کد خبر 145065
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
بایدها و نبایدهای صدور المثنی برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو، سند رسمی و ضروری برای هر وسیله نقلیه ‌ای در ایران است که توسط پلیس راهور صادر می‌شود و نقش مهمی در شناسایی خودرو و اثبات مالکیت آن دارد. این سند شامل اطلاعات دقیقی از خودرو مانند نوع، رنگ، تیپ، ظرفیت، شماره شاسی، شماره موتور و همچنین اطلاعات شخصی مالک مانند نام، شماره شناسنامه و کد ملی می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، استعلام وضعیت برگ سبز در معاملات خودرویی اهمیت بسیاری دارد و نبود آن خرید و فروش را غیرممکن می‌سازد. در صورت گم‌شدن برگ سبز گم شده یا دزدیده شدن آن با چاپ آگهی مفقودی و ارائه مدارکی چون عدم خلافی و بیمه شخص ثالث می توان المثنی برگ سبز خودرو را طی مراحلی دریافت کرد.

تا چند سال پیش، سازمان ثبت اسناد مطابق قوانین و مقررات مربوط به برگ سبز اعلام کرده بود که دریافت برگ سبز خودرو، به منزله مالکیت خودرو نیست؛ بنابراین مالکان وسایل نقلیه شخصی پیش از اقدام برای نوبت گیری تعویض پلاک، باید به سراغ تنظیم سند رسمی خودرو به دفترخانه‌ها می‌رفتند اما در حال حاضر نه تنها نیروی انتظامی، بلکه کانون سردفتران نیز برگ سبز خودرو را به‌ عنوان سند رسمی مالکیت خودرو قبول دارند و ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست، مگر در مواردی که افراد خواهان ثبت باشند. در ادامه نکات جالبی در خصوص نحوه دریافت المثنی برگ سبز خودرو ارائه می دهیم که شاید پیش‌تر اطلاعی از آن نداشتید.

عواقب و جریمه گم شدن برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو همان سند مالکیت است و در اختیار داشتن آن اثباتی بر مالکیت شخص بر خودرو است. گم شدن برگ سبز خودرو می تواند برای مالک آن دردسرساز شود، برای همین اقدام فوری پس از گم شدن کارت سبز بسیار مهم است. در واقع زمانی که برگ سبز خودروی شما مفقود شد، مسئولیت هر نوع پیشامد قانونی در خصوص خودرو با شما است. توجه داشته باشید که پیش از دریافت المثنی، نمی‌توانید اقدام به فروش و یا هرگونه اقدام قانونی دیگر مرتبط با ماشینتان کنید.

اقدامات اولیه پس از گم شدن برگ سبز خودرو

گام اول: مراجعه به سایت «پست‌یافته»

بلافاصله پس از گم شدن برگ سبز ماشینتان، به سایت «postyafteh.post.ir» مراجعه کنید تا از پیدا شدن احتمالی آن آگاه شوید.

گام دوم: چاپ آگهی مفقودی برگ سبز در روزنامه کثیرالانتشار(یک نوبت)

اگر موفق نشدید در سایت پست‌یافته برگ سبز خودروتان را پیدا کنید، باید بلافاصله اقدام به چاپ آگهی برای گم شدن برگ سبز گم شده درروزنامه‌های کثیرالانتشار کنید تا به طور رسمی مفقودی آن را اعلام کنید.

برگ سبز خودرو

چاپ آگهی مفقود شدن برگ سبز به دو دلیل ضروری است:

۱- برای دریافت المثنی برگ سبز خودرو ضروری است.

۲- امکان سوءاستفاده از برگ سبز مفقود شده‌ خودروی شما را از بین می‌برد.

در ضمن، منتشر نکردن آگهی گم شدن برگ سبز خودرو تمام مسئولیت و بار قانونی پیامدهای احتمالی را متوجه خودتان می‌کند.

برای نوشتن متن آگهی مفقودی برگ سبز خودرو باید به موارد زیر اشاره کنید:

- نام و نام خانوادگی

- شماره پلاک خودرو

- کد ملی و شماره شناسنامه

- ذکر علت انتشار (مفقودی یا ...)

- اعلام مشخصات فنی خودرو

- اشاره به تاریخ مفقودی خودرو

متن نمونه آگهی مفقودی برگ سبز

برگ سبز خودرو با نام و نام خانوادگی ... با کد ملی ... شماره شناسنامه ... فرزند ... خودرو ... مدل ... شماره پلاک ... شماره شاسی ... شماره موتور ... به نام ... در تاریخ ... مفقود شده و از درجه اعتبار ساقط می‌باشد.

گام سوم: مراجعه به مراکز تعویض پلاک با در دست داشتن مدارک لازم

در این مرحله می‌توانید به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تنها ۱۰ روز پس از چاپ آگهی گم شدن ماشینتان در روزنامه کثیرالانتشار می‌توانید اقدام به درخواست المثنی کنید.

اگر فکر می‌کنید برگ سبز خودروی شما دزدیده شده، علاوه بر آگهی درخواست گم شدن برگ سبزگم شده لازم است به نزدیک‌ترین کلانتری محل زندگی‌تان مراجعه کنید و مراتب را به آن‌ها گزارش دهید. در غیر این صورت فقط دادن آگهی کافی است.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۳ چیست؟

مدارک مورد نیاز برای صدور المثنی برگ سبز خودرو

پیش از مراجعه به نزدیک‌ ترین مرکز تعویض پلاک، مدارک مورد نیاز زیر را برای المثنی برگ سبز آماده و همراه داشته باشید:

- آگهی درخواست برگ سبز مفقود شده خودرو دریکی از روزنامه‌های پر شماره با حداقل ۱۰ روز فاصله پس از انتشار

- اصل و کپی مدارک شناسایی معتبر مانند کارت ملی و شناسنامه مالک

- وکالت‌نامه محضری برای معرفی نماینده قانونی به‌ همراه اصل و کپی مدارک شناسایی او

- اصل کارت ماشین و دیگر اسناد شناسایی خودرو

- مدارک احراز محل سکونت مالک براساس آدرس اعلام شده

- برگه عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید

- بیمه نامه معتبر شخص ثالث

- برگه معاینه فنی

سامانه نوبت دهی اینترنتی

مراکز صدور برگ سبز

تمام مراکز تعویض پلاک، تحت نظارت پلیس راهور هستند. به طور کلی برای هر استان، با توجه به وسعت و ظرفیتی که دارد، تعدادی مرکز تعویض پلاک در نظر می‌گیرند که در بخش‌های مختلفی از شهر قرار گرفته‌اند. برای تعویض پلاک بهتر است به نزدیکترین مرکز در محل سکونت خود مراجعه کنید و برای پیدا کردن این پایگاه ها از وب سایت نوبت دهی تعویض پلاک به آدرس https://nobatdehi.epolice.ir کمک بگیرید.

مراحل صدور المثنی برگ سبز خودرو

ابتدا سری به سایت پست یافته به آدرس postyafteh.post.ir بزنید تا در صورت پیدا شدن بتوانید از طریق پست آن را دریافت کنید. اسناد و مدارک اگر توسط فردی پیدا شود معمولا به پست تحویل داده می شود. بنابراین شانس اینکه برگ سبز خودرو شما نزد پست باشد وجود دارد.

برای گرفتن برگ سبز المثنی و پس از استعلام مفقودی برگ سبز خودرو در سایت پست یافته و عدم وجود مدرکی به نام شما یا با کد ملی شما، باید در روزنامه ای کثیر الانتشار آگهی چاپ کنید و به طور رسمی اعلام مفقودی کنید. ثبت این آگهی برای دریافت برگ سبز جدید الزامی است و با این آگهی برگ سبز قدیمی قانونا از درجه اعتبار ساقط می شود.

پس از گذشت ۱۰ روز از چاپ آگهی در روزنامه و تأیید گم شدن برگ سبز گم شده باید برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک ابتدا اقدام به اخذ نوبت اینترنتی تعویض پلاک کنید. در حال حاضر تمامی مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور تنها با ارائه نوبت اینترنتی، خدمت رسانی می کنند و امکان دریافت خدمات بدون اخد نوبت امکان پذیر نیست.

برای دریافت نوبت باید به آدرس https://nobatdehi.epolice.ir مراجعه و پس از ورود و ثبت نام از بخش خدمات، سند مالکیت المثنی را انتخاب کنید. با جستجوی مراکز و انتخاب یکی از آنها می توانید زمان مراجعه را به دلخواه ثبت کنید.

دستگاه کارتخوان

هزینه صدور المثنی برگ سبز خودرو

هزینه گرفتن برگ سبز المثنی به نوع خودرو و مدل آن بستگی دارد که تماماً در مراکز تعویض پلاک از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در این مراکز پرداخت می‌شود. طبق آخرین مصوبه از اواسط سال ۱۴۰۲ که هنوز برای سال ۱۴۰۳ نیز صدق می کند هزینه درخواست صدور مجدد و المثنی برگ سبز خودرو ۲۰۰ هزار تومان است. مدت زمان صدور المثنی برگ سبز خودرو معمولاً تا دو هفته بعد از ثبت درخواست است تا از طریق پست ارسال شود.

نکات مهم در مورد صدور المثنی برگ سبز خودرو

از جمله قوانین و مقررات مربوط به برگ سبز، حضور خودرو برای بررسی کارشناسی و مالک آن برای انگشت‌نگاری است. در صورتی که مالک خودرو نتواند برای دریافت مجدد برگ سبز مفقودی اقدام کند، نماینده قانونی او می تواند با ارائه مدارک مستند به جای او درخواست صدور سند المثنی ثبت کرده و آن را دریافت کند.

همچنین سند المثنی ماشین به نام آخرین کسی خواهد بود که به عنوان مالک ماشین برگ سبز دریافت کرده است. در حقیقت سند المثنی کمپانی خودرو بر مبنای مدارک قانونی ثبت‌ شده در بایگانی صادر می‌شود. 

بررسی و تطبیق مدارک و خودرو توسط کارشناس نمایندگی خودروسازی، فرایند زمان بری است و ممکن است یک روز کاری زمان ببرد. بهتر است که در ساعات ابتدایی روز و صبح هنگام برای درخواست سند المثنی به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید.

از دیگر موارد مهم برای دریافت المثنی برگ سبز خودرو این است که بدانید در زمان انتشار آگهی گم شدن سند خودرو، چه مواردی را در آن ذکر کنید تا بتوانید برای اقدامات بعدی از آن استفاده کنید. این آگهی باید شامل موارد زیر باشد:

- نام مالک

- مدل خودرو

- شماره شاسی

- شماره پلاک

- شماره موتور

- شماره تماس مالک

نکته مهم: هزینه آگهی گم شدن سند محضری خودرو، بسته به روزنامه‌ای که انتخاب می‌کنید؛ متفاوت است. همچنین برای درج آگهی نیازی به مراجعه حضوری نداشته و می‌توانید از طریق سامانه چاپ آگهی مفقودی در روزنامه‌ها، این کار را انجام دهید.

ابطال برگ سبز گم شده

چنانچه برگ سبز ماشین شما گم شده است، سریعاً باید مفقود شدن آن را آگهی دهید تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. در واقع، در صورت ندادن آگهی مفقودی برگ سبز خودرو، مسئولیت هر نوع پیشامدی از نظر قانونی با شما است. توصیه می‌شود پس از چاپ آگهی، برای پیگیری برگ سبز خودرو با مراجعه به سایت ((پُست‌یافته )) پیدا شدن احتمالی آن آگاه شوید. سپس باید با مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی برای دریافت برگ سبز المثنی درخواست دهید. 

پیگیری برگ سبز مفقود شده چطور است؟

در ادامه به روش های پیگیری برگ سبز مفقودی اشاره خواهیم کرد.

پیگیری برگ سبز خودرو از پست

از مهم‌ترین راه های پیگیری برگ سبز گم شده پیگیری از سازمان پست ملی کشور است. برای پیگیری برگ سبز خودرو از ناجا کافی است وارد سایت Najatracking.post.ir شوید. پس از آن، از بخش «انتخاب سند» گزینه «شناسنامه خودرو» را انتخاب کنید تا مراحل پیگیری برگ سبز خودرو با شماره پلاک خودرو آغاز شود. در نظر داشته باشید که در حال حاضر تنها روش اینترنتی پیگیری برگ سبز خودرو، مراجعه به سایت پست ملی است که پیگیری مدارک خودرو فقط از طریق وبسایت معرفی‌شده امکان‌پذیر است.

استعلام وضعیت برگ سبز از طریق پیامک بدون نیاز به شماره پلاک

یکی دیگر از نحوه های پیگیری برگ سبز المثنی خودرو از طریق پیامک می باشد.در این روش به شماره پلاک ماشین نیاز نخواهید داشت. کافی است کد رهگیری مرسوله پستی(برگ سبز) که هنگام درخواست صدور از سازمان ملی پست کشور دریافت کرده‌اید را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید؛ پس از آن چند دقیقه انتظار کافی است تا از آخرین وضعیت صدور برگ سبز خودرو خود مطلع شوید.

پیشخوان 24

رهگیری وضعیت برگ سبز گم شده ماشین از طریق کد ملی

از دیگر راه های دریافت مجدد برگ سبز مفقود شده استفاده از کد ملی مالک خودرو است. اما دقت داشته باشید که تنها داشتن کد ملی برای استعلام و پیگیری برگ سبز ماشین کافی نیست. برای اینکه بتوان پیگیری دقیقی داشت، باید اطلاعات خودرو مانند، پلاک ماشین را هم همراه خود داشته باشید. چگونگی استعلام برگ سبز ماشین با کد ملی، طبق مراحل زیر انجام می‌شود:

در مرحله اول آدرس https://pishkhan24.com را در مرورگر خود جستجو کنید و بعد از آن وارد صفحه اصلی سایت خواهید شد که باید گزینه مدارک را انتخاب کنید.

در مرحله دوم نیاز است که پلاک خودرو، کد ملی و شماره تماس خود را در کادرهای مشخص شده وارد کنید و گزینه پیگیری کارت خودرو را که همان سند برگ سبز است، انتخاب کنید. در این مرحله از وضعیت برگ سبز خودرو خود اطلاع پیدا خواهید کرد.

نتیجه گیری

در این مطلب به معرفی واهمیت برگ سبز خودروٍ پرداختیم، اینکه هنگام خرید خودرو، دو سند مختلف به نام خریدار ثبت می‌شود که سند اول، شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا سند مالکیت خودرو است. از آنجایی که این سند به رنگ سبز است، آن را اصطلاحاً «برگ سبز خودرو» می‌نامند. این سندِ تک‌برگ را نیروی انتظامی صادر می‌کند و آن را به عنوان سند مالکیت خودرو به رسمیت می‌شناسد. این برگۀ سبز رنگ در اصل سند پلاک خودروی شما محسوب می‌شود.

سپس به عواقب گم شدن برگ سبز گم شده و اقدامات اولیه برای گرفتن برگ سبز المثنی و نکات مختلفی برای دریافت مجدد برگ سبز مفقود شده پرداختیم.

اینکه اگر برگ سبز ماشین شما گم شد، سریعاً باید مفقود شدن آن را آگهی دهید تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. پس از چاپ آگهی، با مراجعه به سایت «پُست‌یافته» از پیدا شدن احتمالی آن آگاه شوید و در نهایت باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای پیگیری برگ سبز به یکی از مراکز صدور برگ سبز مراجعه و برای دریافت برگ سبز المثنی درخواست دهید.

سئوالات متداول

اگر برگ سبز خودرویم گم شود چه کار باید بکنم؟

برای دریافت مجدد برگ سبز مفقودی علاوه برآگهی اعلام مفقودی، لازم است به نزدیک‌ترین کلانتری محل زندگی‌تان مراجعه کنید و مراتب را به آن‌ها گزارش دهید. پس از چاپ آگهی، برای آگاهی از پیدا شدن سند می‌توانید به وب‌ سایت «پست یافته» به آدرس https://postyafteh.post.ir مراجعه کرده و از این طریق موضوع را پیگیری کنید. در نهایت، لازم است به یکی از مراکز تعویض پلاک راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید و درخواست المثنی دهید.

مراحل درخواست المثنی برگ سبز گم شده خودرو عبارتند از:

- ثبت آگهی مفقودی برگ سبز خودرو در روزنامه کثیرالانتشار

- دریافت نوبت از مراکز تعویض پلاک

- مراجعه به مرکز تعویض پلاک و تحویل مدارک

- پرداخت هزینه و ثبت درخواست صدور مجدد برگ سبز

مدارک مورد نیاز برای المثنی برگ سبز خودرو چه هستند؟

مدارک مورد نیاز برای درخواست المثنی برگ سبز خودرو عبارتند از:

- آگهی مفقودی برگ سبز خودرو در روزنامه کثیرالانتشار که ۱۰ روز از آن گذشته باشد.

- مدارک احراز هویت مالک خودرو که شامل شناسنامه یا کارت ملی است.

- بیمه نامه شخص ثالث

- برگ عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید

- مدارک مربوط به احرازمحل سکونت

هزینه صدور المثنی برگ سبز خودرو چقدر است؟

هزینه صدور مجدد برگ سبز خودرو ۲۰۰ هزار تومان است و در مراکز تعویض پلاک از متقاضی دریافت می شود.

صدور المثنی برگ سبز خودرو چقدر طول می کشد؟

زمان صدور المثنی سند خودرو، بسته به شرکت سازنده خودرو و استان و شهری که درآن اقدام به درخواست سند المثنی کرده اید متفاوت است. صدور سند المثنی به طور متوسط یک تا دو هفته کاری طول می‌کشد.

آیا ابطال برگ سبز گم شده ضروری است؟

اگر برگ سبز ماشین شما گم شده است، سریعاً باید مفقود شدن آن را آگهی دهید تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و از سودجویی‌های احتمالی برخی از افراد جلوگیری می‌کند. در ضمن، منتشر نکردن آگهی گم شدن برگ سبز خودرو تمام مسئولیت و بار قانونی پیامدهای احتمالی را متوجه خودتان می‌کند.

جریمه المثنی برگ سبز خودرو چقدر است؟

المثنی برگ سبز جریمه ندارد.

آیا می توان به صورت آنلاین برای المثنی برگ سبز خودرو اقدام کرد؟

دریافت نوبت از مراکز تعویض پلاک مدتی است که به صورت اینترنتی انجام می شود، در ادامه مطلب نحوه اخذ نوبت از این مراکز را به صورت مرحله ای و دقیق مطالعه می کنید.

برای دریافت نوبت از مراکز تعویض پلاک می توانید با مراجعه به سامانه نوبت دهی به نشانی https://nobatdehi.epolice.ir بروید.

بعد از مراجعه به سامانه، استان و شهرتان را در قسمت های مربوط به آن وارد کرده و در منوی خدمات، گزینه «کارت شناسایی المثنی» را انتخاب کنید، این انتخاب المثنی برگه سبز خودرو را نیز شامل می شود. پس از ثبت نوبت، مالک خودرو یا نماینده قانونی آن باید در تاریخ اعلام شده به مرکز تعویض پلاک مراجعه و درخواست خود را برای صدور المثنی برگ سبز خودرو ثبت کند. افسران و کارمندان مربوطه پس از بررسی مدارک، برای صدور المثنی اقدام خواهند کرد و پس از مدت اعلام شده سند مالکیت پلاک به آدرس شما پست خواهد شد.

کد خبر 145065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha