اتصال زاهدان به افغانستان با ریل

پرشین خودرو: در دیدار سفیر هند با مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناها، اتصال راه‌آهن چابهار-زاهدان به افغانستان هدف بعدی دولت ایران عنوان شد، سفیر هند نیز اعلام کرد که مقدمات حضور شرکت سرمایه‌گذاری هندی در تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان فراهم شد.

‌به گزارش  پرشین خودرو،  به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، «سوراب کومار»، سفیر هند در ایران با حضور در شرکت ساخت و توسعه زمینه‌های مختلف همکاری این کشور در توسعه زیرساخت های حمل و نقل ایران را اعلام و در این رابطه بحث و گفت‌‌و‌گو کرد.

‌در این جلسه، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن بیان توضیحاتی در رابطه با وظایف شرکت ساخت و توسعه‌ نتایج سفر خود به هند را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در بررسی‌هایی که در سفر به هند داشتم زمینه‌های همکاری با این کشور در بحث زیرساخت‌های حمل و و نقل‌ بسیار مساعد ارزیابی شد.

خیرالله خادمی راه آهن چابهار-زاهدان و حضور هند به عنوان سرمایه‌گذار را از جمله زمینه‌های همکاری دو کشور دانست و گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی 30 درصدی در بخش اول آن و فعالیت بالغ بر 2 هزار نفر نیروی انسانی و 1200 دستگاه ماشین آلات، یکی از فعال‌ترین پروژه‌های راهسازی کشور است که امسال معادل 500 میلیارد تومان نیز در آن هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اتصال راه‌آهن چابهار-زاهدان به افغانستان را هدف بعدی دولت ایران عنوان کرد که در همین راستا مقرر است تا سال 1397، شاهد ریل گذاری 100 کیلومتر از این خط ریلی باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر خود به روسیه گفت: تکمیل کریدور شمال-جنوب و انجام ترانزیت کالا میان هند و روسیه از طریق این مسیر امری بود که در این سفر بر آن تاکید شد؛ ما هم اکنون در مسیر این کریدور از بندرعباس تا قزوین را به صورت ریلی زیر عبور قرار داریم، از قزوین تا رشت نیز با عبور از البرز طی حفاری 28 کیلومتر تونل راه‌آهن در دست احداثی داریم که تا پایان سال به بهره برداری می رسد، احداث خط ریلی از رشت تا آستارا نیز به طول 170 کیلومتر گام بعدی است که مد نظر قرار داریم تا از آنجا به کشور آذربایجان و سپس روسیه و اروپا وصل شویم.

وی یادآور شد: در حال حاضر کشور هند ترانزیت کالا و خدمات خود را از طریق دریا انجام می‌دهد که امری زمان‌بر و گران‌ است، جایگزینی کریدور شمال-جنوب به عنوان مسیر ترانزیت برای هند علاوه بر کاهش زمان به نصف در کاهش هزینه ها نیز بسیار موثر خواهد بود.

*مقدمات سرمایه‌گذاری هند در راه‌آهن چابهار-زاهدان در حال انجام است

در ادامه این جلسه سفیر هند در ایران ضمن ابراز علاقه برای گسترش همکاری‌های دو کشور‌ در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل از کمیسیون مشترک میان دو کشور در ماه مارچ خبر داد که در آن وزیر امور خارجه هند و وزیر اقتصاد و دارایی ایران در رابطه با تعامل بیشتر میان دو کشور‌ به بحث و گفت‌‌وگو خواهند پرداخت.

«چسوراب کومار» با تاکید بر اهمیت راه‌آهن چابهار-زاهدان برای کشور هند، مقدمات حضور شرکت سرمایه‌گذاری هندی در این پروژه را در حال انجام دانست و ابراز تمایل کرد تا خود نیز از این پروژه بازدید داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه پر ارزش کریدور شمال –جنوب برای کشور هند گفت: حمل بار آزمایشی از این مسیر یک بار در سال 2014 و یک بار در سال گذشته صورت گرفته است که نتایج آن بسیار قابل توجه و نوید بخش ظرفیت های این محور برای هند بوده است.

کومار افزود: در همین راستا جلسات و گردهمایی‌های متعددی در هند تشکیل شده است تا بخش خصوصی و ذی‌نفعان امر از مزایای این کریدور با اطلاع شوند و از این مسیر به عنوان مسیر ترانزیتی هند بهره ببرند.

سفیر هند آمادگی و تمایل این کشور را برای همکاری با ایران در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل بسیار چشمگیر عنوان و اظهار امیدواری کرد در سفر آتی وزیر راه و شهرسازی ایران به هند زمینه های این همکاری بیش از پیش مهیا شود.

 

کد خبر 84039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha