کد خبر 52208
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
آینده بازار خودرو در دوران پساتحریم

پرشین خودرو: یک کار‌شناس خودرو معتقد است: حضور چینی‌ها در بازار واردات خودرو کمرنگ می‌شود، اما کره‌ای ها همچنان در بازار واردات خودرو باقی می‌مانند چرا که کیفیت محصولات آن‌ها گاه از اروپا نیز بهتر است، از سویی دیگر اگر بتوان با ژاپنی‌ها به شرایط اقتصادی مشترکی رسید، تا به ایران بیایند و سرمایه‌گذاری واقعی صورت دهند، می‌توان از ایران به عنوان یک عرشه صادراتی استفاده کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، فربد زاوه با اشاره به اینکه شنیده می‌شود ذائقه ایرانیان در دوران پساتحریم از خرید خودروهای چینی وکره‌ای به سمت خودروهای اروپایی و ژاپنی می‌رود، اظهارکرد: در مورد تغییر ذائقه خرید خودروی چینی موافقم اما در مورد خرید خودروی کره‌ای باید گفت که کره‌ای‌ها برخلاف چینی‌ها فعلا در بازارخودرو ایران ماندگار هستند.

وی افزود: یکی از دلایل عمده اینکه چینی‌ها به زودی از بازار واردات خودروی ایران خارج می‌شوند این است که چینی‌ها به گران فروشی و عمده فروشی در ایران عادت کرده‌اند، اما دیگر ایرانی‌ها این محصولات را نمی‌پسندند. البته حضور آن‌ها در بازار سال ۹۵ نیز مشاهده خواهد شد، اما ماندگاری آ‌ن‌ها منوط به این است که چینی‌ها یا باید ارزان بفروشند یا اینکه از بازار ایران خارج شوند.

زاوه ادامه داد: اما در مورد حضور کره‌ای‌ها در بازار واردات خودرو اینگونه نیست، کره‌ای‌ها محصولات با کیفیت‌تری ارائه می‌کنند، از این رو من معتقدم که کره‌ای‌ها از بازار بیرون نمی‌روند تا ژاپنی‌ها و اروپایی جای آن را بگیرد، بلکه‌گاه کیفیت تولیدات کره‌ای از اروپایی بیشتر است.

وی با اشاره به وجود رقبای تجاری دیگر در صنعت خودروسازی و واردات خودرو برای ایران گفت: به طور طبیعی شایط اقتصادی و سیاسی به وجود آمده ایجاب می‌کند که در سال آینده تعداد زیادی از نمایندگان خارجی به ایران آیند و تمایل همکاری خود را اعلام کنند.

این کار‌شناس تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود، خودروهای هیوندای کیا قطعا در بازار حضور خواهند داشت و بازار پر رقابتی نیز دارند، چرا که رویه بین‌المللی اینگونه است و معمولا این نوع تولید باعث می‌شود تولید کنندگان کمی محافظه کار شوند، اما‌گاه این محافظه‌کاری نیز باعث رخوت آن‌ها می‌شود که همین امر در مورد تویوتا نیز اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه تویوتا در ۱۵ سال اخیر با کمترین تحولات در زمینه تولید همراه شده‌است، افزود: همین روند در مورد هیوندای نیز در حال رخ دادن است و طراحی‌ها معمولا محافظه‌کارانه صوت گرفته است، ‌از این رو این شرکت‌ها هنگامی که به پایداری تولید دست می‌یابند، از تغییر در محصولات جدید می‌ترسند و تولید را به روش محافظه‌کارانه ادامه می‌دهند.

زاوه افزود: در حال حاضر محصولات جدید این شرکت‌ها زیبایی و جذابیت خودروهای قدیمی‌ را ندارد و مدام تکرار مدل‌های قبلی صورت می‌گیرد، البته لازم به ذکر است که در حال حاضر هیوندای حدود ۹ درصد بازار خودروی جهان را که رقم قابل توجهی است، در اختیار دارد.

وی معتقداست: کندی فروش به وجود آمده در هیوندای کره در ایران جبران خواهد شد چرا که کره‌ای‌ها به بازار ایران به صورت ویژه‌ای نگاه می‌کنند. و من معتقدم اگر این شرکت به صورت مستقیم در ایران به تولید خودرو بپردازد و با تیراژ بالای تولید خودرو در ایران ادامه دهد، تاثیر آن‌ بر بازار خودروهای داخلی بسیار بیشتر از خودروهای وارداتی خواهد بود.

زاوه گفت: دراین صورت این شرکت نیز می‌تواند خودروهایی با ۸۰ درصد کاهش قیمت تولید کند که می‌تواند به راحتی بخش زیادی از بازار را در اختیار قرار دهد که این موضوع برای چین اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در اقتصاد چین، اظهار کرد: به دلیل وجود مشکلات ساختاری در اقتصاد چین، بازار خودرو این کشور از بسیاری از کشور‌ها حذف خواهد شد و ایناتفاق تنها برای ایران رخ نخواهد داد، چرا که در اکثر کشور‌ها بازار خودرو به واسطه ساختار تورمی اقتصاد از دست می‌رود.

این کار‌شناس گفت: البته حدود ۱۵سال گذشته پیش‌بینی اقتصاد متورم چین پیش بینی‌شده بودو اقتصاد دانان متعددی این هشدار را داده بودند. از این رو ممکن است بازار واردات خودروی چینی در ایران از قبل کمرنگ‌تر شود و به مرور از بین برود. در این زمان برای بازگشت چین به جایگاه گذشته خود، راه سختی پیش رو است و دیگر مسیری که برای حضور در ایران به سادگی پیموده است را به دست نمی‌آورد.

زاوه افزود: اما دررابطه با خودروسازان اروپایی که گفته می‌شود دوباره به بازار ایران بر می‌گردند، اینگونه است که این کشور‌ها درجه کیفی بالاتری نسبت به کره‌ای‌ها دارند، چرا که در بسیاری موارد درجه کیفی محصولاتشان از کره کمتر است.

به گفته وی، در زمینه واردات خودرو در آینده نیز اروپایی‌ها یکه‌تاز بازار نخواهند بود، در همین رابطه نیز با اشاره به حضور ژاپنی‌ها باید گفت که ژاپنی‌ها بسیار محافظه کار هستند و از تفکرات دور است که بتوانند در بازار ایران برنامه‌ای برای حضور و سرمایه‌گذاری داشته باشند. چرا که پرریسک‌ترین شرکت ژاپنی نیسان است که شاید در آینده مجددا تولید داتسون در ایران را آغاز کند که اگر این کار را شروع کند، با تولید عظیمی همراه می‌شود.

زاوه اظهارکرد: ژاپنی‌ها می‌توانند شرکای خوبی برای صنعت در ایران باشند. در نتیجه اگر بتوان با ژاپنی‌ها به شرایط اقتصادی مشترکی رسید، تا به ایران بیایند و سرمایه‌گذاری واقعی صورت دهند، می‌توان از ایران به عنوان یک عرشه صادراتی استفاده کرد که به نفع ایران خواهد بود.

به گفته این کار‌شناس، اما این تصمیمات برای کشوری است که بدون اجازه آمریکا حتی نفس نمی‌کشد کمی سخت است، چرا که علاوه بر این موضوع، ژاپنی‌ها بسیار محافظه‌کار هستند. حدود ۱۰سال است که در ژاپن علی‌رغم اینکه دومین اقتصاد بزرگ جهان است‌، مصرف به شدت کم است و تنها تولیدات صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به تاثیر کاهش درآمدهای نفتی بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: قطعا کاهش درآمدهای نفتی بر اقتصاد تاثیرگذار است، چرا که دولت را به کاهش هزینه‌های ارزی تشویق می‌کند که البته هزینه‌های ارزی تنها در بخش صادرات نفت خام نیست، بلکه صادرات می‌عانات و محصولات پتروشیمی که دو بخش صادرات ایران را تشکیل می‌دهند رخ داده است و آن دو را نیز با کاهش همراه کرده است.

زاوه افزود: از طرفی دیگر در رابطه با برجام، دولت بر ارتقا سرمایه گذاری در کشور اصرار دارد که البته در زمینه کاهش مصرف کالای مصرفی نیز موفق بوده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردات خودرو بر بازار خودروی داخلی تاثیرگذار خواهد بود، افزود: حجم واردات به گونه‌ای نخواهد بود، اگر حجم واردات به ۲۰درصد نیز برسد، چندان در بازار تاثیرگذار نخواهد بود.

زاوه بااشاره به کاهش واردات خودرو در سال جاری و پیش‌بینی واردات خودرو تا پایان امسال گفت: پیش‌بینی می‌شود واردات خودرو تا پایان امسال به کمتر از ۳۵ هزار دستگاه می‌رسد و سال آینده نیز همین میزان پیش‌بینی می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد سال میلادی ۲۰۱۶ تفاوت بنیادی اقتصادی نسبت به سال ۲۰۱۵ به ویژه در بخش مصرف ندارد.

وی با اشاره به رقابت به وجود آمده میان کشورهای وارد کننده خودرو مبنی بر ایجاد نمایندگی در ایران اظهارکرد: نمایندگان خارجی در سال ۹۵ کم کم وارد ایران خواهند شد و تا حدودی ایجاد رقابت می‌کند اما سال ۹۵ نیز همانند امسال تاثیر چندانی نخواهد داشت.

این کار‌شناس خودرو ادامه روند امسال را برای سال‌های آینده پیش‌بینی کرد و گفت: به نظر می‌رسد سال ۹۶ با تغییراتی همراه باشد. اما حداقل در ۹ماهه سال ۹۵ تغییری انجام نخواد شد. چرا که برخی شرکت‌ها می‌توانند به زودی نمایندگی داشته باشند و سایر شرکت‌ها باید در انتظار طی شدن پروسه مجوز‌ها باشند.

وی افزود: اینگونه نیست که هر شرکتی به زودی مجوز فعالیت در ایران را دریافت کند، چرا که بعد از امضای برجام به بررسی‌هایی نیاز است تا همه شرکا و اهداف هر شرکت بررسی شود، اینگونه نیست که به سرعت نمایندگان به ایران آیند.


منبع: اقتصاد نیوز


برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 52208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha