باید برای فناوری‌های فردا آماده شویم

پرشین خودرو: هرچند مرگ یک سرنشین در تصادف خودروی هوشمند تلخ است، اما نمی‌تواند مانع گسترش این فناوری شود؛ خود را برای فناوری‌های آینده آماده کنیم.

مدتی است که شرکت تسلا با فعالیت در زمینه تولید خودروهای الکتریکی، نام خود را به‌عنوان یکی از پیشگامان فناوری جهان مطرح کرده است. محصولات این شرکت ازجمله مدل اس، تا پیش از این بسیار خوشنام بود. گفتنی است خودروی هوشمند تسلا مدل اس، نخستین محصول چهار در شرکت تسلا است که از تابستان سال 2012 روانه بازار شد. این خودروی هوشمند با باتری و نیروی الکتریکی کار می‌کند و در مدت‌زمان شش‌ونیم ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شارژ کامل باتری‌های این خودرو پنج ساعت طول می‌کشد و با این میزان شارژ، می‌تواند بیش از 480 کیلومتر را طی کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو، داشتن امکان رانندگی خودکار، یعنی رانندگی بدون دخالت سرنشین است که گویا تکیه و اعتماد بیش‌ازحد مالک این خودرو بر این توانایی، موجب تصادفی شد که هر راننده تازه‌کاری می‌توانست از وقوع آن پیشگیری کند.

تصادف زمانی روی داد که سرنشین، خودرو را در حالت رانندگی خودکار قرار داد و از مهار وسیله نقیله خود غفلت کرد. در این زمان، یک تریلر (که فاقد راهنما نیز بود) در جلوی تسلا به سمت چپ پیچید. این نخستین مورد از مرگ در اثر سانحه تصادف رانندگی در وضعیت اتوپایلوت تسلا است. شاهدان عینی ادعا می‌کنند که راننده40 ساله خودروی تسلا در حال تماشای فیلم بود که برخورد با کامیون رخ داد، اما شرکت تسلا اعلام کرد صفحه لمسی این خودرو، امکانات پخش فیلم را ندارد و احتمالا راننده از ابزار دیگری برای تماشای فیلم استفاده کرده است.

تسلا در مطلبی در وبلاگ خود ذکر کرده که مدل اس، در حال حرکت در بزرگراه با استفاده از راننده اتوماتیک بود که ناگهان یک تریلر (کامیون 18 چرخ)،با تغییر مسیر خود در جلوی تسلا قرار گرفت. در این پست وبلاگی آمده است: «به دلیل درخشش نور خورشید، نه راننده و نه سیستم راننده خودکار، متوجه تریلر نشدند و به همین دلیل ترمز کار نکرد. ارتفاع زیاد تریلر و همچنین وضعیت خودرو در جاده، حالت نادری را ایجاد کرد. به نظر میرسد که مدل اس نتوانست رنگ سفید کامیون را از نور درخشان آسمان تشخیص دهد و در نتیجه تسلا از قسمت شیشه جلو، به شدت با بغل تریلر برخورد کرد. اگر این برخورد از ناحیه پشت تریلر رخ می‌داد، سیستم‌های پیشرفته ایمنی مدل اس، همان‌طور که در آزمایش‌های متعدد نشان داده بود، می‌توانست از واردشدن صدمات شدید به راننده پیشگیری کند». شرکت تسلا بارها گفته است که سیستم رانندگی خودکار خودروهایش، شبیه رانندگی واقعی نیست، بااین‌حال این شرکت گفته که سیستم رانندگی خودکارش آن‌قدر باهوش است که می‌تواند احتمال تصادفات رانندگی را تا 50 درصد کاهش دهد.

سازمان امنیت ترافیک ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای گفته است: «بخش مشکلات این سازمان، اطلاعات مربوط به طراحی و عملکرد سیستم رانندگی خودکار را در زمان تصادف بررسی خواهد کرد. داده‌ها و اطلاعات مختلف درباره‌ این تصادف و همچنین سیستم رانندگی خودکار، همگی در بررسی اولیه جمع‌آوری می‌شود». یکی از سخنگویان تسلا در بیانیه‌ای گفته است که سیستم اتوپایلت (راننده خودکار) تسلا به طور درون‌سازمانی طراحی شده و از چند فناوری مختلف استفاده می‌کند تا در وضعیت‌های مختلف، اقدامات مناسب را انجام دهد. سیستم اتوپایلت در واکنش به اختلال در مسیر خودرو، ترمز اورژانسی اتوماتیک را فعال می‌کند.
به نظر می‌رسد تسلا در این بیانیه‌، به شرکت «موبایل‌آی» (MoblieEye)، تأمین‌کننده‌ بعضی از فناوری‌های به‌کاررفته در سیستم اتوپایلت اشاره می‌کند. مسئولان موبایل‌آی هم گفته‌اند که سیستم ترمز اورژانسی خودکار (AEB) برای تشخیص و واکنش در چنان موقعیتی آماده نیست و تا سال 2018 هم آماده نمی‌شود. بیانیه‌ تسلا به طور تلویحی می‌گوید که سیستم AEB باید وسایل نقلیه‌ای را که مقابل خودروها قرار می‌گیرد، تشخیص دهد و سیستم ترمز را فعال کند.

گفتنی است شرکت «موبایل‌آی» در سال1999 بنیان‌گذاری شد و یکی از بهترین تولیدکننده‌های حسگر و سیستم‌های لازم برای فناوری رانندگی خودکار شناخته شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی از جمله فولکس‌واگن و جنرال موتورز نیز از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند. این‌گونه که از شواهد بر می‌آید، در آینده‌ای نزدیک عصر تسلط خودروهای خودران و حتی خودروهای بدون سرنشین در خیابان‌ها و جاده‌ها آغاز خواهد شد، پس بهتر است هرچه سریع‌تر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم در زمینه بهبود عملکرد و کارایی خودروهای خودران بهبود یابد و علاوه بر آن، قانون‌گذاران راه را برای استفاده همگانی از این وسایل نقلیه هموار کنند. میانگین میزان رشد سالانه‌ خودروهای خودران بین سال‌های 2025 تا 2035 حدود 43 درصد خواهد بود. به بیان دیگر، در این دهه شاهد رشد چشمگیر ماشین‌های خودران و بدون راننده در تمام بازارهای مهم جهانی خواهیم بود. هرچند مرگ یک سرنشین در تصادف خودروی هوشمند تلخ است، اما نمی‌تواند مانع گسترش این فناوری شود؛ خود را برای فناوری‌های آینده آماده کنیم.









منبع: شرق

کد خبر 57778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha