چرا همایش بین المللی صنعت خودرو مهم است؟

پرشین خودرو: صنعت خودروسازی ایران، زمانی می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد كه محصولات خود را با نگاه توسعه بازارهای صارداتی، تولید کند.

به گزارش پرشین خودرو، فردا نخستین روز همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران است، مدیران و كارشناسان بسیاری كه در حوزه صنعت خودرو فعال هستند برای شركت در این همایش به ایران آمده‌اند؛ این پنجمین سالی است كه چنین همایشی در ایران برگزار می‌شود.

برای اولین بار نیز علاوه بر خودروسازان و قطعه‌سازان مطرح بین‌المللی, از اقتصاددانان برجسته جهان و مسئولان صنعتی از كشورهایی همچون فرانسه آلمان، ایتالیا، اسپانیا، كره و چین نیز برای حضور دعوت شده است.
اما باید دید كه ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی در ایران چیست؟ آیا برگزاری چنین همایش‌هایی در تضاد با اصول اقتصاد مقاومتی قرار ندارد؟ بی‌گمان یكی از بهترین پاسخ‌ها به این موضوع آن چیزی است كه در گفت وگوی مهندس جهرودی مدیرعامل سایپا با روزنامه شرق آمده است، وی در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه كه پرسیده بود «عده‌ای گمان می‌كنند كه انجام مذاكره با خودروسازان خارجی اقدامی است خارج از محدوه «اقتصاد مقاومتی» است، نظر شما در رابطه با روابط بین‌المللی صنعت خودرو چیست؟ موضوعی بسیار كلیدی را اشاره كرد موضوعی كه بیان مجدد آن و بكارگیری آن می‌تواند به عنوان یكی از راهكاری صحیح در صنعت خودروسازی ایران باشد.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت كه من فكر می‌كنم برخی معنای «اقتصاد مقاومتی» را به خوبی دریافت نكرده‌اند، اقتصاد مقاومتی به ما نمی‌گوید كه فقط با منابع داخلی و برای بازار داخلی تولید كنیم. اقتصاد مقاومتی از ما می‌خواهد كه حداكثر استفاده بهینه از منابع داخلی برای تولید صورت گیرد، اقتصاد مقاومتی به ما می‌گوید كه با افزایش تنوع محصول، ذائقه مردم را تأمین كنیم، اقتصاد مقاومتی به ما می‌آموزد كه آن‌قدر قوی باشیم كه از خطر تلاطمات بدعهدی‌ها دور بمانیم؛ اقتصاد مقاومتی راه صادرات را به ما نشان می‌دهد و به ما می‌گوید «آنچنان تولید كن كه بتوانی صادر كنی». خب برای رسیدن به چنین سطحی از تولید در صنعت خودرو باید ادبیات و استاندارد و راه و روش تولید در مقیاس جهانی را آموخت؛ مثلا در مورد قرارداد با سیتروئن تأكید كردیم كه سرمایه‌گذاری خارجی باید به صورت كامل انجام شود؛ یعنی شامل سرمایه‌گذاری، انتقال تكنولوژی، توسعه صنعت قطعه‌سازی كشور و افزایش صادرات و برای این موضوع در مذاكراتی كه چند روز پیش با سیتروئن داشتیم، تأكید كردیم و برنامه اجرائی پیشنهاد داده‌ایم.»
در همین پرسش و پاسخ مطلب مهمی نهفته است و آن اینكه صنعت خودروسازی ایران, زمانی می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد كه محصولات خود را با نگاه توسعه بازارهای صارداتی، تولید کند. دستیابی به چنین موضوعی زمانی برای صنعت خودروسازی ایران عملی خواهد بود كه اصحاب صنعت خودروسازی ایران در تعامل موثر با شركای خارجی قرار بگیرند، بنابراین می‌توانیم بگوییم كه حداقل كار این همایش؛ همان تنظیم چنین مناسباتی است.

- میترا مهرپرست كارشناس اقتصاد اجتماعی

کد خبر 90523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha