فقط 50درصد نیاز کشور بنزین یورو4 توزیع می شود

پرشین خودرو: « تکلیف قانونی برای تولید بنزین یورو5 نداشتیم و از طرفی هم طرح های مرتبط با تولید بنزین یورو5 به دلیل محدودیت های تامین مالی مورد نیاز در سال های مذکور سهمی را از توزیع نداشته است.»

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در اولین روز از آخرین ماه سال 96 خبری به نقل از یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد با این تیتر: "در تولید بنزین به استاندارد یورو۵ رسیده‌ایم"، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در این خبر با اعلام این مطلب که روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو5 در کشور تولید می شود، مقصر آلودگی هوا را نه بنزین بلکه خودروهای ساخت داخل دانست و از تولید بنزین یورو5 در کشور ابراز رضایت فراوان کرده بود.
برای بررسی این ادعا به سراغ "بیژن حاج محمد رضا رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور" رفتیم تا در مورد توزیع بنزین یورو5 بپرسیم که واکنش وی به این خبر در یک جمله خلاصه شد: "بنزین یورو5 در ایران، نه تولید و نه توزیع می شود؟"

خبرنگار پرشین خودرو در مطلبی که در مورد استانداردهای 85 گانه بود به استاندارد بنزین نیز ورود کرد تا نشان دهد که نمی شود از خودروسازان انتظار یورو5 و یورو6 داشت اما بنزین را همچنان با کیفیت پایین عرضه کرد. در مطلبی با تیتر: یک اشتباه را چند بار تکرار می کنید؟! نیز به این مهم پرداختیم.

خوشبختانه مطالب نشر داده شده در پرشین خودرو توسط مدیران شرکت ملی پخش و پالایش رصد شده و برای روشن شدن بهتر موضوع برای پرشین خودرو جوابیه ای ارسال کرده اند که عینا در ذیل آن را می خوانیم:

«توزیع سوخت با استاندارد یورو4 به دلیل ضرورت تامین بنزین مورد نیاز داخل کشور، کاهش و حذف سهم واردات (در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی) و الزامات زیست محیطی در اولویت تولید قرار گرفته است و در عین حال نیز تکلیف قانونی برای تولید بنزین یورو5 نداشتیم و از طرفی هم طرح های مرتبط با تولید بنزین یورو5 به دلیل محدودیت های تامین مالی مورد نیاز در سال های مذکور سهمی را از توزیع نداشته است.
بدیهی است به تناسب افزایش کمیت و کیفیت ناشی از بهره برداری طرح های پالایشی این استاندارد از بنزین نیز از سهمیه توزیع بنزین کشور دارای سهم خواهد شد. تولید بنزین یورو4 در سطح کشور بالغ بر 40 میلیون لیتر در روز (با مشخصه عدد اکتان 91، محتوای گوگرد کمتر از 50 ppm، آروماتیک حداکثر 45 درصد حجمی، بنزن کمتر از 1 درصد و الفین کمتر 18 درصد) معادل 50 درصد کل مصرف کشور بوده که با توجه به مصوبات دولت، توزیع آن به صورت 100درصدی در کلان شهرها انجام می شود و گسترش و توسعه آن به دیگر شهرهای کشور منوط به راه اندازی کامل واحدهای بنزین سازی و بهینه سازی شرکت های پالایش نفت میعانات گازی ستاره خلیج فارس، بندرعباس، لاوان و آبادان بوده که به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع مالی، بهره برداری از پروزه های مذکور با تاخیر مواجه شده است.
بدیهی است پس از راه اندازی و تثبیت کامل واحدهای بنزین سازی فاز 2 پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه بندرعباس در تابستان سال آتی به تناسلب عرضه بنزین یورو به دیگر شهرها گسترش پیدا خواهد کرد.
قابل ذکر است طرح های ارتقا کیفی شرکت های پالایشی نقش مهمی در توسعه و پایداری عرضه این فرآورده در سایر شهر ها خواهد داشت.
در حال حاضر عرضه بنزین در سه گرید معمولی با اکتان 87، یورو4 با اکتان 91 و سوپر با اکتان 95 در سطح کشور صورت گرفته و همواره میزان گوگرد یورو4 کمتر از 50 ppm و دیگر گریدها کمتر از 150 ppm می باشد. لذا هر گونه اظهار نظر در خصوص کیفیت بنزین تولیدی و توزیعی توسط افراد غیر مسوول و ناآگاه و ارائه اطلاعات مغایر با اعداد ذکر شده مستند نبوده و کذب محض می است.
شرکت ملی پالایش و پخش با پیگیری و تلاش مضاعف و بهره برداری از باقیمانده طرح های بهینه سازی در دست اقدام، امیدوار است از نیمه دوم سال 1398 حدود 85 درصد کل تولید و عرضه از نوع یورو 4 و 10 درصد از گرید معمولی و 5 درصد با قیمانده را به صورت سوپر عرضه کند.»

مطلب بالا توسط روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای پرشین خودرو ارسال شده بود که سعی کردیم عینا آن را منعکس نماییم البته در 1 مورد به دلیل خوانا نبودن فکس ارسالی در مورد عدد آروماتیک ممکن است اشتباهی صورت گرفته باشد.
ابتدا نگارنده بر خود واجب می داند که از رویکرد شرکت ملی پالایش و پخش و روابط عمومی آن مجموعه به دلیل نگرفتن بهانه و تکذیب نکردن مطالب در مورد بنزین یورو5 و میزان تولید بنزین یورو4 تشکر کند زیرا این رویه در کشور ما باب نیست که امیدواریم استارت این اتفاق با همین مطلب زده شود. ما عادت کرده ایم که در مورد مطالبی که نگارش می کنیم جواب های غیر کارشناسی و تنها برای تکذیب دریافت کنیم و دریافت مطلب توضیحی شرکت پالایش برای ما قابل تقدیر بود.

اما این جوابیه بسیاری از مطالبی را که خبرنگاران پرشین خودرو در 2 مطلب خود بازگو کرده بودند را تایید و تصدیق کرد. از جمله اینکه : 1-بنزین یورو5 نداریم یعنی نه تولید و نه توزیع!، 2-هنوز برای تولید بنزین یورو4 نیز مشکل داریم و تنها 50 درصد از نیاز داخل یورو4 است( این در حالی است که آقای نماینده مدعی تولید 12 میلیون بنزین یورو5 شده بود!)،3- هنوز بنزین یورو2 تولید و توزیع می شود!

حال باید پرسید که اطلاعات برخی نمایندگان مجلس که این روز ها همه کار می کنند تا یک حوزه را رها و دیگری را مقصر کل مشکلات کشور نشان دهند از کجا تامین می شود. یعنی نایب رییس محترم کمیسیون انرژی(دقت کنید کمیسیون تخصصی انرژی و نه کمیسیون ورزش و ...) از این توضیحاتی که برای ما ارسال شده است بی خبر هستند و نمی دانند که ما هنوز در تولید بنزین یورو4 نیز کمبود داریم و تولید یورو 5 طلبمان!
آیا مدیران محترم وزارت نفت سعی نمی کنند اطلاعات نمایندگان محترم و زحمتکش مجلس را کمی به روز کنند؟

و یک سوال از آقای وزیر نفت: در سال ابتدایی دولت یازدهم در مصاحبه با نگارنده در برج میلاد، از اولویت سرپا کردن پالایشگاه آبادان بعد از سال ها جنگ زدگی، خبر دادید اما گویی این به جای مانده از جنگ تحمیلی هنوز نتوانسته است روی پای خود بایستد؟!
سپاس از توجه شما.

- محمد علی رفیعی خبرنگار پرشین خودرو

کد خبر 91518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha