امروز با باز شدن فضای اقتصادی برای کشور و همکاری خودروسازان داخلی با همتایان خارجی خود شاید به عدد مورد نظر افق ۱۴۰۴ نرسیم اما بهطور قطع به عددی میرسیم که مقبول و مطلوب برای صنعت قطعه کشور باشد.
برای رسیدن به افق تدوین شده لازم است تا خودروهای روز در داخل تولید شود و به دنبال آن قطعات آن داخلیسازی شوند. اگر قراردادهای خودروهای جدید مدبرانهتر بسته و شرط شود خودروهایی که در کشور تولید میشود باید قطعات آن نیز به موازات تولید و صادر شود رسیدن به ۶ میلیارد دلار صادرات برای سال ۱۴۰۴ سخت نخواهد بود به طور نمونه امروز اگر آلمان برخی از خودروهای خود را در مالزی تولید میکند از همین کشور به بازارهای جهانی نیز خودروها صادر میشوند و تنها خودروهای لاکچری در آلمان تولید میشود دنتیجه این اتفاق نیز باید برای ایران بیفتد. خودروسازان داخلی نیز باید در قراردادهای خود با همتایانشان عنوان کنند مدلی از خودرو در ایران تولید کنند که از این کشور به دنیا صادر شود و کشور طرف قرارداد دیگر مدل مورد نظر را در کشور خود تولید نکند بنابراین برای تحقق این امر نیاز است با همکاری خودروسازان بنام جهانی چند مدل در ایران متولد شود و با این امتیاز باشد که تولید و توزیع و صادرات با نشان (برند) آنها از ایران به بازارهای جهانی انجام شود. نباید اینگونه باشد که در ابتدا خودرویی به طور سی کی دی با ۲۰درصد ساخت داخل وارد شود و تا رسیدن به ۵۰ تا ۶۰درصد داخلیسازی از مد افتاده و مدلهای دیگر جایگزین آن شده باشند زیرا وقتی مدلی در داخل کشور متولد شود در ادامه مدلهای جدید آن خودرو نیز در کشور تولید خواهد شد و این روند ادامه خواهد داشت.
تولید خودرو با ۲۰درصد ساخت داخل و ۸۰درصد سیکیدی تنها باعث تقویت سازندگان و تجارت کشور مادر میشود و تا رسیدن به ۶۰درصد مورد نظر تمام سرمایه و هزینهای که برای ساخت قالب قطعات صرف شده، ناکارآمد شده و باید قالبهای جدید ساخته شود زیرا مدل خودروها تغییر کرده است. باید قدرت چانهزنی خود را بالا ببریم و بخواهیم که بازارهای خود را در اختیارمان بگذارند؛ اگر چنین شود رسیدن به افق تعیین شده ۱۴۰۴ سخت نخواهد بود. در شرایط امروز صنعت کشور با تدبیری هوشمندانه خودروسازان و قطعهسازان میتوانند از فضای به وجود آمده استفاده کنند و معاملاتی داشته باشند که دو سر برد باشد. اگر چنین شود اشتغالزایی و رونق اقتصادی در آیندهای نزدیک برای کشور محقق خواهد شد.
عضو هیاتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی/روزنامه گسترش صنعت
نظر شما