امکان تولید خودروهای گاز سوز و اتومات با استاندارد یورو 4 فراهم شود

یک مقام مسئول در وزارت صمت با تاکید بر امکان تولید خودروهای گاز سوز و اتومات با استاندارد یورو 4 در کشور گفت : اصرار سازمان محیط زیست و استاندارد و دیگر دستگاه های متولی در کیفیت و استاندارد، مانع تولید خودروسازان و پاسخ گویی به نیاز مشتریان شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه قرار بود بر اساس توافق خودروسازان با محیط زیست از ابتدای امسال تمام خودروها با استاندارد یورو 5 تولید و شماره‌گذاری شود، اما به دلیل عدم امکان اجرای این استاندارد در برخی از خودروها ناشی از شرایط تحریمی، همچنان دست‌اندرکاران صنعت خودرو و حتی سیاست‌گذار خودرویی با نگارش نامه‌هایی به معاون اول رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خواستار تعویق اجرای این قانون هستند.

آنچه مشخص است خودروسازان در تولید محصولات گازسوز و اتوماتیک با استاندارد یورو 5 به دلیل تحریم‌ها مشکل دارند و هم اکنون تولید این محصولات با استاندارد آلایندگی یورو 5 به در بسته خورده است.

البته وزیر پیشین صنعت در اواخر اسفند‌ماه سال گذشته در نامه‌ای خواستار تعویق اجرای این استاندارد شد اما تا‌کنون هیأت دولت در این زمینه تصمیمی نگرفته است در حالی که به گفته دبیر انجمن خودروسازان " باید بپذیریم که با بازگشت تحریم‌ها، قطع همکاری با شرکا تنگناهای بیشتری پیش‌ روی تامین مواد اولیه و قطعات و اجرای استانداردهای جدید خودرویی به‌ خصوص استاندارد آلایندگی یورو 5 در برخی خودروهای تولید داخل ایجاد شده است و به رغم تاکید بر اجرای آن هنوز سوخت مناسب برای اجرای استاندارد یورو 5 نیز در سراسر کشور تامین نشده است و بر این اساس باید اجرای این استاندارد به بعد از لغو تحریم‌ها موکول شود. "


در همین زمینه یکی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با انتقاد نسبت به اصرار دستگاههای متولی کیفیت و استاندارد در اعمال دیدگاه های خود بر مصالح کشور گفت: متاسفانه اصرار سازمان محیط زیست و استاندارد و سایر دستگاههای متولی به منظور ارتقاء کیفیت تولیدات و پاسخ گویی به مشتریان به نوعی مانع تولید خودروسازان شده است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط جنگ اقتصادی باید مصلحت کشور در اولویت تصمیمات دستگاه ها قرار گیرد، افزود: در مقطعی که واردات قطعه ای امکان پذیر نیست و تولید آن هم در این شرایط با برخی مشکلات مواجه است متاسفانه سازمان استاندارد و محیط زیست خواست و نگاه خودشان را بر مصالح کشور ترجیح می دهند و بر نصب برخی قطعات در قالب استانداردهای 85 گانه و یورو 5 تاکید و الزام دارند.


تاثیر اعمال الزامات استانداردی بر افزایش هزینه تولید خودروسازان

این مقام مسئول در وزارت صنعت تصریح کرد: امروز خودروسازان برای تجهیز تولیدات به استاندارد یورو 5 باید کاتالیست‌هایی که بیش از 50 برابر افزایش قیمت داشته است را روی برخی خودروها نصب کنند که طبیعتا قیمت تمام‌ شده محصول را به صورت چشمگیری افزایش می دهد ضمن اینکه با توجه به فلزات گرانبهایی که در این کاتالیست‌ها استفاده می‌شود این اقدام خروج ارز زیادی به همراه خواهد داشت.

وی با این حال به اخذ استاندارد یورو 5 بیش از دو سوم خودروهای تولیدی خودروسازان اشاره کرد و اظهار داشت: اعمال استاندارد یورو 5 برای خودروهای بنزین‌سوز قابل پذیرش است، اما در خودروهای گازسوز و دوگانه سوز که مطابق منافع ملی است درشرایط تحریمی و توقف همکاری برخی شرکتها نمی توان این الزام را پذیرفت. همچنین در خودروهای اتوماتیک که نیاز و الزام برخی افراد با شرایط خاص معلولیت و یا جانبازی است مسلما اخذ این استاندارد عملی نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید در این شرایط بستر و امکان تولید خودروهای گاز سوز و اتومات با استاندارد یورو 4 فراهم شود، تصریح کرد: با این وجود خودروسازان در تلاش برای ارتقاء استاندارد این خودروها به یورو 5 هستند اما با توجه به امکانات و شرایط کنونی این حرکت به تدریج در حال انجام است تا اقتضائات لازم فراهم و موفق به اجرا و ارتقاء استاندارد این خودروها شوند.

 

تولید خودروهای گاز سوز و اتومات



اهمیت نوسازی ناوگان فرسوده سنگین بر اعمال استاندارد یورو 5 / باید بهسازی ناوگان فرسوده در اولویت محیط زیست قرار گیرد

وی افزود : در این مسیر بسیاری از نهادهای تصمیم گیر و متولی در کیفیت و استاندارد با در نظر گرفتن الزامات در کشور و بدور از ایجاد هر گونه مانع در جهش تولید باید سطحی از کیفیت و استانداردها را که امکان اجرا در شرایط جنگ اقتصادی است را برای خودروسازان داخلی لحاظ کنند.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است در صورتی که به ازای یک صدم این سخت گیری ها در اعمال استاندارد یورو 5، در حوزه خودروهای فرسوده سنگین که در هر 100 کیلومتر 150 لیتر مصرف سوخت دارند سخت گیری شده و از تردد آنها در کلان شهرها جلوگیری شود شاهد کاهش آلایندگی خواهیم بود چرا که این خودروها هزاران برابر خودروهایی یورو 4 که اصرار بر اتقاء آنهاست در شهرها آلایندگی ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: امروز تفاوت مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ناشی از بهسازی ناوگان موجود در کشور بسیار بیشتر از حالتی است که یورو 4 را به یورو 5 تبدیل کند اما متاسفانه متولیان حوزه کیفیت و استاندارد به ارتقاء یورو 4 به یورو 5 در خودروهای تولیدی اصرار دارند.


تعامل وزارت صمت با گمرک و محیط زیست برای ترخیص و شماره گذاری خودروهای یورو4

وی گفت: امید است با درک شرایط کنونی کشور اولویتی که مناسب وضع فعلی کشور است توسط دستگاههای تصمیم گیر انتخاب شود و در نتیجه این تصمیمات شاهد آلودگی و مصرف سوخت کمتر و کیفیت و ایمنی بیشتر خودروها باشیم.

وی همچنین با توجه به توقف تعدادی زیادی خودرو در گمرکات به دلیل عدم دریافت استاندارد یورو 5 گفت : تعامل با استاندارد و گمرک جز دستور کارهای جدی و مستمر وزارت صمت است و در این زمینه تاکنون جلسات متعددی با این دستگاهها برگزار شده تا خودروهای یورو 4 مانده در گمرک ترخیص و شماره گذاری شوند و این تلاش ها به زودی به نتیجه خواهد رسید.

این مدیر در وزارت صمت در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نگاه سختگیرانه ای را در حهت حفظ منافع ملی دنبال می کند اما امید است که این سازمان نیز با این مهم کنار بیاید تا امکان استفاده از خودروهایی که از قبل تولید شدند نیز فراهم شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 124696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha