کد خبر 39430
۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
بنزین وارداتی عامل هوای آلوده پایتخت

پرشین خودرو: نتیجه آزمایش اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل درباره انتشار آلاینده‌های بنزین حاوی ام.ام.تی. علت بازگشت روزهای ناسالم به پایتخت را روشن می‌کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در حالی که رئیس سازمان محیط زیست از افزایش تعداد روزهای سالم در تهران به‌علت توقف استفاده از بنزین پتروشیمی (ریفرمیت) و  استفاده از بنزین یورو4 خبر می‌دهد، آغاز فصل سرد خلاف این گفته را تأیید می‌کند؛ چرا که دوباره شاهد بازگشت روزهای ناسالم به پایتخت هستیم و این بار افزایش آلایندگی هوا حکایتی دیگر دارد؛ حکایت بنزین‌های وارداتی که اگرچه به‌ظاهر استاندارد یورو4 را دارند اما برای افزایش اکتان آن از فلزات سنگینی مانند ام.ام.تی. استفاده می‌شود، ماده‌ای که علاوه بر اثرات تخریبی بر مبدل‌های کاتالیستی و تجهیزات احتراق خودروها، غلظت آلاینده‌های ذرات معلق ٬ منواکسیدکربن و اکسید نیتروژن را به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در یکی از نشست‌های کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی که درباره کیفیت بنزین وارداتی برگزار شد، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: بنزین وارداتی حاوی فلزات سنگین و ممنوعه مانند ام.ام.تی. است. البته شاهرخ خسروانی؛ قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است که احتمال دارد تنها یکی از ده محموله‌ای که از نیمه تیرماه به کشور وارد شده است، حاوی فلزات ممنوعه باشد.

جلیل سالاری؛ قائم‌مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش گفته است: با توجه به اینکه بنزین تولید داخل فاقد ام.ام.تی. و فلزات سنگین است و همیشه بنزین داخلی تست خوردگی را پاس کرده است، مشخص می‌شود که بنزین بی‌کیفیت وارداتی در تهران توزیع می‌شود. از سوی دیگر بالا بودن گام بنزین توزیعی نشان می‌دهد که این فرآورده حامی ام.ام.تی.، فروسین و الکل است.

بر این اساس تسنیم، نتیجه آزمایش‌های اتحادیه تولید کنندگان اتومبیل (SAE 2002-01-2894) در خصوص انتشار آلاینده‌های بنزین حاوی ام.ام.تی. (متیل سیکلوپنتادنیل منگنز تری‌کربنیل) را منتشر می‌کند تا علت سیاه شدن آسمان تهران مشخص شود.

خلاصه نتیجه پایش اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل به‌روی خودرویی که سوخت فاقد ام.ام.تی. و دارای ام.ام.تی. استفاده کرده به‌شرح ذیل است:

1 ــ ذرات از 2.5 به 3.45 gr/mi را به‌میزان 38 درصد و ذرات معلق از 0.055 به 0.12 gr/mi را به‌میزان 118 درصد افزایش می‌دهد.

2 ــ افزایش 130درصدی انتشار منواکسید کربن از اگزوز خروجی خودروها

3 ــ افزایش 143درصدی NOX (اکسیدهای نیتروژن) ناشی از احتراق سوخت در موتور

کد خبر 39430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha