کد خبر 21459
۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
گام‌های مدنی برای افزایش بهره‌وری

پرشین خودرو: در حالیکه روزهای سخت برای صنعت خودرو ادامه‌دار شده، برخی شرکت ها به دنبال تحول ساختاری و اداری خود برای مدیریت بهتر شرایط بوجود آمده هستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، صنعت خودرو که از اوایل سال گذشته با کاهش شدید تولید به دلیل افزایش در نرخ ارز و به دنبال آن هزینه های تولید روبه رو شده به عنوان یک راه‌حل منطقی افزایش قیمت ها را برای کاهش این هزینه انتخاب کرد. راهکار افزایش قیمت خودرو باوجودی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نتیجه منطقی اقتصادی از کاهش میزان تولید و افزایش هزینه هاست با انتقاد بسیاری در سطح جامعه مواجه شد. در این میان چندین عامل دخیل در بغرنج‌شدن وضعیت خودروسازان بوده است که نیروی فراوانی را از مدیران این صنعت گرفته است هرچند به بسیاری از آن ها بارها و بارها رسانه های مختلف پرداخته اند. یکی از عمده ترین مشکل خودروسازان همواره نوع ارتباط آن ها با شرکت های قطعه سازی، قراردادهای منعقده برای تامین قطعات و البته پرداخت بدهی به قطعه سازان و هم‌چنین تامین به موقع و ارزان قطعات مورد نیز تولید خودرو است. قطعه‌سازان همواره به دلیل نوع ارتباطی که با خودروسازان دارند و سیاستی که در تعیین قیمت خودرو درکشور حاکم است، از قدرت مانور کمتری برخوردارند به نوعی که بعضا بدهی آن ها با تاخیر‌های چندین ماهه ‌پرداخت می شود. از جاده مخصوص خبر می رسد این مساله موجب اعتراضات فراوانی از جانب آن ها به مدیریت برخی شرکت‌های تامین کننده قطعه در شرکت‌های خودروسازی شده و ظاهرا این مساله در ماه‌های اخیر شکل شدید‌تری به خود گرفته است آنگونه که سعید مدنی، مدیرعامل سایپا اخیرا برای ایجاد تحول و انگیزه و تحرک جدید در تعامل با قطعه سازان و افزایش بهره‌وری در تامین قطعه که این روزها با مشکلات جدی روبه‌رو است مجبور به تغییر مدیرعامل سازه‌گستر شده است. به گزارش شبکه ایران، شرکت سایپا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی کشور، بیش از 50 درصد بازار خودرو را در اختیار دارد و محصول پراید آن به عنوان خودرویی که حدود 100 درصد داخلی است حدود نیمی از تیراژ تولید خودرو کل کشور را به خود اختصاص می دهد. تامین قطعه این خودرو استراتژیک برای بازار داخل کار ساده‌ای نیست به گونه ای که قطعه‌سازان فراوانی کار تهیه و تامین قطعات مورد نیاز برای تولید آن را به عهده دارند که هرگونه سومدیریت در این مساله، خطوط تولید این شرکت بزرگ که بیش از 40 هزار کارمند و کارگر در آن مشغول کار روزانه هستند، به مشکل برمی خورد. برای مثال، سال گذشته و تا پایان بهمن ماه باوجود کاهش شدید تولید بیش از 830 هزار دستگاه خودرو در شرکت های خودروسازی تولید شد که بیش از 250 هزار دستگاه از آن سهم همین پراید سایپاست. حدود یک‌سوم از تولید خودرو کشور درحالی سهم پراید است که تامین قطعه به صرفه برای این مدل به گونه ای که هزینه تولید آن به گونه ای تغییر نکند که قدرت خرید طبقه ضعیف یا متوسط را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد، بسیار مهم و حیاتی است. توجه به این عامل کافی است نقش شرکت‌های تامین کننده قطعه در شرکت‌های خودروسازی را به خوبی نشان می‌دهد که انتصاب افراد با سفارش و یا اغراض دیگر را بر نمی تابد و شاید به همین دلیل است که بانگاهی به سابقه مدیریتی مدیران تازه منصوب شده در شرکت‌های سایپا بیانگر انتظاری است که از آن‌ها برای مدیریت این شرایط سخت خودروسازی می‌رود. سابقه مدیران عامل جدید عباس شهریاری افشار، مدیرعامل جدید سازه‌گستر، کارشناس ارشد MBA بوده و حضور در شرکت‌های ساپکو، سازه گستر و پلاسکو کار را در کارنامه کاری خود دارد و پیش از این عضو موظف هیات‌‌مدیره شرکت سازه‌گستر سایپا بوده است. فریدون حمیدی، مدیرعامل زامیاد نیز که پیس از پایان سال به این سمت منصوب شد، فوق لیسانس MBA و 28 سال سابقه کار در صنعت را دارد. وی به مدت 9 سال در معاونت مهندسی نفت مشغول به کار بوده و بعد از آن در سمت های مدیریت توسعه و صنعت هولدینگ سرمایه‌گذاری احیای خراسان، مدیریت عامل و عضو هیات‌مدیره شرکت نیروگستران، مدیریت عامل و عضو هیات‌مدیره شرکت سروکروم، مشاور مدیریت عامل سایپا، مدیریت عامل و عضو هیات‌مدیره سایپاپرس، عضویت در هیات‌مدیره قالب‌های بزرگ صنعتی و رینگ سایپا و پیش از زامیاد مدیر عامل و نائب رئیس هیات‌مدیره شرکت ورق خودرو چهار محال بختیاری بوده است.
کد خبر 21459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طاهر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام، اين مواردي كه جناب مدني مطرح كردند به نظر من رد گم كردن است. وقتي سايپا پولي به شركتهاي زيرگروه خود پرداخت نميكند آيا انتظاري جز كاهش توليد است. تمام مشكلاتي كه براي قطعه سازان و شركتهاي زيرمجموعه سايپا اتفاق افتاده ناشي از عدم مديريت مالي صحيح در گروه سايپا بوده و فكر ميكنند با تغيير مديريت پول چاپ ميكنند. وقتي سايپا بيش از 1500 ميليارد تومان پول شركتهاي سازه گستر و مگا موتور را نداده آيا انتظاري جز كاهش توليد قطعه سازان ميرود. مدير عامل سايپا بعد از 8 ماه انتصاب هنوز به مشكل اصلي سايپا يعني عدم مديريت صحيح مالي فكر نكرده و سعي دارد با فرافكني و بقولي به گردن ديگران انداختن، عملكرد ضعيف 8 ماهه خود را توجيه كند. آقايان محترم سايپا، لطفا فكر اصل مشكل باشيد نه اينكه فقط بگوييد من نبودم و نميگذارند كار كنيم. آقاي شهرياري مدير عامل جديد سازه گستر تاكنون سابقه مدير عاملي نداشته و فقط مدير مياني سازه گستر و اخيرا هم عضو هيئت مديره بوده و اولين سابقه مدير عاملي ايشان است. آقاي حمديري نيز تاكنون در قطعه سازي كار كرده در حاليكه خودروسازي فرهنگ خاص خود را دارد آن هم شركتي مثل زامياد با يك محصول خاص و منحصر به فرد. در هر صورت جناب آقاي مدني 8 ماه از انتصاب جنابعالي گذشت و خواهيم ديد تا چه زماني موضوع را گردن ديگران خواهي انداخت.