کد خبر 14505
۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
آخرین جزییات از سودآوری خاور

پرشین خودرو: سال قبل چنانچه برنامه فروش سهام دو شرکت غیر بورسی تاب خودرو و تجارت ستاره ایران محقق می شد،سودآوری 17 میلیارد تومانی در حساب های تلفیقی قابل شناسایی بود اما در حال حاضر با ارزیابی مجدد سهام این شرکت ها و اعلام آمادگی چندین متقاضی، برنامه واگذاری آنها دوباره به جریان افتاده است.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از بورس نیوز، پس از گذشت حدود چهار ماه، نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو دیزل در حالی آماده بازگشایی قرار گرفته که مدیر عامل این شرکت 160 میلیارد تومانی از وقوع تحولات بنیادین و ترسیم دورنمایی روشن از سودآوری های آن خبر می دهد. مدیر عامل شرکت ایران خودرو دیزل با اشاره به انتشار گزارش عملکرد سه ماهه سال مالی جاری "خاور" اظهار کرد: عملکرد شرکت ایران خودرو دیزل در این دوره مشابه عملکرد سایر خودرو سازان داخلی بوده چرا که نیمه اول هر سال روند تولید و فروش خودرو چندان فزآینده و مطابق با پیش بینی ها نیست. هاشم یکه زارع با بیان اینکه باید میان تولید و فروش خودرو سواری و تجاری تفاوت قایل شد، خاطر نشان کرد: در بخش تولید خودروهای سواری شرایط طوری است که به محض توقف چند روزه خط تولید، تمامی برآوردهای بودجه ای با انحراف قابل توجهی مواجه می شوند اما ایران خودرو دیزل در زمینه تولید خودروهای تجاری می تواند با وجود وقفه های زمانی میاندوره ای، در نیم دیگری از سال کل فروش برآوردی بودجه را محقق سازد. از طرفی شرکت ترجیح می دهد برای حفظ منافع صاحبان تا زمانیکه نرخ مشخصی برای ارزی در بورس تعیین نشده، نسبت به اجرای برخی برنامه ها از جمله تولید و فروش شرکت کمی خویشتن داری از خود نشان دهد. وی درباره علت توقف چهار ماهه نماد معاملاتی "خاور"در بورس تهران گفت: بحث های گوناگونی با سازمان بورس بر سر موضوعاتی همچون انتقال سهام 30 درصدی شرکت ایدم و نیز مبنای چگونگی برآورد نرخ ارز در بودجه سال مالی جاری مطرح بود که خوشبختانه با ارایه مستندات مورد نیاز و نیز صدور بخش نامه جدید بانک مرکزی، گزارش جدید شرکت به سازمان بورس ارسال و پس از تأیید اکنون در معرض دید عموم سهامداران قرار گرفته است. به گفته وی در بخشنامه جدید بانک مرکزی واردات قطعات منفصله در اولویت چهارم برای استفاده از ارز با نرخ مرجع قرار گرفته و براین اساس بودجه کلیه شرکت های خودروساز با این رقم برآورد گردیده است. این مقام مسئول در ادامه بر حفظ حقوق صاحبان سهام شرکت ایران خودرو دیزل تاکید کرد و گفت: با توجه به راه اندازی بورس ارز در آینده ای نزدیک و تاثیر گذاری آن بر قیمت خودروی تجاری، چوب حراج زدن به تولیدات شرکت در این مقطع به صلاح نبوده و ایجاد فرصت برای دلالان عاقلانه نیست. بنابراین "خاور"با توجه به منافعی که وجود دارد منتظر مشخص شدن نرخ ارز در بورس خواهد ماند. یکه زارع درباره برخی سرمایه گذاری های ایران خودرو دیزل نیز سخن گفت و افزود: شرکت در پروژه بلوار کشاورز تهران در حالی درآمد 18 میلیارد و 391 میلیون تومانی را در بودجه سال مالی جاری پیش بینی کرده بود که در حال حاضر این مبلغ در گزارش های جدید حذف شده است. دلیل اصلی این موضوع به مشکلات نقدینگی و نوسانات شدید نرخ ارز باز می گردد که اجرای این پروژه را با وقفه مواجه کرده است. با این حال شرکت به لحاظ برنامه ریزی های خود و برای دستیابی به منابع مالی حاصل از سرمایه گذاری مذکور، بنا دارد پس از تکمیل این طرح تجاری در مرحله فونداسیون و سفت کاری،از طریق پیش فروش آنرا واگذار کند که به نظر از استقبال مناسبی نیز برخوردار خواهد بود. پروژه مرکز تجاری بلوار کشاورز بطور حتم اجرا می شود اما تمامی درآمد ناشی از آن در پایان دوره مالی جاری محقق نخواهد شد و از اهمیت بالایی در این دوره برخودار نیست. وی ادامه داد: در سال جاری پس از اجرای برنامه جابجایی پرسنل شرکت اپکو، زمین وسیع این شرکت واقع در ابتدای شهرک اکباتان تهران به تملک "خاور" در خواهد آمد که شناسایی سودآوری ناشی از تجاری سازی و واگذاری آن در سال مالی جاری بعید به نظر می رسد. مدیر عامل شرکت ایران خودرو دیزل راجع به آخرین پیگیری ها برای حل و فصل پرونده مذاکره با شرکت دایملر بنز آلمان گفت: آنچه که پیش از این نیز در مجمع اخیر سهامداران اعلام شد منابع حاصل از این موضوع، افزایش 40 تومانی بر هر سهم "خاور"در بودجه سال مالی جاری خواهد داشت. منتهی این رقم در آن موعد برمبنای نرخ ارز مرجع عنوان شده و با توجه به صرفه و صلاح شرکت در شرایط کنونی، هنوز تصمیمی مبنی بر افشای رقم حاصل از این توافق نامه در عملکرد میاندوره ای 6 ماهه یا 9 ماهه در نظر گرفته نشده است. در حال حاضر نیز موافقت نامه ای 20 صفحه ای با طرف آلمانی در مرحله نهایی شدن می باشد که پس از تعامل برسر دو تا سه بند هشت خطی در این تفاهم نامه و رعایت منافع ملی به امضاء دو طرف خواهد رسید. دراین باره دستیابی به تعریفی مشخص برای تامین منافع ایران خوردودیزل در سال های آینده از جمله تداوم ورود مواد اولیه و یا شناسایی درآمد حاصل از منابع ارزی این موضوع در بازار آزاد و از همه مهم تر چگونگی تداوم همکاری ها پس از کنار رفتن تحریم ها در حال بررسی و تصمیم گیری است. آزاد سازی قیمت خودرو در آینده ای نزدیک و تأثیر آن بر سودآوری "خاور"موضوع دیگری بود که وی در این باره گفت: آزاد سازی قیمت خودرو های تجاری با تلاش هایی که همکاران خودروساز به کار گرفتند از اواخر بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاده و تعیین آن برعهده اعضای هیأت مدیره شرکت ها است. با این همه متغییرهایی همچون نوسان حجم بارگیری در بنادر و میزان پیشرفت پروژه های عمرانی و توسعه ای دولت و از طرفی میزان بهره مندی ناوگان مسافری شهری و بین شهری در بودجه های سالانه کشور بر قیمت خودروهای تجاری از جمله کامیون، کمپرسی و اتوبوس در بازار تاثیر می گذارد. یکه زارع دوراندیشی مدیریت ایران خودرو دیزل برای پوشش ریسک های تجاری را یادآور شد و افزود: در طول مدیریت سه سال اخیر خود تا به امروز ویترینی از محصولات مختلف در شرکت ایجاد شده که با توجه به افت تولید و فروش احتمالی برخی محصولات در دوره های مختلف بتواند کسری های ناشی از آنرا جبران کند. راه اندازی خط تولید وانت پیکاپ، کابین سهند، کامیون آریا، اتوبوس های جدید و دیگر محصولات در همین راستا است که در حال حاضر با توجه به تامین شدن قطعات آنها، می تواند یک حاشیه امنیت حداقلی را برای شرکت ایجاد کند. یکه زارع در رابطه با رشد 40 درصدی برآورد فروش "خاور"در بودجه 91 نسبت به عملکرد سال مالی 90 گفت: در سال مالی گذشته شرکت ایران خودرو دیزل برای گذر از تحریم های تحمیلی سال 89، طی یک فرصت 10 ماهه اقدام به بازیابی پتانسیل های خود نمود که نتایج آن شامل رشد 100 درصدی مبلغ ریالی فروش، 60 درصدی تعداد فروش و 25 درصدی تولید بود. برای سال مالی جاری نیز برآوردها براساس تنوع سبد محصولات شرکت تعیین شده که به هر حال باید با در نظر داشتن مسایل کنونی حاکم بر صنعت خودرو سازی کشور، انحراف 20 تا 30 درصدی را در برنامه ها طبیعی دانست. مدیر عامل ایران خودرو دیزل با نگاهی به رشد 11 درصدی برآورد هزینه های مالی در بودجه سال مالی 91 خاطر نشان کرد: در این مورد چنانچه فقط موضوع موافقت نامه با طرف آلمانی محقق شود علاوه بر احتساب آن در سودآوری ها، حجم مناسبی از نقدینگی برای شرکت ایجاد می شود که هیچ هزینه بهره ای در بر ندارد. به گفته وی وجوه قابل توجهی که از بابت مذاکره با طرف آلمانی برای "خاور "محقق خواهد شد در حالی صرف صنعت خودرو سازی تجاری می شود که انتقال این وجوه در شرکت های تابعه بعید به نظر می رسد. در بخش دیگری از این گفتگو یکه زارع اهمیت رویارویی با شرکت بنز و اعاده منافع ملی و حقوق صاحبان سهام از طرف خارجی را خاطر نشان شد و گفت: حق گرفتنی است و در این مسیر با وجود مشقات فراوانی که وجود داشت به لطف پروردگار و در اوج سربلندی، منافع کشور، صنعت و سهامدار حفظ و صیانت شد. جالب اینکه هبه 30 درصدی سهام شرکت ایدم از سوی دایملر آلمان پیشتر از سوی گروه ایران خودرو 20 درصد بالاتر از قیمت کارشناسی 39 میلیارد تومانی این دارایی ارزش گذاری شده بود که "خاور" آنرا بطور مجانی تملک کرده است. وی با بی نظیر دانستن نسبت سود عملیاتی به فروش شرکت ایران خودرو دیزل در سال مالی قبل، عنوان کرد: تحمیل هزینه های مالی 15 ساله اخیر اگرچه با مکانیزم های مختلف روز به روز کاهش خواهد یافت اما در درجه اول تمرکز بر تداوم سود عملیاتی از اهمیت بالایی برخودار خواهد بود. براین اساس پازلی متشکل از قطعه های مختلف در چشم اندازی بلند مدت برای "خاور" برنامه ریزی شده که در حال حاضر مدیریت شرکت هر قطعه را بسته به موقعیت زمانی و مکانی آن در جای خود قرار می دهد. دراین باره کافی است به سابقه 11 سال گذشته "خاور" که تنها یک محصول جدید به ایران خودرو دیزل افزوده شده نگاه کرد در حالیکه در سال جاری 13 محصول جدید در خط تولید شرکت قرار گرفته است. صحبت درباره واگذاری ملک 83 میلیارد تومانی تاپ سرویس و شناسایی درآمد ناشی از آن در بودجه سال مالی 90 موضوع دیگری بود که وی توضیح داد: این مبایعه نامه سال گذشته بین شرکت ایران خودرو و سرمایه گذاری سمند به امضاء رسیده اما در گزارش های جدید حسابرس شرکت عدم انتقال رسمی آن و اخذ مفاصاحساب از شهرداری منجر به محرز نشدن تحقق درآمد فروش ملک مذکور گردیده است. با این همه هیچ نگرانی از بابت انتقال رسمی دارایی مذکور و شناسایی درآمد آن در بوجه 90 وجود نداشته و بزودی نظر حسابرس تامین می شود. در مورد تولید و فروش خودروهای تجاری سبک از جمله کامیونت و مینی بوس نیز برآوردها از افت این حجم در سال جاری حکایت داشت که باعث تغییر پیش بینی ها از 15 هزار دستگاه به 14 هزار دستگاه در بودجه 91 شد ولی با این حال از نظر ریالی، برآورد بودجه هیچ تغییری نداشته است. عضو هیأت مدیره شرکت گروه ایران خودرو درباره برنامه واگذاری بلوکی سهام بانک پارسیان تصریح کرد: در این خصوص تصمیماتی در گروه گرفته شده که تمامی سهام بانک پارسیان در سبد دارایی های ایران خودرو و شرکت های تابعه آن از طریق بورس واگذار شود. حال چنانچه بخشی از این سهم از پرتفوی ایران خودرو دیزل و شرکت های تابعه آن واگذار شود به نظر می رسد بر سودآوری گروه تاثیر مثبتی حداقل بین 30 تا 40 تومان بر جای گذارد. جالب آنکه در سال گذشته 2 درصد از سهام بانک پارسیان از پرتفوی "خاور" به قیمت 350 تومان به ازای هر سهم واگذار شد که نسبت به قیمت فعلی این سهم در بورس منافع مناسبی را برای گروه و برخی شرکت های تابعه در پی داشت. یکه زارع برنامه ریزی برای افزایش سرمایه از طریق روش های مختلف را مورد توجه قرار داد و در ادامه با تاکید بر صفر شدن زیان انباشته تلفیقی ایران خودرودیزل در سال مالی جاری، اظهار کرد: سال قبل چانچه برنامه فروش سهام دو شرکت غیر بورسی تاب خودرو و تجارت ستاره ایران محقق می شد، سودآوری 17 میلیارد تومانی در حساب های تلفیقی قابل شناسایی بود اما در حال حاضر با ارزیابی مجدد سهام این شرکت ها و اعلام آمادگی چندین متقاضی، برنامه واگذاری آنها دوباره به جریان افتاده است. مدیر عامل ایران خودرو دیزل در مورد تحقق زیان در عملکرد سه ماهه اول امسال شرکت و عدم شناسایی سود 16 تومانی کسر شده از عملکرد پایان سال مالی 90 در بودجه 91 گفت: تفاوت عملکرد شرکت های خودرو ساز تجاری در فصول سال و عدم شناسایی سودآوری عملکرد سه ماهه اول بودجه تلفیقی، تحقق زیان را در گروه اصلی توجیه پذیر کرده است. در عین حال شاسایی عدد 16 تومانی در eps بودجه 91 به دلیل تغییر نرخ های روز اقلام ترازنامه ای و بودجه ای با تغییر مواجه شده و بر مبنای نرخ ارز مرجع در عملکرد سه ماهه سوم امسال و بودجه سال مالی 91 دیده شده است. یکه زارع در ادامه از آغاز واگذاری خودرو پیکاپ از اواخر آذر ماه امسال خبر داد و افزود: استقبال از طرح پیش فروش پیکاپ در مرداد ماه امسال به گونه ای بود که علاوه بر تامین منابع مالی ارزان قیمت برای شرکت، ظرف مدت پنج روز تمامی دو هزار دستگاه در نظر گرفته شده در این مرحله از سوی متقاضیان پیش خرید شد. جالب آنکه نزدیک به 500 فقره چک مازاد بر ظرفیت اعلام شده در حساب ها باقی مانده بود که به صاحبان آنها برگردانده شد. برای تولید خودروی لوکس پیکاپ تا ظرفیت 800 هزار دستگاه برنامه ریزی شده که بر سودآوری شرکت تأثیر با اهمیتی خواهد داشت. افزون بر این به تازگی یک نهاد دولتی تقاضای خرید هزار دستگاه از این خودرو را به شرکت اعلام نموده که ناشی از توفیق شرکت برای دردست گیری بازار مصرف داخلی است. وی ادامه داد: طی ماه های اخیر با تمرکز بر صادرات محصولاتی همچون اتوبوس و بومی سازی ساخت موتور خودروهای سنگین در شرکت ایدم، شرکت در بازار خودرو عربستان، امارات و کشورهای آسیای میانه حضور موفقی داشته و هم اکنون در تولید پنج اتوبوس جدید موفق به بومی سازی 80 درصدی سه دستگاه اتوبوس آکاردئونی شده است. انتظار می رود صادرات محصولات ایران خودرو دیزل در سال جاری با رشد حداقل 25 درصدی نسبت به سال قبل همراه شود. منابع ارزی حاصل از این صادرات نیز ارتباطی با نرخ مرجع نداشته و باید از طریق بورس ارز تسعیر شود. یکه زارع از مزیت 50 هزار یورویی"خاور" در زمینه صادرات اتوبوس های BRT نسبت به مدل چینی سخن گفت و درباره جدیدترین قرارداد این شرکت با بزرگترین شرکت سازنده خودروهای مسافری عنوان کرد: برای تولید خودروهای مسافری یوتونگ با دومین برند جهانی از لحاظ تولید و فروش، قراردادی منعقد شده که در این زمینه اتوبوس های 12 متری از این نوع طی هفته های اخیر در مسیر اتوبوس رانی کریم خان به بلوار کشاورز در حال تردد هستند. برای اتوبوس های 18 متری اما در نوبت اول، قرارداد تحویل 30 دستگاه به اتوبوس رانی شهر شیراز منعقد شده و با اتوبوس رانی مشهد نیز پس از تحویل 120 دستگاه مینی بوس در ماه گذشته، مذاکره برای تولید اتوبوس های 12 متری و 18 متری آغاز شده است. وی درباره سایر محصولات جدید ایران خودرو دیزل گفت: علاوه بر برنامه ریزی برای پیش فروش خودرو ون در آبان ماه و تحویل به موقع پیکاپ های پیش فروش شده، امسال سه نوع کشنده جدید به بازار عرضه خواهد شد. افزون بر این خط تولید دو هزار دستگاه کشنده ونیز و A7 در شهریور و مهر ماه امسال راه اندازی می شود. هم اکنون نیز خط تولید هزار دستگاه کمپرسی سهند راه اندازی و پیش فروش آن انجام شده است. خط تولید 4 هزار دستگاه کامیون آریا نیز تا دو ماه آینده راه اندازی می شود. یکه زارع به موضوع مطالبات و پیگیری های صورت گرفته در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: با تشکیل کمیته وصول و مطالبات شرکت از سال گذشته تا به امروز حجم مناسبی از مطالبات وصول شده است. از طرفی مطالبات از وزارت بهداشت و درمان با نظر مثبت وزیر مواجه وبه دنبال راهکاری قانونی برای تسویه آن از طریق ردیف های بودجه ای است. در مورد شهرداری اما مذاکره برای نهایی بدهی ها با واگذاری تراکم و ملک در حال پیگیری است. وی بر تحول در لیزینگ خودرو غدیر با تمرکز بر فعالیت های این شرکت در بازار خودروهای تجاری و سواری تاکید کرد و در مورد پرونده کشنده فراز گفت: پس از صدور مجوز پلاک گذاری برای تمامی خودورهای تولید شده از این نوع و با گذشت 9 ماه از این موضوع، از نظر ایمنی هیچ مشکلی گزارش نشده و اکنون این خودروها به آرامی و با قیمت جدید در حال واگذاری هستند. در بحث پرونده هوو نیز مذاکره با شاکیان در حالی ادامه دارد که با کمترین آسیب ها برای شرکت حل و فصل خواهد شد. این مقام مسئول چشم انداز سودآوری شرکت ایران خودرو دیزل در بلند مدت را روشن و قابل اطمینان توصیف کرد و گفت: عملکرد 3 ماهه یا 6 ماهه شرکت نباید مبنایی برای تصمیم گیری های بلند مدت صورت گیرد چراکه نوع تولید خودروهای تجاری قابل مقایسه با خودروهای سواری در مقاطع میاندوره ای نیست. مدیر عامل ایران خودرو دیزل از احتمال بازگشایی نماد معاملاتی "خاور" در روز جاری خبر داد و با توصیه به سهامداران گفت:سرمایه گذاری در سهام "خاور" باید با دیدی بلند مدت و فارغ از تصمیم گیری های عجولانه و مقطعی باشد. در حال حاضر نیز به طور حتم شرکت های سرمایه گذاری بزرگ بسته به افق استراتژی های خود، به پتانسیل سودآوری "خاور" واقف بوده و به چشم انداز مثبت آن اجماع دارند.
کد خبر 14505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha