ایجاد حمل و نقل ریلی در عسلویه اقتصادی نیست

کارشناس حوزه حمل و نقل گفت: در حال حاضر با توجه به وجود حمل و نقل دریایی و جاده ای، نیازی به ایجاد حمل و نقل ریلی در منطقه عسلویه احساس نمی‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران، وحید سیفی آزاد کارشناس حوزه حمل و نقل در مورد مباحث مطرح شده پیرامون وجود نداشتن خط ریلی در منطقه عسلویه و تاثیر منفی آن بر صادرات محصولات تولیدی از این منطقه به ویژه محصولات تولیدی شرکت های پتروشیمی به کشور‌های همسایه، بیان کرد: در این زمینه، حمل و نقل دریایی در عمل به صرفه‌تر از حمل و نقل ریلی است، زیرا اکنون این راه آبی قابل استفاده وجود دارد و فقط باید از کشتی‌های موجود استفاده شود.

او افزود: اگر قرار باشد حمل و نقل ریلی انجام شود، چون هزینه بسیار زیادی دارد و دیرتر از راه آبی به مقصد می‌رسد، به صرفه نیست. از آن جا که هم اکنون ناوگانی داریم که این مسئولیت را انجام می‌دهد و هنوز خدشه‌ای در آن ایجاد نشده، نیازی به ایجاد خط ریلی جدید در این منطقه احساس نمی‌شود.

این کارشناس حوزه حمل و نقل در رابطه با اقتصادی بودن یا نبودن اتصال عسلویه به شیراز از طریق خط ریلی که گفته می شود قرار است در آینده تبدیل به عسلویه دوم ایران شود نیز بیان کرد: در شرایطی که در این منطقه، حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد، اگر قرار باشد خط ریلی برای اتصال این دو نقطه ایجاد شود، باید از بین رفتن اشتغال افرادی که از حمل و نقل جاده‌ای ارتزاق می‌کنند را نیز در نظر گرفت.

او در پایان تاکید کرد: یک بار برای مسیر جاده‌ای هزینه‌ای پرداخت شده و اکنون نیازی به پرداخت هزینه جدید برای احداث خط ریلی احساس نمی‌شود، زیرا همان شیوه جاده‌ای نیاز را برطرف می‌کند. مگر این که در آینده صنایع پایین دستی در شیراز آن قدر گسترش یابد که دیگر ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای برای دریافت مواد اولیه از عسلویه، پاسخگو نباشد.

کد خبر 132596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha