پالس قوی بورس کالا در جذابیت و حضور سرمایه گذاران در بازار سرمایه /محوریت گروه خودرویی رونق بازار سرمایه را رقم زد

کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند عرضه خودرو در بورس کالا و از سویی اخبار مربوط به عرضه سهام تودلی و دولتی خودروسازان ضمن اینکه بهبود سودآوری شرکت‌ها و افزایش حجم و ارزش معاملات گروه خودرویی را در بازار سرمایه به همراه داشته بلکه محوریت گروه خودرویی و باز پس‌گیری لیدری بازار، توجه سرمایه گذاران به بازار سرمایه را جلب کرده است.

/ خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که بورس‌های کالا نقش مهمی در کشف قیمت‌های استاندارد در سراسر جهان برای انواع کالاهای حیاتی همچون نفت خام، طلا، مس، گندم، فلزات، برنج، ذرت و... بر عهده دارد و بیشترین معاملات در دنیا مربوط به بورس‌های کالایی است اما در کشورما این گونه نیست و مردم ما کمتر با بورس کالا آشنا هستند.

نگاهی به تاریخچه بورس‌های کالای جهان و تاثیر آنها بر اقتصاد کشورهای مختلف به خوبی بیان کننده اهمیت این نهادهاست از همین رو اقتصادهای پیشرفته به دنبال بزرگتر شدن این بورس و اقتصادهای در حال توسعه نیز به دنبال راه اندازی یا توسعه پرسرعت بورس‌های کالا هستند.

در ایران نیز مدتی است که با هماهنگی وزارت صمت و موافقت مجلس، بورس کالا عزم خود را در خصوص عرضه خودروها جزم کرده و سیاست گذار قصد دارد که با اینگونه عرضه‌ها دست دلالان را قطع و رانت را از بین ببرد و به نوعی شفافیت را در بازار فروش و عرضه خودرو ایجاد نماید.

واکاوی جزئیات معاملات بورس کالا از آغاز عرضه خودرو حکایت از احیای سودآوری در صنعت خودروسازی و در مقابل حمایت از مصرف‌کنندگان نهایی دارد جریانی که از نگاه کارشناسان با ادامه این روند و البته رشد عرضه خودروسازان در بورس کالا این آمارها بهبود خواهد یافت.

اما در جریان موضوع ادامه‌دار بودن عرضه خودرو در بورس کالا و به‌رغم برخی مخالفت‌هایی که این روزها عنوان می شود؛ مساله مهم، تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر بازار سرمایه و ایجاد جذابیت بورس کالا بر روند معاملات بازار سرمایه به خصوص گروه خودرویی است موضوعی که از نگاه یکی از کارشناسان بازار سرمایه، موجب حضور سرمایه گذاران بزرگ و شکل گیری اراده قوی در رشد معاملات گروه خودرویی شده است.

بورس کالا، توجه سرمایه گذاران را به بازار سرمایه جلب کرد

حسن حسین‌نیا کارشناس بازار بورس و سرمایه ضمن تاکید بر تاثیر مثبت عرضه خودرو در بورس کالا بر رونق و جذابیت بازار سرمایه معتقد است در دو سه ماه اخیر با ورود خودرو به بورس کالا و همچنین اخبار مربوط به عرضه سهام تودلی و دولتی خودروسازان ضمن اینکه شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات گروه خودرویی در بازار سرمایه هستیم بلکه گروه خودرو توانست با لیدری مجدد بازار، توجه سرمایه گذاران را به بازار سرمایه جلب کند.

وی با نگاهی به روند فروش خودرو در سالهای اخیر و شکل گیری حجم تقاضا و کاهش تولید خودروسازان، به روش هایی برای عرضه خودرو در قالب لاتاری و فروش با شیوه قرعه کشی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اجرای سیاست عرضه خودرو در بورس کالا و حذف تدریجی جریان قرعه کشی، امروز مردم با مزیت های بورس کالا آشنایی بیشتری پیدا کردند گرچه همچنان سیستم بورس کالا برای بسیاری از مردم ناآشناست و فعالیت در این سیستم برای اغلب آنها کماکان سخت و دشوار است. از این رو به نظر می رسد سازمان بورس و به خصوص بورس کالا باید فعالیت بیشتری در حوزه آموزش ارائه کند تا مردم بیشتر با این سیستم آشنا شوند.

وی در ادامه به روند معاملات خودرویی در بورس کالا اشاره و تصریح کرد: اگر چه در هفته های گذشته با عرضه خودرو در بورس کالا شاهد رشد قیمتی در بورس کالا و همچنین بازار خودرو بودیم اما این جریان به رغم برخی نقدها، عمدتا متاثر از فضای کلی جامعه به خصوص انتظارات تورمی، رشد همزمان نرخ دلار و همچنین حجم کم و عدم تنوع در عرضه خودروهای بورسی به بورس کالا بود چنانچه در یکی دو هفته اخیر شاهدیم که با تثبیت نسبی نرخ دلار در کانال 40 و 41 هزار تومان تا حدودی انتظارات تورمی در بازار خودرو نیز فروکش کرده است.

انتظار خریداران برای استفاده از فرصت خرید خودرو از بورس کالا

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این روزها با وجود برخی محدودیت ها برای خرید از بورس کالا شاهدیم که به جهت طرح مباحثی چون عرضه سایر خودروهای داخلی مانند دنا و ورود خودروهای وارداتی چون چانگان و کیا به بورس کالا، بسیاری از خریداران منتظرند تا با عرضه این خودروها از فرصت خرید از بورس کالا استفاده کنند.

حسین‌نیا به علت افت قیمت در آخرین عرضه خودروسازان در بورس کالا اشاره کرد و افزود: علاوه بر تاثیر بورس بر افت قیمت دو محصول ایران خودرو، در گروه سایپا نیز شاهد یودیم که با توجه به تعادل در عرضه و تقاضا و حذف قرعه کشی از محصولات این شرکت، عرضه شاهین از محصولات این شرکت همانند سایر خودروهای بورسی در این هفته با کاهش قیمت در بازار بورس کالا معامله شد که خبر بسیار خوبی بود و انتظار می رود با روند افزایش تولیدی که با ورود نقدینگی به شرکتهای خودروسازاز زمان عرضه خودروها به بورس کالا صورت گرفته است، شاهد افزایش تیراژ و کاهش زمان تحویل خودروها به مشتریان باشیم موضوعی که به طور قطع بر جذابیت بیشتر بورس کالا و بازار سرمایه در جامعه می افزاید.

وی تاکید کرد: البته تعادل کلی زمانی به وجود می آید که زمان ثبت سفارش چه از طرف بورس کالا و یا خودروساز تا تحویل خودرو کاهش پیدا کند و آن زمان به طور حتم بازار خودرو به تعادل کامل خواهد رسید.

وی همچنین به تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا و بازگشت لیدری گروه خودرویی در بازار سرمایه پرداخت و خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر گروه خودرویی تا حدودی لیدری بازار سرمایه را برعهده داشت در حالی که در سال 99 با ایجاد جو بی اعتمادی، بازار سرمایه مورد کم توجهی سرمایه گذاران قرار گرفت اما در دو سه ماه اخیر و با ورود خودرو به بورس کالا و همچنین اخبار مربوط به عرضه سهام تودلی و دولتی خودروسازان شاهد حجم و ارزش معاملات گروه خودرویی در بازار سرمایه هستیم.

پالس قوی بورس کالا به بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این مدت همچنین جامعه و سرمایه گذاران بزرگ نسبت به عقب افتادگی بورس نسبت به سایر بازارهای رقیب از خودشان واکنش نشان دادند و شاهدیم که اراده ای در حال شکل گیری است برای اینکه بورس و بازار سرمایه در مسیر صعودی قرار گیرد، هرچند پالس های قوی همچنان صادر نشده است اما تا حدود زیادی اراده نسبتا قوی برای ورود به این بازار در حال شکل گیری است و رشد ارزش معاملات در گروه های خودرویی موید این مساله است.

حسین‌نیا ادامه داد: امید است با عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر مثبتی که در رشد گردش نقدینگی خودروسازان دارد، دسترسی و تامین مالی در این شرکتها بهبود یابد و با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا شاهد افزایش تیراژ و کاهش فاصله ثبت سفارش و خرید تا تحویل به مشتری باشیم جریانی که باعث ایجاد تعادل در بازار سرمایه و حجم متقاضیان خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: البته این تعادل به جهت محوریت گروه خودرویی در بازار سرمایه است از این رو هر گونه بهبود و رونق در صورت های مالی و سودآوری شرکت‌های خودروساز می تواند موجب بهبود و رونق در بازار سرمایه شود.

 

کد خبر 140499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha