کد خبر 99541
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
طلسم ساخت راه آهن مراغه- ارومیه شکسته شد

پرشین خودرو: راه آهن مراغه- ارومیه یکی از پروژه هایی است که سالها در انتظار تکمیل به سر میبرد و به دلیل نبود بودجه کافی تکمیل آن به تاخیر افتاد. اما توجه ویژه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته باعث شد این پروژه بعد از گذشت حدود 17 سال با پیشرفت 95 درصدی به مرحله بهره برداری نزدیک شود و بر این اساس طلسم این پروژه شکسته شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خبرآنلاین، این پروژه یکی از بزرگترین مجتمع های ایستگاهی راه آهن کشور محسوب می شود و قرار است در نیمه اول سال 97 به مرحله بهره برداری برسد.

 پروژه راه آهن مراغه- ارومیه طرحی است به طول 180 کیلومتر که آذربایجان غربی را به استان های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و مرکز کشور وصل می کند و تا کنون 513 میلیارد تومان تا کنون برای این پروژه هزینه شده است که از این مقدار حدود 200میلیارد آن در دو سال گذشته پرداخت شده است.

ابراهیم مبارک قدم، مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران برای بازدید از پروژه راه آهن ارومیه با بیان اینکه در سه سال گذشته دولت تدبیر و امید اقدامات بسیاری را برای تکمیل این پروژه انجام داده است گفت: ریل گذاری 98 کیلومتری از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه وصل شدن این استان به شبکه سراسری و مرکز شهرستان ارومیه از سالهای بعد از انقلاب جزء نیازهای مردم و منطقه بوده است گفت: کلید این پروژه قبل از سال 80 زده شد اما به دلیل نبود بودجه کافی، پروژه پیشرفتی نداشت. وی در ادامه افزود: پروژه راه آهن سراسری از تهران که سمت زنجان و مراغه می آید دریاچه ارومیه را دور می زند و به سمت تبریز می رود و از تبریز به سمت شهرستان سلماس وبه خوی می رود که این پروژه راه آهن در مسیر عکس آن است و از مراغه به سمت میاندوآب و سپس شهرستان مهاباد و ارومیه می رسد که به گفته وی در حال حاضر میاندوآب و مهاباد عملیاتی شده و در حال حاضردر دست استفاده است و مسیر نقده تا ارومیه ریل گذاری آن تمام شده و در صورتیکه تشکیلات آن به زودی مستقر شود قابل استفاده خواهد بود.

 

راه آهن


راه اهن مراغه - ارومیه

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در ادامه افزود: پروژه راه آهن مراغه و ارومیه بخشی از اجرای جامع حمل و نقل بود، به گونه ای که مرکز این استان مرزی به شبکه ریلی سراسری کشور اتصال پیدا کند که به گفته وی با اتمام آن و باتوجه به ویژگی های ترانزیتی که این استان دارد هم در ارتقاء ظرفیت جابجایی بار و هم در جابجایی مسافر نقش بسزایی خواهد داشت و شهرستان های جنوبی استان هم به این شبکه سراسری خواهند پیوست.

مبارک قدم با بیان اینکه طول مسیر 182 کیلومتر است گفت: تا کنون 84 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و در حال حاضر شهرستان های مهاباد و میاندوآب در جنوب استان به شبکه ریلی سراسری متصل شده اند و 23 کیلومتر حد فاصل ایستگاه مهاباد تا نقده و 75 کیلومتر تا ایستگاه نقده تا ارومیه از سالهای اخیر شروع شده که با مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه و حمایت های مقام مالی وزارت راه و شهرسازی بیش از 50درصد پیشرفت پروژه در مدت سه سال اخیر محقق شده است. وی با بیان اینکه این پروژه ید طولانی در شهر ما دارد گفت: بیش از 50 درصد آن در سه سال اخیر محقق شد. به گونه ای که 98 کیلومتر در مدت این سه سال به طور کامل به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه این ایستگاه ظرفیت پذیرش مسافر به صورت 24 ساعته را دارد گفت: این ایستگاه یکی از بزرگترین مجتمع های ایستگاهی راه آهن کشور است که بیشتر ساخت این پروژه متکی بر توان داخلی بوده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تردد مسافرین در جاده های استان بالغ بر 8ونیم میلیون نفر است گفت: با توجه به اینکه این استان دارای پنج پایانه مرزی است مسلما ظرفیت مسافری وهم ظرفیت جابجایی کالای استان بسیار بالاتر است و تکمیل زیر ساخت ها در بالفعل کردن این ظرفیت ها می تواند نقش بسزایی داشته باشد که یکی از این پروژه های تاثیر گذاردر این زمینه پروژه راه آهن ارومیه است. وی در ادامه افزود: قرار است در نیمه اول سال 97 این پروژه ملی به مرحله بهره برداری برسد.

کد خبر 99541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha