تعطیلی صنعت قطعه سازی کشور دور از ذهن نیست

پرشین خودرو: اگر دولت، وزارت صنعت و خودروسازان فکری به حال نقدینگی قطعه ساز نکنند، باید انتظار تعطیل شدن این بخش از تولید را در آینده ی نزدیک داشته باشیم.

به گزارش «پرشین خودرو»، یکی از مشکلات صنعت خودروی کشور ما می تواند ضعف در تولید قطعات با کیفیت و دارای استاندارد مطلوب باشد که البته این مهم بارها در صحبت های خودروسازان و مسئولان دولتی بیان شده است اما؛ چه کسی از تعریف و تمجید بدش می آید؟ جواب هیچکس است زیرا یک تولید کننده اگر کالای با کیفیت تولید کند مطمئنا در بازار می تواند سهم بیشتر و بهتری را دریافت کند.

البته یک طرفه به قاصی نرویم بهتر است زیرا به گفته همان منتقدان بخش قطعه سازی کشور، این صنعت به روز نیست و بنابراین نمی توان از آن تولیدات بهتری را طلب کرد. یکی از عواملی که می تواند باعث ارتقا سطح کیفی تولیدات شود، استفاده از تکنولوژی های روز جهان است که این مهم سرمایه گذاری بسیاری نیاز دارد که این سرمایه در جیب قطعه ساز نیست.

البته به گفته آرش محبی نژاد این سرمایه برای قطعه ساز فراهم است اما؛ در جیب خودروسازان جا خوش کرده و به دست صاحبانش نمی رسد.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن ایران در گفتگو با خبرنگار «پرشین خودرو» ضمن تایید ضعف در تولید قطعه خودرو گفت: وضع قطعه ساز ایرانی خیلی وقت است که به نقطه هشدار رسیده است و من بارها هشدار داده ام و می دهم اما؛ گوش شنوایی پیدا نمی شود.

وی با ابراز نگرانی از ادامه روند فعلی در بازپرداخت طلب های صنعت قطعه سازی کشور توسط خودروسازان، اظهار داشت: مهمترین مشکل قطعه سازان ما نقدینگی است و این مشکل یا باید توسط سیستم بانکی حل شود و یا با بازپرداخت طلب ایشان از خودروسازان، مرتفع گردد.

محبی نژاد با ابراز خوشنودی از تصمیم دولت برای کاهش نرخ تسهیلات و بهره و تداوم در این کاهش، گفت: قطعه سازان ما به دو دلیل مشکل دارند که این مشکلات باعث تعطیلی و یا کاهش ظرفیت تولید ایشان شده است.

وی کاهش تیراژ و بدهی بسیار بالای خودروسازان به قطعه سازان داخلی را دلیل عمده ضعف تولیدات و همچنین نگرانی از آینده صنعت قطعه سازی ایران دانست و افزود: مجموعه قطعه سازان کشور با 50 درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند و این تیراژ پایین باعث شده است که هزینه تولید افزایش یابد.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن ایران در مورد بدهی بالای صنعت خودرو به قطعه سازان نیز گفت: بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به ۵۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که دو هزار میلیارد تومان آن مربوط به مطالبات معوق است و اگر در روزهای آتی 2000 میلیارد تومان ز این بدهی ها پرداخت نشود، وضع صنعت قطعه سازی و به طبع آن صنعت خودروسازی خراب تر از این خواهد شد.

وی در مورد میزان بومی سازی خودروهای داخلی ساز گفت: در مورد خودروهای قدمی همچون پراید و پژو این بومی سازی بالای 70 درصد است و در مورد خودروهای جدید تر نیز با توجه به قانون وزارت صنعت، بالای 40 درصد بومی سازی انجام شده و در آینده می تواند به مرز 70 درصد هم برسد.




 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.


 

کد خبر 57748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha