دپوی احتمالی خودرو، به دلیل نبود قطعات وارداتی

پرشین خودرو: برخی از دپوی خودرو در پارکینگ های خودروسازان می گویند و این را دلیل آشفتگی بازار می دانند اما؛ ایشان به این مهم توجه نمی کنند که این خودروها به دلیل فقدان برخی قطعات، توان حرکت ندارد که بخواهد عرضه شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از نقاط ضعف صنعت خودرو، صنایع مکمل این صنعت است یعنی قطعه سازان، تامین کنندگان مواد اولیه، مجموعه های سازنده اکسسوری ها و هر چیزی که یک خودرو را برای بازاریابی و فروش دارای نقطه قوت می کند.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که صنایع پایین دستی خودرو هیچ گاه نتوانستند خود را با سرعت پیشرفت و توسعه صنعت خودرو همسان کنند از این رو هر چه صنعت خودرو توسعه یافت، صنایع دیگر وابسته عقب ماندگی بیشتری پیدا کردند.

امیر حسین کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن تایید این عقب ماندگی گفت: اساسا مشکل اصلی و فعلی صنعت خودرو همین عقب ماندگی صنایع مکمل مانند قطعه سازان است.

وی ادامه داد: این مشکل متعلق به امروز و دیروز نیست. از ابتدا گریبان صنعت را گرفته بود و هنوز نیز ول نکرده است و متاسفانه در مواقع بحرانی بیشتر نمایان می شود.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: خودروسازی تنها جمع کننده نهایی در صنعت خودرو است و عموما دارای یک خط تولید بدنه، یک خط رنگ و یک خط مونتاژ بوده و در شرایط پیشرفته تر نیز از بخش طراحی نیز بهره می برد. این یعنی خودروسازی و بقیه مسیر در دست ایشان نیست.

 



وی افزود: چنانچه خودروسازی 3 مورد ابتدایی را داشته باشد می توان ادعا کرد بهترین شرایط را دارا است و حال باید فکری برای سایر بخش ها از جمله مواد اولیه و قطعه کرد.

کاکایی بیان کرد: اگر نتوانیم برای قطعه سازان، مجموعه سازان و تامین کنندگان مواد اولیه فکری کنیم، صنعت خودرو آسیب می بیند. شرکت فولاد اعلام می کند که قیمت این محصول را برای خودروساز با نرخ صادرات در بندرعباس حساب خواهد کرد در حالی که همه فکر می کنند مواد اولیه داخلی ارزان تر است اما خودروساز با ارز این هزینه ها را پوشش می دهد.

قطعه ساز خوب و بد داریم

استاد دانشگاه علم و صنعت بیشتر قطعه سازان ایرانی را مونتاژ کارانی دانست که تولید کننده واقعی نیستند اما در کنار ایشان قطعه سازانی نیز وجود دارند که برای رشد کار خود سرمایه گذاری کرده و جواب خوبی هم گرفته اند.

وی افزود: خوشبختانه برخی از قطعه سازان ما به دلیل استفاده از دانش فنی و تکنولوژی روز در تولید، توانسته اند به بازارهای صادراتی جهان راه پیدا کنند، آن هم در شرایطی کاملا رقابتی و در این میان برخی همچنان از برای به روز شدن مقاومت می کنند.

کاکایی با تاکید دوباره بر همسان سازی و همگام سازی قطعه ساز و خودروساز برای توسعه صنعت خودرو، تصریح کرد: در کنار اینکه داخل را قوی می کنیم باید نیم نگاهی به تامین موادی که در داخل امکان تولید و تهیه آن نیست مانند برخی مواد معدنی داشته باشیم.

وی گفت: تامین برخی موارد برای خودروساز داخلی ضروری است و تولید این قطعات در داخل صرفه اقتصادی ندارد از این رو قطعه ساز همیشه وابسته به خارج از کشور می ماند.

سرمایه گذاری های جدید؛ نگاه ملی نیاز دارد

کاکایی با اشاره به نیاز مالی خودروساز و قطعه ساز و نبود بودجه کافی برای توسعه فعالیت ها در این دو بخش گفت: این دو صنعت باید هر کدام دارای توان طراحی محصول باشند و این همان قسمتی است که نیاز به سرمایه گذاری مناسب دارد البته در برخی موارد به درجه طراحی رسیده ایم اما هنوز راه زیادی برای سرمایه گذاری در این بخش داریم.

وی افزود: در آشفته بازار چند ماه اخیر، برخی ادعا می کردند که در انبارهای خودروسازان، خودرو دپو شده و ایشان نمی فروشند اما جالب این بود که بسیاری از این خودروها به دلیل نبود یک یا چند قطعه امکان فروش و یا تحویل به بازار را ندارد.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: در خودروهای جدید یک قطعه کوچک به نام ایموبلایزر وجود دارد که اگر نباشد، خودرو قادر به حرکت نیست، حال فکر کنید قطعات ویژه تری که شناخته تر برای مردم هستند وجود نداشته باشد، آیا می توان خودرو را تحویل داد؟

تمام قطعات باید همزمان تامین شود

استاد دانشگاه علم و صنعت در خصوص داخلی سازی خودروهای قدیمی تر گفت: این درست است که برخی از خودروها مانند 405، سمند، پراید و یا پارس بیشتر قطعاتشان داخلی است اما؛ همان چند درصد قطعه وارداتی اگر به موقع تامین نشود، تولید این خودروها را نیز با چالش رو به رو می کند.

وی ادامه داد: فقط در یک صورت می توانیم شاهد رشد کامل صنعت خودروسازی کشور و نه خودروساز به تنهایی باشیم، آن هم وقتی است که تامین کننده مواد اولیه، قطعه ساز، مجموعه ساز و خودروساز با هم و در یک زمان رشد و توسعه پیدا کنند و تمام تلاش های ایشان در یک نقشه راه ترسیم شود.

کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: چند خودروی پسابرجامی به سبد تولید خودروسازان ما اضافه شده است و اگر صنعت خودروسازی می خواهد که در آینده به مشکلاتی که در حال حاضر برای تولید قدیمی تر ها دارد بر نخورد باید همسان سازی و همگام سازی بخش های مختلف را برای خودروهای جدید در دستور کار قرار دهد.

کد خبر 99723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha