ارزش اسقاط برعهده تاکسیرانی و مرکز اسقاط منتخب تاکسیرانی است، بنابراین ایران خودرو درخصوص دریافت گواهی اسقاط مسئولیتی نخواهد داشت .


با عدم پوشش اعتبارات دولتی و افزایش 30 درصدی ارزش لاشه اسقاط ، پرداخت ارزش اسقاط به مراکز اسقاط واگذار شد


در همین راستا مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به دلایل واگذاری پرداخت ارزش اسقاط به مراکز اسقاط عنوان کرد : کاهش اعتبارات دولتی و عدم پوشش اعتبارات فعلی در پرداخت ارزش اسقاط و از سویی افزایش حدود 30 درصدی ارزش لاشه اسقاط در بازار آزاد موجب واگذاری این مسئولیت به مراکز اسقاط گردید که به طور قطع به نفع رانندگان نیز خواهد بود.


مرتضی ضامنی افزود : پیش از این ایران خودرو ارزش اسقاط را از محل اعتبارات دولتی برای مالکان و متقاضیان نوسازی لحاظ می کرد اما با افزایش ارزش لاشه اسقاط در بازار آزاد، مقرر گردید مالکان تاکسی های فرسوده از طریق مراکز اسقاط ، ارزش لاشه اسقاطی را که متناسب با خودرو بین 5 تا 7 میلیون تومان است را دریافت نمایند که به عنوان آورده متقاضیان در فرایند نوسازی لحاظ شود.


تا پایان امسال تعداد خودروهای تحویلی به ناوگان تاکسیرانی به عدد 4 تا 5 هزار دستگاه می رسد ؟


وی در ادامه با اشاره به تفاهم نامه نوسازی 10 هزار دستگاه تاکسی با شرکت ایران خودرو اظهار داشت: در راستای این تفاهم نامه تاکنون 600 دستگاه تاکسی تحویل متقاضیان شده است و طی هفته جاری نیز 200 دستگاه دیگر نیز تحویل متقاضیان می شود و امیدواریم تا پایان امسال تعداد خودروهای تحویلی به ناوگان تاکسیرانی به عدد 4 تا 5 هزار دستگاه برسد.

 

تاکسی

 


وی گفت : دستیابی به نوسازی 10 هزار تاکسی بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته بستگی به تولید این خودروساز دارد و در صورتی که ایران خودرو در ماههای باقی مانده از سال بتواند نیاز موجود در در بخش تاکسیرانی را تامین کند همچنان این درخواست و نیاز مازاد بر تفاهم فعلی از سوی تاکسیرانی وجود دارد.


به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور خودروهای تخصیصی در این طرح در حال حاضر پژو 405 دوگانه سوز است که درصورت مهیا شدن شرایط تولید، سمند EF7 دوگانه سوز نیز به عنوان یکی از چالش های مهم در طرح نوسازی به فرایند خودروهای جایگزین اضافه خواهد شد.


ضامنی در ادامه با توجه به وجود 150 هزار تاکسی فرسوده و افزایش این رقم به 192 هزار دستگاه تا پایان سال 98 گفت : در صورتی که آهنگ تولید خودروساز همین رقم باشد به طور قطع نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور به عمر فعالیت در این بخش نخواهد رسید .


دو راهکاری پیشنهادی به دولت منظور جلوگیری از انباشت فرسودگی در ناوگان تاکسیرانی در کشور

وی همچنین از ارائه راهکاری به دولت منظور جلوگیری از انباشت فرسودگی در ناوگان تاکسیرانی در کشور خبر داد و افزود : بر این اساس به دولت پیشنهاد شده است که مجوز استفاده از خودروهای کار کرده داخلی با دو پیش شرط سن 3 سال و حداکثر پیمایش 100 هزار کیلومتر را به ازای اسقاط یک دستگاه تاکسی فرسوده را صادر نماید که به طور قطع با این راهکار بخش وسیعی از تاکسی های فرسوده از این مسیر امکان نوسازی را خواهند داشت .
وی خاطر نشان کرد : مذاکره با شرکتهای خودروساز به منظور افزایش خودروهای تخصیصی به ناوگان تاکسیرانی از دیگری راهکارهای پیشنهادی است تا بتوان به موازات این طرح بخش قابل توجهی از ناوگان فرسوده موجود در تاکسیرانی را نوسازی نماییم.


اختصاص وام 50 میلیونی از محل اعتبارات شهرداری ها به مالکان تاکسی های فرسوده


این مقام مسئول در اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در ادامه با توجه به افزایش تسهیلات نوسازی در ناوگان تاکسیرانی به خبرنگار پرشین خودرو گفت : تا پیش از این تسهیلات نوسازی در ناوگان تاکسیرانی 20 میلیون تومان بود که با توجه به افزایش 110 درصدی قیمت خودرو این تسهیلات کفاف فرایند نوسازی را نمی داد ضمن اینکه سود تسهیلات و اقساط وام ها رقم سنگینی برای رانندگان بود از این رو ضرورت افزایش این تسهیلات به 50 میلیون تومان و افزایش مدت باز پرداخت و کاهش نرخ سود تسهیلات با مشارکت شهرداری ها بیشتر گردید بر این اساس هم اکنون در چند شهر تهران ، مشهد ، بوشهر ، همدان این اتفاق خوب صورت گرفته و چند شهر دیگر نیز پی گیر هستند که این فرایند را فعال کنند و از محل ظرفیت و اعتبارات شهرداری ها تسهیلات 50 میلیونی را با نرخ سود 4 درصد را فراهم نمایند.


ضامنی اضافه کرد : در صورت تخصیص اعتبارات شهرداری ها ،فرایند نوسازی در سایر شهرها نیز انجام خواهد شد البته شهرداری ها در تلاشند که بتوانند از منابع محلی خودشان این تسهیلات را فراهم کنند تا فرایند نوسازی در این شهرها نیز سرعت گیرد و امیدواریم این اتفاق بیفتد.


تاکسی های فرسوده نیز سهمیه سوخت دریافت می کنند


وی در ادامه با توجه به برخی اظهارات متناقض در تخصیص سهمیه سوخت به تاکسی های فرسوده گفت : با توجه به آمار بالای تاکسی های فرسوده در کشور دولت موافقت کرد تا به این خودروها نیز سهمیه سوخت به میزان سهمیه تخصیصی به ناوگان تاکسیرانی اختصاص یابد.


وی با اشاره به اینکه علت آمار بالای تاکسی های فرسوده روند کند فرایند نوسازی است تصریح کرد : برای رانندگان باید فرایندی فراهم شود تا فرایند نوسازی را انجام دهد و زمانی که فرایند نوسازی با مشکل روبرو است نمی توان به رانندگان تاکسی فشار وارد کرد و آنها را مقصر دانست.


پیشنهاد اختصاص بخشی از منابع حاصل از سهمیه بندی بنزین در بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی


مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در پایان با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مقوله فرا سازمانی بوده و مستلزم همکاری دستگاههای مختلف در کنار یکدیگر است ، خاطر نشان کرد : با توجه به سهمیه بندی سوختی انتظار می رود دولت بخشی از اعتبارات حاصل از این محل را در بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهد حوزه ای که اگر نوسازی در آن اتفاق بیفتد منافع عموم جامعه در بسیاری از بخش ها از جمله محیط زیست ، زیباسازی شهری و کاهش مصرف سوخت را در دل این طرح خواهد داشت.

 

کد خبر 118468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha