مقایسه خودرو سهند با اطلس؛ بررسی کامل طراحی، پیشرانه و آپشن‌های رفاهی

دو خودروی سایپا سهند و سایپا اطلس که محصولات جدید سایپا برای عرضه در بازار به عنوان خودروهای اقتصادی است با موتور M۱۵ GSI راهی بازار خواهد شد که نسخه بهبودیافته موتور تیبا می‌شود.

به بهانه معرفی دو سدان کلاس B جدید سایپا یعنی سهند و اطلس، در این گزارش از خبرنگار پرشین خودرو، نگاهی به تفاوت این دو خودرو خواهیم داشت که هریک به نوعی نسخه‌های فیس لیفت شده از مدل‌های پیشین خود هستند. از تفاوت سهند و اطلس برای اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت رونمایی شد و با وعده‌های تحویل خودروهای پیش فروش شده در سال ۱۴۰۳، با مقایسه خودرو سهند با اطلس تا حدودی خواهیم دانست که انتظار چه چیزی را می‌توانیم داشته باشیم.

تفاوت بیس اطلس و سهند سایپا

پیش از اینکه در مقایسه خودرو سهند با اطلس سراغ تفاوت‌های این دو خودرو برویم بایستی به شباهت بزرگ آنها اشاره کنیم: یعنی استفاده از پلتفرم x۲۰۰ که پیشتر در تیبا به کار گرفته شده بود و تقریباً در تمامی مدل‌های بعدی سایپا، از جمله ساینا، کوییک و حالا اطلس و سهند نیز حضور دارد. با توجه به اینکه سهند فیس لیفتی از ساینا به حساب می‌آید و اطلس نسخه مدرنیزه شده کوییک، چندان جای تعجبی نیست که در بخش پلتفرم به جای تفاوت سهند و اطلس، شاهد یک شباهت باشیم.

در بررسی تفاوت سهند و اطلس، انتظار می‌رود که اطلس به عنوان یک هاچبک تقریباً مدرن جایگزین مناسبی برای کوییک باشد. از سوی دیگر سهند نیز شاید پتانسیل آن را داشته باشد که به عنوان یک سدان شهری خانوادگی، مقبول و جوان پسند واقع شود.

گفته می‌شود که اطلس در تیپ‌های ۱ و ۲ با چهار تریم تیپ‌های G و S دستی و تریم L و E اتوماتیک CVT راهی بازار خواهد شد. طبق دیتایی که در کاتالوگ اعلام شده است، تیپ E و G نسخه‌های آپشنال اطلس خواهند بود و تیپ‌های L و S با حداقل آپشن‌ها تحویل خریداران خواهند شد. در مقابل، پارس خودرو سهند را در تیپ‌های آپشنال G و تیپ بیس S به بازار ایران خواهد فرستاد.

فرق ماشین سهند و اطلس در طراحی

اولین انتقادی که تفاوت سهند و اطلس وارد است، عدم همخوانی نمای جلویی با زاویه جانبی و صندوق هردو خودروست. گروه صنعتی سایپا کوشیده تا با خلق رخی تهاجمی، ظاهری اسپرت و مدرن به نواده‌های تیبا ببخشد اما المان بدنه تخم مرغی در نهایت زاویه نازیبایی در هردو ماشین ایجاد می‌کند.

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

یکی از نکته‌هایی که ماشین بازان بعد از انتشار تصاویر اطلس خاطرنشان کردند، شباهت طراحی زاویه جلویی این خودرو به فورد کا پلاس (مشهور به فیگو) بود. دماغه کوسه‌ای و جلوپنجره بزرگ با فریم کرومی و خطوط عمودی نیز کم شباهت به JAC A۵ نیست. با این حال استفاده از تریم‌های دورنگ به همراه بخش نقره‌ای روی سپر عقب و طراحی نسبتاً خلاقانه آینه‌ها، جای امید به استقبال مشتریان از ظاهر اطلس باقی گذاشته‌اند. حداقل می‌توانیم با اطمینان بگوییم که نسبت به کوییک، با ظاهر تقریباً مدرن‌تر و قابل قبول‌تری طرف هستیم.

همانطور که در ابتدای مقایسه خودرو سهند با اطلس اشاره کردیم، خودرو سهند فیس لیفتی از ساینا محسوب می‌شود و از المان‌های طراحی تقریباً مشابهی بهره می‌برد. گرافیک چراغ‌های جلوی سهند مشابه اطلس کار شده اما همانند ساینا، خطوط چراغ به جلوپنجره متصل هستند و تا بالای گلگیرها ادامه پیدا کرده‌اند. استفاده از خطوط کاپوت نیز تأثیری نسبی روی عضلانی سازی چهره سهند داشته است.

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

در نمای عقبی سهند نیز حرکت استفاده از تریم کرومی روی سپر زده شده و استفاده از چراغ دوتکه روی صندوق ظاهر شیکی ایجاد می‌کند. با تمام این اوصاف، در نگاه اول می‌توان به روشنی متوجه شد که با نسخه‌ای جدید از تیبا ۲ و ساینا طرف هستیم و طراحان چندان برای مدرن سازی سهند خود را به زحمت نینداخته‌اند.

در گام بعدی بررسی فرق ماشین سهند و اطلس، نگاهی به کابین این دو خودرو خواهیم داشت که طراحی کاملاً مشابهی دارند. استفاده از تریم دورنگ به همراه غربیلک فرمان D-Cut مجهز به  دکمه‌های کنترل، نمایشگر وسط ۷ اینچی، شارژر USB، سانروف و تعبیه دکمه‌های بالابر در رودری، خروجی‌های دایره‌ای هوا با فریم کروم و طراحی مشابه صفحه آمپر، چهره بهتری به اتاقک این دو خودرو بخشیده است.

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

با وجود سابقه ناخوشایند سایپا از استفاده متریال خشک و بی‌کیفیت در کابین خودروهای قبلی (به ویژه ساینا و کوییک که در مقایسه خودرو سهند با اطلس با نسخه فیس لیفت شده آنها طرفیم)، همچنان امیدواریم خودروسازان ایرانی فکری به حال بهبود کیفیت کابین کرده باشند.

سایپا اطلس

سایپا سهند

نوع بدنه

هاچ‌بک

سدان

ابعاد بدنه

۴۰۲۰ در ۱۶۸۵ در ۱۵۴۰ میلی‌متر

۴۲۱۵ در ۱۶۴۵ در ۱۴۸۴ میلی‌متر

فاصله بین دو محور

۲۴۱۰ میلی‌متر

۲۴۱۰ میلی‌متر

فرق ماشین سهند و اطلس در پیشرانه

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

در بررسی فرق موتور سهند و اطلس نیز بیش از اینکه به تفاوت این دو خودرو بپردازیم، با یک شباهت بزرگ روبرو هستیم. هردو خودرو از موتور M۱۵-GSi کوییک بهره می‌برند که به نوعی ورژن بهسازی شده موتور تیپیکال M۱۵ تیباست و صرفاً با افزودن بخش‌هایی مانند VVTi (سیستم زمانبندی سوپاپ)، هدرز و بهبود سیستم جرقه زنی، قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند.

پیشرانه M۱۵ هر چند روی تیبا بازدهی مناسبی داشت اما انتخاب این پیشرانه با اندکی تغییرات برای سدان سایپا شاهین یک شکست و از عوامل اصلی عدم استقبال از این سدان سایپا در بازار خودرو بود.

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

پس از بروز مشکلات برای سایپا شاهین، این گروه خودروسازی با اتکا به مگاموتور به عنوان بازوی این شرکت در طراحی و تولید موتور، اقدام به بازطراحی و بروزرسانی پیشرانه M۱۵ تیبا نموده بود که نتیجه آن تبدیل به پیشرانه M۱۵ GSI شد. بنابر اعلام مگاموتور قرار است روی سایپا سهند و سایپا اطلس نصب شود.

پیشرانه M۱۵ در زمانی که صنعت خودرو تحت تحریم نبود با تکنولوژی یک شرکت کره‌ای که از همکاران سانگ یانگ بود، تولید و طراحی شد اما در موتور M۱۵ GSI تغییرات زیادی از جمله منیفولد دود، پیستون‌ها، سایز یاتاقان‌ها و فرم محفظه احتراق همراه با افزودن VVT انجام شده است.

مجموع این تغییرات منجر به افزایش میزان بازدهی موتور شده است به نحوی که قله نخست گشتاور در دورهای پایین‌تر در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین کیفیت رانندگی در ترافیک با خودروهای مجهز به این پیشرانه بالاتر از نسخه M۱۵ است چرا که برای حرکت نیازی به فشردن زیاد پدال گاز وجود ندارد.

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

این بهبودها توان و گشتاور موتور M۱۵ GSI را افزایش داده و می‌توان انتظار داشت که مقایسه مصرف سوخت سهند و اطلس در شرایط واقعی، در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد.

استاندارد آلایندگی موتور M۱۵ GSI نیز به لطف اعمال تغییرات ایجاد شده، یورو۵ است و از سال آینده تولید انبوه آن آغاز خواهد شد. موتور M۱۵ GSI توان تولید ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متری را برای خودرو فراهم می‌کند.

139665 - تفاوت سهند و اطلس؛ فرق ماشین سهند و اطلس؛ مقایسه خودرو سهند با اطلس

در جدول زیر می‌توانید نگاه دقیق‌تری برای بررسی تفاوت مشخصات فنی سهند و اطلس داشته باشید.

سایپا اطلس

سایپا سهند

نوع موتور

۱.۵ لیتری ۴ سیلندر

بنزینی خطی ۱.۵ لیتر

تعداد سیلندر

۴

۴

تعداد سوپاپ

۸

۸

تنفس موتور

فناوری M۱۵-GSI

طبیعی

قدرت موتور (اسب بخار)

۹۰

۹۰

گشتاور (نیوتن متر)

۱۳۷

۱۳۷

گیربکس

۵ دنده دستی

دستی ۵ سرعته

شتاب صفر تا ۱۰۰

-

حدود ۱۳ ثانیه

مصرف سوخت

۶.۹ لیتر ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر

۷ لیتر در صد کیلومتر

تفاوت امکانات رفاهی سهند و اطلس

در مقایسه فرق ماشین سهند و اطلس از نظر امکانات و آپشن‌های ایمنی و رفاهی، کفه ترازو به سمت اطلس سنگینی می‌کند. در نسخه بیس S سهند، امکاناتی مانند سانروف به کار گرفته نشده‌اند. در جدول زیر می‌توانید نگاه دقیق‌تری به تفاوت آپشن های ماشین سهند و اطلس داشته باشید.

سایپا اطلس

سایپا سهند

سیستم ترمز ضد قفل ABS

سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD

سیستم کنترل پایداری خودروی ESP

سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS

کروز کنترل

تشخیص نقاط کور

ایموبلایزر

ایربگ

۲

۲

سنسور پارک عقب

سنسور پارک جلو

سانروف

تیپ G

فرق تجربه رانندگی سهند و اطلس

هنوز برای قضاوت درباره تفاوت تجربه رانندگی بین خودروهای سهند و اطلس زود است. این دو خودرو احتمالاً در اواخر سال ۱۴۰۳ به مشتریان تحویل داده خواهند شد و بنابراین تجربه واقعی رانندگی با آن‌ها هنوز در دسترس نیست.

با توجه به اینکه هر دو خودرو از سیستم تعلیق جلو و عقب مشابه (مکفرسون در جلو و توییست بیم در عقب) استفاده می‌کنند و همچنین شباهت موتور دارند، پیش‌بینی می‌شود که تفاوت قابل توجهی در تجربه رانندگی بین اطلس و سهند وجود نداشته باشد. به همین دلیل، تا زمان عرضه و آزمایش واقعی این خودروها، نمی‌توان به طور دقیق درباره تفاوت‌های آن‌ها قضاوت کرد.

بررسی معایب و مزایای سهند و اطلس

سایپا اطلس

سایپا سهند

مزایا

بهبود سیستم در مقایسه با کوییک

بهبود حدودی پیشرانه در مقایسه با موتور تیبا

معایب

استفاده از پیشرانه قدیمی ۸ سوپاپه

عدم همخوانی طراحی زوایای مختلف

طراحی قدیمی

آپشن‌های کمتر در مقایسه با اطلس

بررسی رقبای بالقوه سهند و اطلس در بازار

در آخرین مرحله از مقایسه خودرو سهند با اطلس، بد نیست به رقبای بالقوه این دو خودرو نیز بپردازیم. سایپا سهند که تا سال ۱۴۰۳ به بازار عرضه نمی‌شود و در این مدت، تولید ساینا S ادامه خواهد یافت. سهند بین ساینا S و سایپا شاهین قرار می‌گیرد و قیمتی بین این دو خواهد داشت، که آن را رقیب مستقیم رانا پلاس ایران خودرو می‌کند. با وجود ضعف‌های فنی نسبت به رانا پلاس، امکانات رفاهی گسترده سهند و تولید انبوه آن می‌تواند موجب برتری‌اش شود.

در مقابل، سایپا اطلس به عنوان رقیب پژو ۲۰۶ تیپ ۳ و پژو ۲۰۷ وارد بازار می‌شود و با امکانات ایمنی پیشرفته‌اش نظیر سیستم کنترل پایداری، جایگاه محکمی در بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی خواهد داشت. هر دو خودرو با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، گزینه‌های جذابی برای مشتریان خواهند بود.

جمع بندی

در این گزارش نگاهی جامع به تفاوت سهند و اطلس داشتیم و از زوایای مختلف به طراحی داخلی و خارجی، پیشرانه، آپشن‌های ایمنی و رفاهی و رقبای این دو فرزند جدید سایپا پرداختیم. باید منتظر بمانیم و ببینیم پس از تحویل، فرق ماشین سهند و اطلس چطور خودش را نشان خواهد داد و رانندگان چه نظراتی درباره این دو ماشین خواهند داشت.

در مقایسه خودرو سهند با اطلس بیش از اینکه با تفاوت روبرو باشیم، شاهد شباهت‌های فراوانی هستیم که احتمالاً به جز رخ خودرو، احساس متفاوت دیگری در صاحبان آینده ایجاد نخواهند کرد. امیدواریم سایپا در برنامه‌های بعدی خود، بی‌خیال پلتفرم تکراری X۲۰۰ و موتور M۱۵ شود و حرکت‌های جدیدی بزند که شایسته مردم ایران باشد.

کد خبر 139665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha