تست و بررسی جی.تی در آزادی+تصاویر

پرشین خودرو: گروه فنی

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، در آشفته بازاری که پس از افزایش قیمت دلار در ایران ایجاد شد ، به نظر می رسد دیگر هیچ خودرویی نسبت به قیمت اصلی اش ، ارزش خرید ندارد و خودرو کمتر از آن قیمتی که مشتری می پردازد ، امکانات و سواری ارائه می دهد.


یکی از این خودروها که پیش از افزایش قیمت دلار قیمت زیر 50 میلیون تومان را در نمونه های صفر کیلومتر تجربه می کرد ، مزدا 3 جدید بود که بازار استقبال زیادی از آن داشت.

در آن زمان رقبا به نسبت کمتر بودند و بازار خودرو حق انتخاب زیادی به مشتریان نمی داد. اما پس از گذشت چند سال رقیبی جدید و دو رگه از انگلستان – چین به ایران آمده تا شانس خود را در به لرزه آوردن بازار کهنه سوار بازار محدوده 110 میلیون تومان امتحان کند.
 


آیا مشخصات فنی خوبی دارد؟

به دلیل حساسیت عموم در بحث قدرت و شتاب ، ما نیز به سرعت از این قسمت آغاز می کنیم. ام جی GT جدید ترین محصول این شرکت دو رگه و با اصالت انگلیسی خواهد بود و همان طور که از نام آن نیز می توانید حدس بزنید، این یک محصول سدان و اسپرت است که به نوعی جایگزین ام جی 350 است.

 


ام جی تقریبا همه محصولات جدیدش را با پرخوران توربوشارژر عرضه می کند که این موجب شده از کمترین حجم ممکن، بیشترین قدرت را بیرون بکشد.

قبل از اینکه به لطف شرکت مدیا موتورز با این اسپرت جمع و جور آشنا شویم، ذهنیت نگارنده از موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر با 121 اسب بخار، قدرت و شتابی کمتر از مزدا 3 بود که البته با حجم 2 لیتر می تواند بیش از 140 اسب بخار نیرو تولید کند.


اما در همان ابتدای کار و با شروع بوست توربوها حساب کار دست ما آمد و تفاوت موتور توربو با غیر توربو حتی در حجم های زیر 2 لیتر به خوبی حس می شود و برای اضافه کردن لذت سواری، مانند دیگر محصولات توربو که از ام جی دیده ایم، GT نیز پدال شیفتر های پشت فرمان را دارد ، اما پیشنهاد ما این است که کمتر و یا اصلا با احتیاط تر از آن استفاده کنید.

چرا که پس از استفاده چند نفر و فشار دادن بیش از اندازه، شیفتر مثبت آسیب دید و باید برای سبک کردن دنده چند بار آن را فشار می دادیم!
 

 

نگارنده با توجه به تجربه قبلی که از مدل 550 دارد، پیشرفت خوبی را در سرعت عمل جعبه دنده GT نسبت به 550 می بیند، اما هنوز این جعبه دنده را نمی توان یک جعبه دنده اسپرت و با عکس العمل بالا خواند.

شما در هنگام ترمز گیری های شدید و لحظه ای که به کم کردن سرعت در مواقع اضطراری نیاز دارید، نمی توانید در دورهای بالای 3500 معکوس بدهید و این اتفاق در حین تست چند بار تکرار شد.

 


نکته مثبت آن این است که موجب جلوگیری از معکوس دادن های اشتباه شده، که منجر به خرابی جعبه دنده می شود.

 


اما به موتور برگردیم. این موتور 1.5 لیتر می تواند 210 نیوتون متر گشتاور را به چرخ های جلو بدهد، اما در هنگام آغاز حرکت با دنده 1 مکث زیادی در دور گرفتن توربوها یا به اصطلاح توربو لگ خواهید داشت که این مقدار به دلیل کوچک بودن توربوها و خروجی دود است، اما در عوض با آغاز بوست صدای زیبایی از خروجی های اگزوز می شنوید و با شتاب صفر تا صد، 9.8 ثانیه از دیگران دور خواهید شد که به دلیل فشار زیادی که بر روی خودروی در حال تست بود، متاسفانه قادر به زمان گیری در شرایط ایران نبودیم.
 

 

 


فضای داخلی ارزش پرداخت این قیمت را دارد؟

یکی از مشکلاتی که مزدا با آن دست و پنجه نرم می کند، فضای سرنشینان عقب است و این فضا در صورتی که راننده و یا سرنشین جلویی قد بلند باشد و نیاز به عقب دادن صندلی داشته باشد حتی بیشتر نیز خواهد شد.

اما فضای داخلی GT کاملا راحتی را تداعی می کند و سرنشینان عقب می توانند فضای پای زیادی را در اختیار داشته باشند. هرچند به دلیل شیب زیاد سقف هنوز سر ها پشت ستون های عقب مخفی می شوند و باید نگران برخورد با سقف در حین مانور راننده باشید.

چنانچه شما در جایگاه راننده باشید، نخستین چیزی که جلب توجه می کند، فرمانی است که در حین پیچیدن با آن کمی اذیت می شوید و دلیل آن بزرگ بودن نسبی شعاع غربیلک است.

البته این بزرگ بودن شاید کمی اغراق باشد و تفاوت بسیار کم است، اما در حین پیچیدن های پی در پی شاید نگران باشید که فرمان از کنترلتان خارج نشود.

کیفیت داشبورد، فرمان و چرم صندلی ها نیز با اختلاف کمی از مزدا 3 بهتر است و امتیاز قابل قبولی را کسب می کند.
 


نتیجه گیری

معمولا نتیجه و تصمیم اصلی را باید خریدار بگیرد. اما با توجه به این که طرحی این خودرو کاملا جدید است و امکاناتی بیش از رقیب ژاپنی اش دارد، می توان ضعف های کوچکی که در بالا ذکر شد را نادیده گرفت و سمت این دو رگه شرقی رفت. مخصوصا زمانی که لیست قیمت قطعات یدکی مزدا به دست شما برسد!



 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 61988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha