پرشین خودرو: کمربندهای ایمنی اولیه دو نقطهای بودند، یعنی دو نقطه را به هم متصل میکردند، برخلاف کمربندهایی که امروزه در اتومبیلها شاهد آن هستیم ...
به گزارش پرشین خودرو، کمربند ایمنی یکی از لوازم ایمنی استفاده شده در وسایل نقلیه به شمار میرود که وظیفه آن حفظ امنیت سرنشینان در برابر جنبشها و تحرکات ناگهانی خودرو یا هر وسایل نقلیه دیگر است.
اینگونه جنبشها ممکن است بر اثر تصادف اتومبیل یا حتی ترمز گرفتن ناگهانی وجود بیاید.
کمربند ایمنی در خودروها به شکل یک تسمه متحرک طراحی شده است که نیمتنه بالایی انسان را به صندلی او مهار میکند. این امر باعث میشود سرنشینان در زمان توقف ناگهانی خودرو، به سمت جلو پرتاب نشوند و به شیشه یا دیگر اجزای داخل کابین اتومبیل برخورد نکنند.
کمربند ایمنی نیز مانند بسیاری از قطعات داخل اتومبیلها در سالهای اخیر تفاوتهای بسیاری کرده است.
امروزه در اغلب خودروهای تولید شده توسط کمپانیهای معتبر بینالمللی، از کمبرندهای ایمنی اتوماتیک استفاده میشود.
این کمربندهای ایمنی مدرن بر خلاف نسل قبلی خود در هنگام توقف ناگهانی خودرو از سوی نقطه یک یعنی قسمت خروجی تسمه، جمع میشوند و این موضوع باعث میشود کمربند محکمتر از حالت عادی بر روی بالاتنه سرنشینان خودرو قرار گیرد.
این مکانیزم که حدود دو دهه است در سیستم ایمنی خودروها بکار میرود، بر اساس میزان فشار و ضربه وارد شده از سوی بالاتنه انسان به تسمه کمربند، میزان مقاومت آن را در برابر حرکت به سوی جلو تنظیم میشود. امروزه کمربند ایمنی به یکی از استانداردهای صنعت اتومبیلسازی تبدیل شده است و استفاده و بستن آن در هنگام رانندگی، در اغلب کشورهای توسعه یافته دنیا به شکل یک قانون رانندگی درآمده است.
در خودروهای مدرن امروزی برخلاف گذشته، کمربندهای ایمنی شامل دو بخش یا بهتر است بگوییم دو رشته تسمه میشوند که یکی از آنها قسمت سینه و شانهها را نگه میدارد و دیگری ناحیه شکم را؛ از همین رو میتوان گفت کمربندهای ایمنی در طول چند دهه در صنعت خودروسازی، بغیر از آنکه در نوع سیستم و مکانیزم دچار تغییر شدهاند، از نظر فرم و شکل نیز تفاوت پیدا کردهاند.
کمربندهای ایمنی از کجا می آیند؟
مانند خیلی از فناوریهای استفاده شده در اتومبیلهای امروزی، کمربند ایمنی نیز از صنعت هوافضا و هواپیماها می آیند.
کمربندهای ایمنی اولیه دو نقطهای بودند، یعنی دو نقطه را به هم متصل میکردند. برخلاف کمربندهایی که امروزه در اتومبیلها شاهد آن هستیم، این کمربندها از یک رشته تسمه تشکیل میشدند و فقط ناحیه شکم سرنشینان را پوشش میدادند.
این سیستمهای ایمنی ابتدا در دهه چهل میلادی توسط برخی از کمپانیهای خودروسازی آمریکایی در کابین محصولاتشان استفاده شد و تا اواخر دهه پنجاه تقریبا تمام تولید کنندگان مطرح جهان در این صنعت اقدام به استفاده از کمربندهای ایمنی در اتومبیلهایشان کردند.
در سال ۱۹۵۸ برای اولین بار کمربندهای ایمنی سه نقطهای معرفی شدند. همانطور که در بالا توضیح دادیم این کمربندها از دو ناحیه سرنشینان را مهار میکردند. کمربندهای ایمنی سه نقطهای برخلاف نسل قبل خود، در هنگام اعمال فشار فرد را دچار مصدومیت اعضای داخلی نمیکردند و از ایمنی بسیار بیشتری برخوردار بودند.
امروزه در تمامی خودروهای تولید شده کمربند ایمنی وجود دارد و این وسیله کارآمد سالانه جان بیش از ۳۰ هزار نفر را در سراسر دنیا نجات میدهد.
پیشنهاد میکنیم با بستن کمربند ایمنی خود در زمان رانندگی، از جانتان در برابر حوادث احتمالی محافظت بفرمایید.
کد خبر 93395
نظر شما