کد خبر 124995
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
حکم زندان برای کارآفرین حوزه وانت‌های خودران

آنتونی لواندوسکی از کارآفرینان و پیشگامان وانت های خودران در گوگل، در همین هفته به 18 ماه زندان محکوم شد و جرمش سرقت اطلاعات محرمانه و حساس کسب و کار است.

به گزارش پرشین خودرو، در این مورد خاص می توان دید که قوانین آمریکا در مورد برداشتن اسناد و مدارک از شغل قبلی و استفاده آن در شغل جدید تا چه حد جدی و سرسخت است.


شاکیان پرونده می گویند لواندوسکی به عمد 14 هزار فایل حساس شرکت گوگل را به کامپیوتر شخصی خود منتقل کرده به امید آن که از آن برای شغل بعدی خود در «اوبر» استفاده کند. 33 فایل از این 14 هزار فایل به عنوان اسناد محرمانه شرکتی شناخته شده با این حال فقط به خاطر 1 فایل 18 ماه حکم زندان دریافت کرده است. خود او هم اعتراف می کند که فایل ردگیری فعالیت های هفتگی شرکت گوگل از اسناد محرمانه آن شرکت به حساب می آمده است.


اما سؤال پیش می آید که به هر حال مردم از شغلی به شغل دیگر مهاجرت می کنند، چه اطلاعات یا اسنادی آن قدر محرمانه به حساب می آیند که فرد باید با امانت داری از شغل پیشین به شغل بعدی انتقال ندهد. جواب این است که اکثر کمپانی ها باید از اطلاعاتی مثل فرمول ها، فرایندها و متدهای خود محافظت نمایند و این اطلاعات روز به روز در حال افزایش و بهبود است. مخصوصاً که اگر این اطلاعات در شرکت پیشین وجود داشته و در شرکت جدید وجود نداشته باشند یا به طور مستقل دارای ارزش مالکیت معنوی داشته باشند.

اد سوانسون Ed Swanson از حقوقدانان و وکلای مدافع سان فرانسیسکو می گوید : «در اکثر موارد خطوط قرمز در این زمینه توسط شرکتی تعیین می شود که کارکنان آن را ترک می کنند. خیلی از موارد هم شاید این شرکت ها اطلاعاتی را محرمانه تلقی کنند که اصلا ذاتاً محرمانه نیستند.» بهترین و امن ترین راه هم از نظر وکلای شاکی و هم از نظر وکلای مدافع این است که قبل از خارج کردن فایل یا اطلاعات اجازه اخذ شود.

جیم پولی Jim Pooley‌ از کارکنان دفتر حقوقی در سیلیکون ولی سانفرانسیسکو می گوید: «خیلی از کمپانی ها سخاوتمندانه به کارکنان خود اجازه استفاده از اطلاعات محرمانه را می دهند به شرط آن که اطلاع داشته باشند و از قبل بدانند.» در این صورت شکایت هم نخواهند کرد.

در مواردی مهندسان با ثبت اختراع سر و کار پیدا می کنند یا مدیران فروش به هر حال حین کار رابطه هایی قوی با مشتریان خود شکل می دهند که به طور ذاتی امکان باقی گذاشتن آن در شرکت قبلی وجود ندارد و فرد با رفتنش به شرکت جدید این تجربیات و این اطلاعات را با خود می برد.

 



به هر حال هر فردی که قصد دارد به شغل جدیدی مهاجرت کند، حتماً باید سبک و سنگین کند که آیا ممکن است شرکت پیشین به دلیل برخی از اطلاعات از وی شکایت کند یا خیر. یا آن که ریسک عدم اخذ مجوز را به تن بخرد. بیشتر دعاوی خارج از دادگاه ها و به صورت توافقی حل و فصل می شوند برخی از این کارکنان بعد از توافق تعهد می دهند که در شرکت جدید در بخشی کار نکنند که امکان استفاده از فن و فوت آموخته شده در شرکت پیشین وجود داشته باشد. خیلی از شرکت ها از همان ابتدا شرط می کنند که وقتی فردی قصد ترک یک شرکت را دارد باید ابتدا وسایل الکترونیکی خود را در اختیار حراست آن مجموعه قرار دهد تا اطلاعات حساس از این وسایل پاک شوند.

در برخی از موارد شرکت استخدام کننده به دفاع از مستخدم جدید خود می پردازد به ویژه آن که تشخیص دهد که اتهام ها بی پایه و اساس است.

برخی از شرکت ها مثل اوبر، اعتقاد دارند کسی که از شغل قبلی خود اطلاعات سرقت کرده ممکن است از شرکت جدید هم سرقت کند و به همین دلیل در مورد لواندوسکی، اوبر تصمیم به اخراج وی گرفت.

لواندوسکی در اظهاراتش به دادگاه گفته است: «اعمال او ارزش آن را نداشته است که احترامش را در بین خانواده و دوستان و همکاران از دست بدهد و در انظار عمومی تحقیر شود.»

به هر حال وقتی فردی تصمیم می گیرد استخدام شرکت رقیب شود، باید جانب احتیاط را رعایت نماید و به هر دو شرکت این اطمینان را بدهد که فرد قابل اعتمادی است و در امانت خیانت نمی کند. همچنین هر فرد وظیفه دارد اطلاعات مهم خود را در جایی نگهداری کند یا در اصطلاح بک آپ «نسخه پشتیبان» داشته باشد که در آینده مورد سوءاستفاده قرار نگیرد یا فرد را در مظان اتهام قرار ندهد.

منابع: سایپا

کد خبر 124995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha