خودرویی ها، سلبریتی بازار سرمایه در اردیبهشت ماه

پرشین خودرو: یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد که شاخص سهام خودرویی ها پس از غیبت 40 روزه لیدرهای اصلی و بازگشت دو نماد خودرویی به تابلوی معاملات، یکی از پر بازده ترین شاخص های صنایع بورسی در اردیبهشت ماه خواهد بود.

علیرضا باغانی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: نماد اصلی خودرویی ها پس از ثبت افزایش سرمایه به زودی بازگشایی می شود در این جریان نماد سایپا با قیمت 62 تومان و ایران خودرو نیز با قیمت تئوریک 58 تومان بازگشایی خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه، گفت: روند تقاضا در سهام خودرویی ها به نحوی است که پیش بینی می شود در اردیبهشت ماه به دلیل عدم وجود سهام زیر 100 تومان در بازار سرمایه و بازگشایی دو نماد سایپا و ایران خودرو، موج تقاضایی به لحاظ روانی برای سهام این شرکت ها ایجاد شود.
 

علیرضا باغانی


تحلیل سهام گروه خودرو در گرو بازگشایی 2 نماد اصلی خودرویی

وی با اشاره به شرایط بازگشایی دو نماد اصلی خودرویی بازار بورس تصریح کرد: بازگشایی نمادهای « خودرو » و « خساپا» مشروط به دریافت مجوز سازمان خصوصی‌سازی و ثبت سرمایه جدید در اداره ثبت شرکت‌ها ست که بر اساس آخرین اطلاعات هفته گذشته سازمان خصوصی سازی با افزایش سرمایه دو شرکت سایپا و ایران خودرو موافقت کرده تا فرایند ثبت در اداره ثبت شرکتها انجام و مطابق وعده داده شده حداکثر تا 10 روز آینده نماد این دو لیدر خودرویی در بورس باز شود.
ا
باغانی با توجه به لیدری دو شرکت ایران خودرو و سایپا در بازار و صنعت خودرو تصریح کرد : بر همین اساس تحلیل و بررسی روند سهام گروه خودرو، مستلزم بازگشایی این دو نماد اصلی خودرویی است به طوری که امروز بازار سرمایه در انتظار بازگشایی نماد این شرکت هاست که چه روندی را خواهند داشت.

به گفته وی، در حالی نماد دو شرکت ایران خودرو و سایپا از 26 و 27 اسفند سال گذشته به دلیل برگزاری مجمع فوق‌العاده و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بسته شده است که در فروردین ماه و در روزهای رونق بازار شاخص بورس 35 درصد و شاخص گروه خودرو که نشان دهنده بازدهی میانگین این صنعت است بدون حضور این دو نماد اصلی خودرویی 22 درصد رشد را تجربه کرده است. اگر چه پیش بینی می شود با بازگشت این دو نماد اصلی شاخص صنعت خودرو در بورس رقمی بیش از این اعداد و ارقام شود.

کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: در شرایطی شاخص کل بورس تهران در اولین ماه از سال‌جدید با جهش حدود 35 درصدی همراه شد که هم اکنون در بورس 39 صنعت بورسی حضور دارند که از جمله آنها صنایع خودرویی است که در مجموع نزدیک به 30 شرکت بورسی خودروساز و قطعه ساز همچون پارس خودرو ، زامیاد ، قطعات اتومبیل ایران ، سرمایه گذاری رنا ، مهرکام پارس ، گروه بهمن ، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و بهمن دیزل و ... را شامل می شود که برخی از آنها در اولین ماه سال، حجم و ارزش معاملات خوبی را داشتند.

به گفته باغانی، در حال حاضر در بازار سرمایه سهام برخی شرکت های خودرویی مثل پارس خودرو و زامیاد پرتقاضا و بعضا با صف خرید مواجه است و حجم معاملات و ارزش معاملات خیلی زیادی را تجربه می کنند.

وی در ادامه صنعت خودرو را صنعت سلبریتی بازار سرمایه در اردیبهشت ماه دانست و در همین راستا به دو دلیل عمده در این زمینه اشاره کرد و گفت: جای ماندن دو لیدر اصلی خودرویی ها از رشد بازار سرمایه در فروردین ماه و همچنین قیمت سهام این دو شرکت بورسی در محدوده 50 و 60 تومان و عدم پذیرش بازار در زمان بازگشایی موجب می شود قیمت سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا به سرعت به سمت 100 تومان که قیمت اسمی هر سهم است حرکت کرده و ترمیم شود.

این کارشناس بازار سرمایه، در پایان به اصلاح ساختار مالی دو لیدر خودرویی و ثبت زیان انباشته بیش از 36 هزار میلیارد تومانی در سال گذشته اشاره و پیش بینی کرد: اگر چه اوضاع این صنعت به لحاظ بنیادی چندان مناسب نیست و مشکلات زیادی در تامین ارز و قطعات وجود دارد اما با این حال با توجه به شرایط پر اقبالی که بازار سرمایه دارد، سهام خودرویی ها می تواند رشد خوبی را در سال جاری تجربه کند.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 122145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha