کد خبر 22826
۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
آغاز عرضه بنزین اروپایی در تهران

پرشین خودرو: همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو چهار به 32 میلیون لیتر تا تیر ماه سال جاری، عرضه هشت تا 10 میلیون لیتر بنزین اروپایی در جایگاه های پایتخت در دهه سوم خرداد ماه سال جاری آغاز می شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، یکی از سناریوهای مدیریت مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل کشور ارتقای استاندارد و بهبود کیفیت خودرو و سوخت مطابق با استانداردهای یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا است.
بر این اساس دولت در آخرین اولتیماتوم خود خودروسازان و وزارت نفت را ملزم به تولید و عرضه خودرو و بنزین با استاندارد یورو چهار تا تیر ماه سال جاری کرده است و مطابق با این اولتیماتوم باید همزمان با آغاز فصل سفرهای تابستانی عرضه گسترده خودرو و بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در کلانشهرهای کشور اغاز شود.
علیرضا ضیغمی با بیان اینکه در سال جاری روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین در جایگاه های سوخت با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا عرضه خواهد شد، گفت: از سال گذشته تاکنون چندین طرح افزایش و بهبود کیفیت بنزین مطابق با استاندارد یورو 4 و 5 در پالایشگاه‌های نفت در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی ظرفیت تولید بنزین یورو 4 به 22 تا 23 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است، تصریح کرد: سال گذشته سه طرح توسعه مرحله دوم فاز سوم پالایشگاه آبادان، فاز دوم توسعه پالایشگاه شازند و طرح توسعه و بهبود فرآیند تولید پالایشگاه تهران در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تا تابستان سال جاری هم راه اندازی سه طرح جدید افزایش تولید بنزین با استاندارد یورو 4 قطعی و نهایی شده است، اظهار داشت: هم اکنون آخرین مراحل راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی طرح‌های بنزین سازی پالایشگاه تبریز، اصفهان و طرح توسعه پالایشگاه لاوان در حال انجام است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ظرفیت تولید بنزین یورو چهار این سه طرح پالایشگاهی را حدود 10 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: در مجموع تا تیرماه سال جاری ظرفیتی معادل 30 تا 35 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار آماده توزیع و عرضه در جایگاه‌های سوخت با اولویت کلانشهرهای کشور است.

زمان‌بندی توزیع بنزین اروپایی در تهران
بر اساس جدیدترین برنامه زمان‌بندی تعریف شده در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دهه سوم خردادماه سال جاری و همزمان با آغاز سفرهای تابستانی مردم عرضه بنزین یورو چهار در جایگاه‌های تهران آغاز خواهد شد.
از این رو با تثبیت ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو چهار در سه پالایشگاه تهران، شازند و آبادان اقداماتی هم به منظور انتقال از مسیر خط لوله و ناوگان نفتکش‌های جاده‌پیما انجام شده است و پیش بینی می‌شود در فاز اول روزانه 8 تا 10 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در جایگاه‌های سوخت تهران عرضه شود.
داود عربعلی درباره آمادگی برای توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 در جایگاه‌های سوخت تهران، گفت: هم اکنون تدابیر لازم برای توزیع و عرضه این بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا در جایگاه ها انجام شده و هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه در شرایط فعلی ظرفیت لازم برای ذخیره سازی و عرضه بنزین یورو چهار در سطح پایتخت ایجاد شده است، بیان کرد: پس از تهران در سایر کلانشهرهای کشور عرضه بنزین اروپایی آغاز خواهد شد.
به گزارش مهر، بنزین یورو چهار بنزینی با عدد اکتان 90 به بالا بوده که در ترکیب این نوع بنزین میزان بنزن به کمتر از یک درصد کاهش یافته ضمن آنکه میزان آروماتیک‌های حجمی به 35 درصد و مرکاپتان‌ها به کمتر از 50 پی.پی.ام کاهش یافته است.

زمان‌بندی عرضه بنزین یورو چهار در پالایشگاه‌های نفت ایران

نام پالایشگاه

میزان تولید بنزین یورو 4/ میلیون لیتر در روز

زمان‌بندی آغاز تولید بنزین یورو 4

تهران

3.5 میلیون لیتر

مرداد 91

شازند

16 میلیون لیتر

اسفند 91

آبادان

3.5 تا 4 میلیون لیتر

دی 91

اصفهان

3 میلیون لیتر

تیر 92

بندرعباس

12 میلیون لیتر

بهمن 92

لاوان

2.5 میلیون لیتر

خرداد 92

تبریز

3.5 تا 4 میلیون لیتر

تیر 92

ستاره خلیج فارس

16 میلیون لیتر

بهمن 92

 

جدول تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه‌ها
در حال حاضر با بهره برداری از مجتمع RFCC و طرح توسعه پالایشگاه شازند ظرفیت تولید روزانه بنزین یورو 4 به 16 میلیون لیتر، آبادان به 3.5 تا 4 میلیون لیتر، پالایشگاه تهران به 3.5 میلیون لیتر افزایش یافته است.
به عبارت دیگر با راه اندازی و بهره برداری از واحدهای جدید فرآیندی متوسط عدد اکتان تولید بنزین در این پالایشگاه از 87 به بالای 90 افزایش یافته است و حتی بخشی از بنزین تولیدی با اکتان بالیا 92 و 95 با بنزین معمولی پالایشگاه مخلوط و زمینه عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 و عدد اکتان 90 به بالا فراهم شده است.
از سوی دیگر هم اکنون آخرین مراحل راه‌اندازی شامل تست تجهیزات دوار، تزریق خوراک و بار گذاری کاتالیست در سه طرح توسعه پالایشگاه لاوان، بنزین سازی پالایشگاه اصفهان و تبریز آغاز شده است.
از این رو تا تیر ماه سالجاری ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو 4 در پالایشگاه لاوان به 2.5 میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان سه میلیون لیتر و پالایشگاه تبریز 3.5 تا 4 میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین یورو 4 افزوده خواهد شد.
این در حالی است که در صورت راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس در مجموع نزدیک به 27 تا 28 میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو 4 کشور افزوده خواهد شد.

 

کد خبر 22826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha