AWD یا 4WD؛ کدام بهتر است؟ + فیلم با زیرنویس فارسی

برای شاسی بلند سوارها حتما یک سوال مشترک تا کنون پیش آمده است؟ 4WDبهتر است یا AWD. پاسخ این سوال مهم و پرتکرار را می توانید در گزارش ویدئویی پرشین خودرو ببینید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حقیقت هر دو کلمه یک معنی را تداعی می کند، یعنی؛ قدرت حاصل از پیشرانه به چهار چرخ خودرو منتقل می شود.با وجود یکسان بودن معنی این دو اصطلاح باید بدانید که تفاوت های زیادی در مکانیسم این دو سیستم وجود دارد.

به طورکلی، خودروهای دارای چهار چرخ محرک، طبقه بندی خاصی دارند و هر یک با علامت اختصاری یا عبارت خاص خود شناخته می شوند. باوجود یکسان بودن مفهوم عبارت های AWD و 4WD، باید گفت که خودروهای AWD و 4WD کاملاً با هم فرق دارند.

4WD

این سیستم دارای قدمت بیشتری نسبت به AWD است و برخی اوقات آن را 4×4 هم می‌نامند. در این‌گونه خودروها توان به جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل می‌شود. وظیفه اصلی جعبه دنده انتقال توزیع توان بین اکسل های جلو و عقب است.

مزایای ۴-wheel ( چهار چرخ متحرک)

– بهترین قدرت و سرعت در جاده های ناهموار

– کم کردن مصرف سوخت با خارج شدن از حالت چهار چرخ متحرک

– راحتی سرنشینان

معایب ۴-wheel ( چهار چرخ متحرک)

– وزن بیشتر خودرو

– عدم کارایی در همه شرایط

– قیمت بالا

AWD :

تکنولوژی AWD به‌روزتر از 4WD می‌باشد و البته پیچیدگی بیشتر نسبت به 4WD دارد. تفاوت عمده سیستم AWD و 4WD این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است. در این سیستم هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مد الکترونیکی. در مدل مکانیکی این سیستم انتقال قدرت در حقیقت از سه دیفرانسیل استفاده می‌کنند. در سیستم تمام چرخ محرک، توان انتقال‌یافته تنها به چرخی تعلق می‌گیرد که بیش‌ترین نیروی Traction را داشته باشد. این کار با تقسیم توان در بین اکسل های عقب و جلو انجام می‌شود. این کار به وسیله دیفرانسیل مرکزی صورت گرفته و در بین هر دو چرخ در جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه انجام می‌شود.

مزیت های AWD :

- افزایش چسبندگی خودرو به جاده و کنترل بهتر آن تحت شرایط مختلف

- فرمان پذیری و هندلینگ مناسب برای انواع نیرو های traction

- در تمامی اوقات فعال است

معایب AWD :

- مصرف سوخت بیشتر

- افزایش وزن خودرو و پیچیده شدن مکانیزم عملکردی

- برای شرایط کاملاً Off-road مناسب نیست

در ویدئوی ذیل که در تحریریه پرشین خودرو با زیرنویس فارسی تهیه شده است می توانید توضیحات کاملی در خصوص این دو سیستم را مشاهده کنید.







 

کد خبر 125861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha