کد خبر 47787
۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
10 فناوری نوآورانه در خودروها

پرشین خودرو: خودروسازان مدام در حال افزودن امکانات فناوری جدید در خودروها هستند و حتی این تمایل را برای خودروهای ارزان قیمت هم نشان می‌دهند با اینهمه قرار گرفتن در صدر اخبار کار راحتی نیست.

به گزارش «پرشین خودرو»، پایگاه اینترنتی کامپیوتر ورلد به بررسی 10 فناوری نوآورانه جدید در خودروها پرداخته است که ایمنی و راحتی بیشتری را برای راننده فراهم می‌کنند.

1- نخستین خودروی پشتیبانی کننده از اندروید اتو و اپل کارپلی ؛ کیا اپتیما 2016

این سدان نخستین خودرویی است که از جدیدترین خدمات یکپارچگی تلفن هوشمند پشتیبانی می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد تلفن اندرویدی یا آیفون خود را به اتصال یو اس بی در خودرو وصل کند و اندروید اتو یا اپل کارپلی در یک نمایشگر هشت اینچی به طور اتوماتیک فعال می‌شود و به راننده امکان می‌دهد برای اجرای آهنگ، مشاهده نقشه و گرفتن تماس تلفنی از گوشی خود استفاده کند. کیا همچنین امکان دسترسی به این قابلیت‌ها در خودرو را از طریق فرمان صوتی فراهم کرده است.

 

2- پیکاپی که کمک می‌کند به طور ایمن یدک بکشید؛ فورد اف-150 2015

پیکاپ‌ها معمولا در بکارگیری امکانات فناوری جدیدتر مانند سیستم حرکت در خطوط کند عمل می‌کنند اما اف-150 نه تنها با مرتعش کردن فرمان خودرو، درباره خارج شدن از خط هشدار می‌دهد بلکه در صورتیکه راننده در نقطه ای با سرعت زیادی حرکت کند، می‌تواند سرعت را کم کند. سرعت بالا در هر شرایطی خطرناک است بویژه زمانی که وسیله دیگری یدک کشیده می‌شود.

 

3- عینکی که به رانندگی کمک می‌کند؛ مینی کوپر

اطلاعات اندکی مربوط به این نوآوری وجود دارد اما فناوری واقعیت افزوده برای مینی کوپر می‌تواند یک تحول اساسی باشد. این عینک در حالی که راننده خودرو را می‌راند یک صفحه نمایش واقعیت افزوده نمایش می‌دهد که به عنوان مثال زمانیکه می‌خواهد پارک کند نشان می‌دهد تا چه فاصله باید عقب رود. همچنین در بزرگراه‌ها فلشهایی ظاهر می‌شوند که نشان می‌دهند راننده باید به کدام سمت حرکت کند. هنوز جزییاتی درباره قیمت این فناوری یا زمان عرضه آن وجود ندارد.

 

4- نمایشگر لمسی که مانند یک آی پد کارمی‌کند؛ جگوار ایکس اف 2016

جگوار به بهبود نمایشگر لمسی در سدان لوکس جدید ایکس اف پرداخته است و این نمایشگر اکنون مانند یک آی پد کار می‌کند. نمایشگر 10.2 اینچی به کاربر امکان می‌دهد با ضربه و حرکات اشاره ای دیگر زوم کند و میانبرهایی را برای قابلیتهای پرکاربرد ایجاد کند و حتی تصویر پس زمینه دسکتاپ را تغییر دهد. این نمایشگر یک پردازنده چهار هسته ای و یک هارد SSD دارد.

 

5- خودرویی که در تقاطع‌ها ترمز می‌کند؛ ولوو XC90 T6 2016

این خودرو که تابستان امسال به بازار عرضه می‌شود امکاناتی دارد که در هیچ خودروی دیگری یافت نمی‌شود. همچنانکه راننده به سمت یک تقاطع حرکت می‌کند، این خودرو مراقب خودروهایی است که از سمت مخالف می‌آیند و اگر بنظر برسد که خودروی مقابل ممکن است مقابل خودرو بپیچد یا با آن تصادف کند، به صورت اتوماتیک ترمز می‌کند.

 

6- ساعت هوشمندی که خودرو را استارت می‌زند؛ هیوندای جنسیس 2015

ب ام و تنها شرکتی نیست که امکان می‌دهد با یک ساعت هوشمند از خودرو استفاده کنید. برنامه تلفن هوشمند بلو لینک که در حال حاضر با مدل هیوندای جنسیس 2015 کار می‌کند به راننده امکان می‌دهد خودرو را استارت بزند یا درهای خودرو را قفل کرده یا باز کند و حتی خودرو را در یک پارکینگ بسیار شلوغ پیدا کند. این برنامه با بیشتر ساعتهای اندرویدی مانند موتو 360 کار می‌کند و احتمالا نسخه مخصوص ساعت اپل را هم خواهد داشت.

 

7- رایانه کنترل شونده با چشم که مراقب جاده است؛ سوبارو لگسی 2015

خودروهای زیادی از حسگرهایی استفاده می‌کنند که به نگه داشتن خودرو در میان خطوط کمک کرده و با ترمز اتوماتیک از برخورد با خودروهای دیگر جلوگیری می‌کنند. سوبارو لگسی از حسگری به نام آی سایت استفاده می‌کند که در شیشه جلو خودرو تعبیه شده و خودروهای دیگر و موانع احتمالی را رصد می‌کند و برف و یخ زدگی هم مانع کار کردن آن نمی‌شود. این حسگر تنها حسگری است که موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) در تستهاتش به عنوان عالی رتبه بندی کرده است.

 

8- اشتراک گذاری سیگنال 4G در یک خودروی ارزان قیمت؛ شوی تراکس 2015

این خودرو اندکی بیش از 20 هزار دلار قیمت دارد با اینهمه با وجود قیمت ارزانش، مجهز به یک هات اسپات 4G است و به سرنشینان خودرو امکان می‌دهد از سیگنالهای 4G استفاده کنند. این سرویس به مدت سه ماه یا حداکثر سه گیگابایت رایگان است و پس از آن استفاده از آن با پرداخت ماهانه پنج دلار آغاز می‌شود.

 

9- سیستم مونیتور دقت که رانندگی را کنترل می کند؛ نیسان ماکسیما 2016

نیسان ماکسیمای 2016 که انتظار می‌رود امسال روانه بازار فروش شود، یک ویژگی ایمنی جالب دارد که بیشتر در مدلهای لوکس گران قیمتی مانند خودروهای مرسدس بنز دیده می‌شود. همچنانکه راننده خودرو را می‌راند، خودرو الگوی رانندگی او را مونیتور می‌کند و در صورت تشخیص نشانه‌های خستگی، با نمایش یک فنجان قهوه در نمایشگر، از راننده می‌پرسد نیاز به استراحت دارد و دقت بیشتر را یادآوری می‌کند.

 

10- چهار چرخ متحرکی که لیز خوردن چرخ را پیش بینی می‌کند؛ مزدا سی ایکس تری 2016

سیستم‌های چهار چرخ متحرک زمانی عمل می‌کنند که خودرو لیز خوردن چرخ را احساس می‌کند. مزدا سی ایکس تری 2016 نخستین خودرویی است که از یک سیستم لمسی هوشمندتر استفاده می‌کند. این خودرو می‌داند چه زمانی جاده یخ زده، پوشیده از برف یا لغزنده است و به عنوان مثال یک ترموستات می‌تواند دما را بخواند و خودرو پیش از اینکه چرخ لیز بخورد، از سیستم چهار چرخ متحرک استفاده کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 47787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha