تعلل در برخورد با موتورسواران متخلف

پرشین خودرو: در حالی این روزها شاهد جولان موتورسیکلت های متخلف در سطح شهر هستیم که عده‌ای علت اصلی بروز این تخلفات را عدم نظارت دقیق نیروی انتظامی می‌دانند، در حالی که عده ای دیگر بر این باورند، عدم اجرای صحیح آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و بازدارنده نبودن جرائم سبب بروز تخلفات از سوی موتورسیکلت‌ها شده است.

در سال‌های اخیر با افزایش خودروها و ایجاد ترافیک سنگین، بستر به گونه ای فراهم شده که موتورسیکلت‌ها به وسیله‌ای برای حمل بار و حتی مسافر تبدیل شده‌اند، این در حالی است که موتورسوران علاوه بر خیابان‌ها، به پیاده راه‌ها هم ورود پیدا کردند.

به نظر می‌رسد حضور موتورسواران در پیاده‌روها و تلاش بی دریغ‌شان برای رسیدن به مقصد حتی به شرط رد کردن چراغ قرمز و لایی کشیدن، برای پلیس هم عادی شده است، همچنین مردم نیز عادت کرده‌اند که به این راکبان همیشه عجول که با قیافه حق به جانب در خیابان‌ها و پیاده‌رو شروع به بوق زدن های مکرر می کنند، اجازه عبور دهند.

موتورسواران بدون داشتن کلاه ایمنی در حالی همه‌جا را از خیابان، پیادره‌رو، کوچه و بازار را پر کرده‌اند که مسیر رفت وآمد برای افراد پیاده را هم پرمخاطره ساخته‌اند، البته بعضی‌ها هم حتی برای رد شدن از بین دو ماشین آینه را از جا در می‌آورند، آنها خیابان یک‌طرفه را خلاف جهت حرکت می‌کنند و هر کجا بخواهند موتور خود را پارک می‌کنند این در حالی است که هیچ یک از این تخلفات از چشم پلیس راهنمکایی و رانندگی پنهان نمی ماند.


ناکارآمدی سیاست توقیف موتورسیکلت به منظور کاهش تخلفات

این بی‌قانونی درحالی رخ می‌دهد که پلیس راهور با کمین کردن در برخی از چهارراه ها اقدام به جریمه موتورسواران متخلف و توقیف موتورسیکلت می کند، عضو ناظر مجلس در شورای عالی ترافیک کشور می‌گوید: مسئولان نیروی انتظامی و پلیس راهور همواره از تاکتیک‌هایی برای برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف استفاده می‌کنند که برخی از این تاکتیک‌ها مانند نگهداری از تعداد بسیار زیادی موتورسیکلت که صاحبان آن برای بازپس گیری در پارکینگ ها حضور پیدا نمی کنند، کارآمد نیست.

رحماندوست معتقد است که صاحبان موتورسیکلت‌ها یا به دلیل داشتن فضای مالی مناسب از موتور سیکلت دیگری استفاده کرده و وسیله نقلیه قبلی خود را پس نمی گیرند یا اینکه موتور سیکلت قبلی به دلیل کم ارزشی در پارکینگ باقی می ماند؛ بنابراین باید از پلیس راهور پرسید که اگر این روش کارآمد نبوده و مانع از تخلف موتور سیکلت سواران نیست چرا از روش های دیگر استفاده نمی شود.


تخلفات موتورسیکلت به راکب منتسب شود

بی‌توجهی به تخلفات موتورسیکلت‌ها در حالی در سطح شهر صورت می‌گیرد که پلیس راهور و نیروی انتظامی برخوردهای جدی و قاطعانه‌ را تنها به خودروهای متخلف محدود کرده اند، در این میان به نظر می رسد در برخورد با موتورسواران متخلف نیز، برخورد با وسیله صورت می گیرد نه با افراد متخلف.

رحماندوست در انتقاد از بی توجهی به تخلفات موتورسواران می گوید: همانطورکه پلاک خودرو به راننده اتومبیل منتسب شده است، باید تخلفات موتورسیکلت هم به راکب منتسب شود نه به وسیله نقلیه، زیرا موتورسیکلت توقیف شده و مالک آن به سراغ وسلیه شخصی خود نمی رود، بنابراین پیشنهاد می‌شود که از روش های جدید و نو برای کاهش تخلفات استفاده شود.


جرائم موتورسواران متخلف بازدارنده نیست/ ضرورت در نظر گرفتن محکومیت‌های اجتماعی

حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران اما در علل افزایش تخلف موتورسواران به شرایط خاص شهر تهران با وجود ترافیک، نامتناسب بودن معابر در برابر نیاز وسایل حمل و نقل عمومی، طرح‌های ترافیکی، طرح زوج و فرد و شیوه حمل و نقل عمومی اشاره می کند و می گوید: این عوامل سبب شده تا بستر برای ترددهای غیرقانونی موتورسواران فراهم شود.

وی معتقد است: مشکلات معابر شهر تهران، سبب شده تا ضمن آنکه ضریب ایمنی برای موتورسوران، پیاده ها، خودروها و اتوبوس ها کاهش پیدا کند، تخلفات بسیاری نیز حادث شود؛ از این رو نیاز است تا خلاءهای فرهنگ عمومی با آموزش شهروندی مورد توجه قرار گیرد و با فرهنگ سازی از بروز تخلف‌های حتی کوچک هم جلوگیری شود.

طلا علاوه بر بیان مشکلات شهری که دست در دست داده و زمینه جولان موتورسواران را فراهم کرده، می‌گوید: با شرایط به وجود آمده در شهرها به نظر می‌رسد جرائم موتورسوران متخلف، نه تنها بازدارنده نیست؛ بلکه ناکافی است و باید با اقداماتی چون محکومیت‌های اجتماعی با این تخلفات برخورد شود.


برخوردهای مقطعی نیروی انتظامی با موتورسواران متخلف کارساز نیست

حمیدرضا طباطبایی نایینی نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم با اشاره به اجرای ناصحیح آیین نامه راهنمایی و رانندگی موتورسواران، می گوید: برخوردهای مقطعی نیروی انتظامی با موتورسواران، در کاهش تخلفات آنان کارساز نیست.

وی تاکید می کند: اگر نیروی انتظامی آیین نامه راهنمایی و رانندگی موتورسواران را به طور کامل و صحیح اجرا کند قطعا از میزان تخلفات آنها کاسته خواهد شد و دیگر شاهد جولان موتورسیکلت های متخلف در سطح شهر نخواهیم بود.

طباطبایی یادآور می شود: مادامی که اراده ملی و حاکمیتی نباشد تا موتورسیکلت هم مانند اتومبیل وسیله نقلیه شناخته شود و با آن برخورد قانونی شود، شاهد نابسامانی ها و تخلفات موتورسیکلت ها خواهیم بود، البته به این ترتیب بستر ارتکاب به جرائم نیز فراهم می شود و مخاطرات بسیاری نیز برای راکبان موتورسیکلت ها ایجاد خواهد شد.

حال با گذشت چندین ماه از تذکرات پی درپی و حتی سوال از وزیر کشور، به نظر می‌رسد اعمال قانون بعضا نتیجه نداده و این در حالی است که پلیس راهنمایی ورانندگی هم که اجرای قانون را ضمانت کرده است از ترددهای خطرزا جلوگیری نمی کند، در حقیقت باید به آرامش مردم به ویژه در زمان رفت وآمد که حق قانونی و اولیه است احترام گذاشته شود.

کد خبر 50648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha