کد خبر 21739
۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
کیفیت خودرو را با چه عیاری می سنجید؟

پرشین خودرو: شورای رقابت، پس از روزها فشار رسانه ای و در جهت لبیک به خواسته های مافوق خود، تلاش کرده تا به زعم خود ایفای مسئولیت نماید و در روشی ابتکاری و با کوششی به ظاهر علمی (در قالب+ وـ چند p) به قصه قیمت خودرو پایان دهد تا هم فصل الخطاب بودن خود را اثبات کند و هم رضایت عامه را تحصیل کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، اعضای محترم شورای رقابت براساس فرمول های ابتکاری مختص به خود که چندین بار از صداو سیما پخش شد، مدعی اند در قیمت گذاری جدید خودرو، سازمان حمایت را تسهیل و برای دستیابی به قیمت واقعی فرمول آن را کسب کرده اند، شورای رقابت در مولفه های به کار رفته خود برای کسب قیمت خودرو در کنار مواردی چون قیمت سال 90 خودرو و نیز نرخ تورم، مورد کیفیت را لحاظ کرده است، مورد کیفی که شورای رقابت به دنبال کمی کردن آن است و بی شک در محاسبه آن امکان خطا را بسیار محتمل می کند به شرح زیر است: 1- شورای محترم رقابت قرار است تا با اصل نظر موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی درباره کیفیت خودرو و وزن آن درباره محصولات تصمیم بگیرد و براساس تعریف استاندارد عبارت است از تولید براساس آنچه تعهد شده است برهمین اساس موسساتی همچون استاندارد و تحقیقات ایران و با در نظر گرفتن انواع ISO اقدام به صدور گواهینامه می نماید. به گزارش دنیای صنعت، شرکت ایران خودرو در تولید یکی از محصولات پر تیراژ خود، مدعی است که مصرف بنزین این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر 6 لیتر است، و آن را در بروشورها و سایراقلام تبلیغاتی خود می آورد، خرید خودرو و استفاده آن متوجه می شود مصرف خودرو موجود بالای 8 لیتر است لذا در این مورد خاص استاندارد اعلام شده از سوی ایران خودرو غلط بوده و سازمان استاندارد نباید اجازه تولید آن ها را بدهد. در بحث استاندارد و استاندارد سازی که مقوله ای پیش از تولید است شورای رقابت چگونه نمی تواند کمی سازی نموده و آن را وارد قیمت کند؟ 2- وقتی یک تولیدکننده استاندارد کالای تولیدی خود را به موسساتی مربوط اعلام کرد و بر اساس آن همان میزان خط تولید خارج کرده، ضریب صددرصدی برای ایفای تعهدی وی باید لحاظ شود در این صورت براساس خودرویی" براساس انجام کار نسبت به تعهدی که تقبل کردند باید به ضریب صددرصدی را بگیرد و می گیرد در این صورت شورای قابت چه چیزی را می خواهد وارد مولفه قیمت کند؟ 3- "آپشن اصطلاحا به مواردی گفته می شود که خاص مشتری به خودرو افزوده می شود در این صورت بین پراید دارای آپشن و فاقد آن چه تفاوت قیمتی در ارزش آپشن افزوده می شود اگر منظور شورای رقابت از لحاظ کردن در کیفیت خودرو این است که حرف درستی است و با استخراج اقلام به کار رفته به منظور آپشن و اضافه کردن آن به قیمت پایه می توان به یک نتیجه معقول رسید، با اضافه کردن قیمت مورد نظر احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو وجود دارد مگر آنکه شورای رقابت بخواهد از طریق دیگری حرکت کند. 5- کیفیت مقوله ای است کیفی، کمی کردن آن براساس مثلا سلیقه شورای رقابت و با نتیجه نظرات گروه دیگری که می خواهد همین موضوع را کمی کند الزاما یکی نخواهد بود، با این استدلال اگر خطایی رخ دهد و یا نتایج برآوردی شورا از کیفیت و های چیزی که موسسات کیفیت سنجی اعلام می کنند با یک خطر حداقلی همراه باشد زیانی را یا به تولید کننده- به دلیل محاسبه کمتر کیفیت – و یا مصرف کننده- به دلیل محاسبه بیشتر کیفیت – وارد می کند که به دلیل تیراژبالای تولید فراوانی تجمعی زیاد بیش از اندازه شده و علاوه بر بحث اقتصادی شورای رقابت با یک مسولیت شرعی مواجه خواهد بود . 6- مولفه هایی که موسسات سنجش کیفیت معمولا برای پرسش های خود و نتیجه گیری استفاده کنند، مثلا اعداد 1 تا 4 و یا صفت بین بد یا خوب ...در این صورت نتیجه این سنجش علاوه بر سلیقه هایی که ممکن است درجامعه نمونه برآورده نشده باشد و آزمون از استاندار لازم برخوردار نباشد – واجد فاصله ای است مثلا بین متوسط تا خوب چقدر است ؟ چگونه سنجیده می شود؟ و اگردر محاسبه قیمت نادیده شود؟چه زیانی به طرفین وارد می شود؟ خوب است اعضای محترم شورای رقابت به این نکته توجه کند که برآورد کیفیت همانند مقیاس نقشه است، کافی است تا یک نیم متر اشتباه کنید تا چند کیلومتر از هدف دور شوید! راه حل چیست؟ راه را باز کنید تا بازار تصمیم بگیرد.
کد خبر 21739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha