کد خبر 22895
۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
تحریم خودرو را دوباره گران می کند؟

پرشین خودرو: بر اساس تحریم‌های جدید آمریکا، افرادی که به فروش، تامین یا انتقال کالاهای مهم، یا خدمات مورد استفاده در بخش صنعت خودرو ایران اقدام می‌کنند تحریم خواهند شد. این تحریم‌ها از اول ژوئیه به اجرا در می‌آیند.

به گزارش «پرشین خودرو»، هنوز چند روز از اعلام نظر نماینده رنو در خصوص جایگاه ایران مبنی بر پایگاه صنعتی شرکت رنو در خاورمیانه نگذشته بود که با وضع تحریم های جدید حالا یک سخنگوی شرکت رنو می گوید که شرکتش از این تحریم ها آگاه است و همواره از قوانین و مقرارت اتحادیه اروپا پیروی کرده است. در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریم‌های علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز امریکا، پژو روابطش را با ایران خودرو قطع کرد. این در حالی است که از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرده بود و در طی ده سال درآمد این شرکت از بازار خودرو ایران به یک میلیارد یورو رسید. اما با گسترش تحریم ها در فروردین ماه سال ۹۰ در مجموع ۱۰ هزار و ۵۵۴ دستگاه پژو ۲۰۶ در ایران خودرو تولید شد که این تعداد با کاهش ۹۲ درصدی به ۸۰۸ دستگاه در فروردین ماه سال ۹۲ کاهش یافته است. به دنبال قطع روابط شرکت پژو با شریک ایرانی خود، رقیب فرانسوی این شرکت (رنو) به تدریج سهم بازار پژو در ایران را از آن خود کرد. تولید خودروی تندر ۹۰ در فروردین ماه سال ۹۱ در مقایسه با فروردین ماه سال ۹۰ تنها حدود ۱۱ درصد کاهش داشته و از ۱۲۳۳ دستگاه در فروردین ماه ۹۰ به ۱۰۸۸ دستگاه رسید. به گزارش افکار، بنابراین در شرایطی که تولید انواع خودروهای سواری در ایران در یکسال اخیر حدود ۵۷ درصد کاهش و تولید پژو ۲۰۶ فرانسوی نیز به صفر رسیده است اما تیراژ تولید تندر ۹۰ تقریبا در سطح تولید دو سال پیش حفظ شده است. اما حالا با وضع تحریم های جدید این شرکت نیز می بایست بازار ایران را ترک کند. پیش از این و از ابتدای سال ۹۱ دو شرکت خودروسازی کیا و هیوندای نیز در حالی از توقف فعالیتهایشان در ایران خبر دادند که این دو شرکت کره‌ای بیشترین سهم را در بازار خودروهای وارداتی ایران را به خود اختصاص داده بودند. در سال ۱۳۹۰ براساس آمار گمرک ایران کره‌جنوبی بزرگترین صادرکننده خودرو به ایران بود؛ به طوری که مبدا نزدیک به ۵۰ درصد خودروهای وارداتی به ایران در سال ۹۰ کره‌جنوبی بود. براساس آمار گمرک ایران در سال ۹۰ بیش از ۲۶ هزار دستگاه انواع خودروهای کیا و هیوندای به ارزش بیش از ۴۵۶.۵ میلیون دلار وارد ایران شد. از سوی دیگر تولید خودروهای داخلی نیز با افت شدید تولید روبرو شده اند. به نحوی که تولید سمند در فروردین ماه سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه خود در سال ۹۱ به نصف و در مقایسه با سال ۹۰ به یک چهارم کاهش یافته است. فعالان صنعت خودرو این کاهش را در نتیجه افزایش نرخ دلار و گسترش تحریم ها دانسته اند و در مقابل قیمت محصولات خود را افزایش داده اند. رکود در بازار خودرو به دلیل افزایش قیمت محصولات ادامه دارد و این به آن معنی است که بازار ظرفیت افزایش بیش از این قیمت خودرو را ندارد. بنابراین صنعت خودرو این بار برای ادامه باید به فکر راهکاری غیر از افزایش قیمت باشد.
کد خبر 22895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • moein ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    5 3
    به علت کمبود و گرانی قطعه جمع اوری خطوط تولید سواری های فعلی و جاگزینی مجدد خط تولید پیکان تنها راهکار عدم افزایش قیمت است
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    1 0
    ولی من امیدوارم یک بار دیگر قیمت خودرو متوسط 60 درصد افزایش پیدا کند و پراید 27 میلیون و پژو 405 حدود 43 میلیون بشه تا هموطنایی که در تحریم خرید خودرو شرکت نکردند هم نتوانند بخرند. اینگونه انحصار شکسته می شه.