کد خبر 50810
۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
ارتقای كیفیت، رویكرد اصلی صنعت خودرو داخلی

پرشین خودرو: یادداشت

به گزارش «پرشین خودرو»، با شدت رقابت در بازار اقتصاد، شركت های تولیدی با تمركز بر كیفیت به دنبال مزیت رقابتی نسبت به رقبای خویش هستند. كیفیت یعنی برآورده كردن نیازها و انتظارات مشتریان و یا فراتر از انتظارات مشتریان. با چنین رویكردی كیفیت به عنوان یك اصل پذیرفته شده زمینه ساز جلب رضایت مشتریان و عامل اساسی در حصول رضایت ذی نفعان یك سازمان برای رقابت پذیری و دست یابی به موفقیت پایدار و در زمره ی مسایل زیر بنایی كشور است. بنابراین در دنیای رقابتی امروز باید با استفاده از سازوكارهای رقابت پذیری و اصول نوین مدیریت و قواعد حضور در بازارهای جهانی به كیفیت، بیش از پیش بپردازیم و روش های كسب موفقیت و تامین رضایت مشتریان را به اجرا در بیاوریم. با توجه به اینكه صنعت خودرو از صنایع پیشرو و مهم است، مدیریت كیفیت فراگیر در استراتژی كلان این صنعت یك ضرورت است. چرا كه توجه به كیفیت در صنعت خودرو ارتباط مستقیمی با حیات اقتصادی و سودآوری یك شركت خودروساز دارد. بررسی فرآیند كیفیت در صنعت خودرو نشانگر آن است كه علاوه بر در نظرگرفتن سلیقه های متنوع مشتریان در پلتفرم و شكل خودرو، استفاده از قطعات با كیفیت، طراحی و زیبایی داخل خودرو و خدمات پس از فروش مناسب، نقش موثری در فروش محصول و تامین رضایت مشتریان از نظر كیفیت محصولات خودرویی دارند. با تاكید بر این كه كیفیت در تولیدات صنعتی به ویژه صنعت خودرو یكی از محورهای اساسی توسعه ی كشور و یك معیار توسعه یافتگی است، ضرورت دارد صنعت خودرو در راستای استانداردهای جهانی كیفیت خودرو، برنامه ریزی و عمل نماید كه خوشبختانه شركت سایپا در این مسیر پیشگام است. با بررسی كیفیت محصولات خودروسازهای داخلی ، در می یابیم كه در مرحله ی انتقال تكنولوژیهای جدید به كشور، حركتهای خوبی آغاز شده است ولیكن استقرار ساختار كیفیت مطابق با استانداردهای جهانی و رقابت با خودروسازهای برتر دنیا، نیازمند جدیت و تلاش و همكاری همه جانبه ی عوامل دخیل در امر تولید از مرحله ی تدوین قوانین و مقررات تا بخشهای اجرایی نظیر واحدهای تولیدی و بخشهای نظارتی مانند واحدهای كنترل كیفیت می باشد. در این میان گروه خوروسازی سایپا به عنوان یكی از دو قطب اصلی خودروسازی داخلی با رویكرد تحول گرایانه در پی ارتقای بیشتر كیفیت محصولات خود است. اولین گام این حركت مثبت با عذرخواهی مدیرعامل سایپا از مردم، تاسیس باشگاه مشتریان ، راهكارهایی برای ارتباط مستقیم مشتری با خط تولید محصول و تسریع در فرایندهای رسیدگی به شكایت مشتریان می باشد و جای بسی امیدواری است كه سایپا در نگرش جدید، همواره سعی می نماید تا به جایگاه مشتریان به عنوان صاحبان اصلی و سرمایه ی ماندگار صنعت بیشتر توجه نماید و به مقوله كیفیت همه جانبه چه در تولید و چه در رفتار مناسب پس از تولید و خدمات پس از فروش تاكید ویژه ای دارد. نگارنده معتقد است كیفیت یك عامل فراگیر و وسیع است كه بخشهای زیادی را شامل می شود: كیفیت قطعات، كیفیت فرایندهای تولید، سطح كیفی نظام های نظارتی كیفیت، رفتارهایی در راستای تكریم مشتری به هنگام فروش و خدمات پس از فروش و در واقع كیفیت خدمات، مجموعه عواملی هستند كه منجر به رشد شاخص كیفیت در صنعت خودرو می شوند. اكنون كه فرصتی پیش آمده تا خودروسازان داخلی در ارتباط دوسویه با خودروسازهای برتر دنیا، در امر كیفیت تمركز ویژه ای داشته باشند، شایسته است مسوولان مربوطه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، شركت های قطعه ساز، بنگاه های كوچك كسب و كار خودرویی و مردم با مشاركت فعالانه و اقدام های مسوولانه نسبت به انجام وظایف سازمانی و قانونی به كمك خودروسازهای داخلی بشتابند تا با ارتقای كیفیت به جایگاه مناسبی در جهان دست یابیم. * یادداشت از امیرعلی عالی زاده
کد خبر 50810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha