کد خبر 58536
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
خانه های ماندگار در تهران+عکس

پرشین خودرو: یکی از مکان هایی که دیدنش خالی از لطف نیست خانه مشاهیری است که این روزها تبدیل به موزه شده اند و از گذشته شخصیت هایشان برای علاقه مندان حرف می زنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، فرق آدم های معمولی با آدم های غیر معمولی در این است که آدم های خاص در حیطه کاری خودشان حرفی برای گفتن دارند، انقدر خوب کار می کنند که رفته رفته  مردم یک سرزمین  اجازه می دهند که اسمشان را در گوشه ای از ذهنشان به حافظه بسپارند یا بعدها عکسشان را روی دیوار اتاق جوانی و نوجوانی شان بچسبانند و صدایشان بزنند«الگو». الگوهای هر دوره در هر سرزمینی به خودی خود انقدر جذاب هستندکه بیشترمان دوست داریم از حال و هوا و ریزه کاری های روزانه و سبک زندگی شان خبر دار شویم. یکی از  چیزهایی که می تواند ما را به گوشه ای از زندگی این آدم ها وصل کند محل زندگی شان است؛ یعنی جایی که در آن روزهایشان را به شب رسانده اند،خانه هایی که در و دیوارهایش بزرگ شدن و چهره شدن صاحبانشان را دیده اند. در طول  این سال ها خانه های زیادی هستند که بعد از مرگ صاحبانشان تبدیل به موزه شده اند و  هر روز از مردمی که قصد بازدید از این مکان ها را دارند استقبال می کنند.خانه هایی که شاید بسیاری از ما از وجودشان در نزدیکی مان خبر نداریم،خانه هایی که حالا برای مردم حرف های زیادی دارند از سبک زندگی صاحبانشان.

عزت الله انتظامی

خانه«آقای بازیگر»جزو معدود مکان هایی است که مسئولان فرهنگی در زمان حیات همان فرد به فکر پرداختن و شناساندن وجوه مختلف زندگی او به مردم شده اند. در حال حاضر چند سالی است که  در خیابان قیطریه تهران از افتتاح خانه عزت الله انتظامی به عنوان موزه گذشته است.خانه ای که طبق صحبت های خود او جایی است که از سال ۴۹تبدیل به محل سکونت استاد شده است و  طی سال های گذشته محل رفت و آمد و نشست و برخاست هنرمندانی مثل علی حاتمی،ناصر تقوایی، جمشید مشایخی و... بوده است.خانه عزت الله انتظامی  از بخش های متفاوتی مثل شهر فرنگ،اتاق آیینه،تماشاخانه،گالری و... تشکیل شده است و حتی در پشت بام خانه این بازیگر، کافی شاپی برای علاقمندان ترتیب داده شده که مدیریت آن را هم به نوه آقای انتظامی سپرده اند.

سید جعفر شهیدی

سید جعفر شهیدی را خیلی هایمان به عنوان یکی از مفاخر ادبی می شناسیم و با آثار و ترجمه های او آشنایی داریم. یکی از خانه های دیگری هم که در این سال ها از خانه مسکونی نه به موزه که به یک کتابخانه عمومی تغییر کاربری داده است خانه علامه سید جعفر شهیدی است. او در سال۱۳۷۴خانه خودش را وقف عام کرد و حالا ۲۱ سال است که این کتابخانه ۵۷۰متری پذیرای علاقه مندان به فرهنگ است  کتابخانه ای که اگر سری به آن بزنید روی دیوار آن با این جمله رو به رو خواهید شد« فرهنگ چیزی نیست که اگر ویران شد با ده و صد سال بتوان آنرا ترمیم کرد. ارادتمند – دکتر سید جعفر شهیدی  (۶۴/۱۰/۰۴)»

شهید بهشتی

شهروندان تهرانی در بین رفت و آمدهای هر روزه شان اگر  مسیرشان به خیابان شریعتی و خیابان دستجردی بیفتد می توانند سری به منزل شهید بهشتی هم بزنند. خانه ای که در سال ۹۰ توسط شهرداری خریداری شد و به موزه تبدیل شد. خانه شهید بهشتی از بخش های متفاوتی تشکیل شده که هر بخش به یک موضوع اختصاص پیدا می کند. در طبقه همکف این موزه فضای شورای انقلاب اسلامی بازسازی شده است و در کنارش می توانید نگاهی به کتابخانه شخصی این شهید هم نگاهی بیندازید.از دیگر بخش هایی که در این خانه موزه  وجود دارد قسمت گالری است که از عکس های خود شهید بهشتی تشکیل شده است و  به دوره های مختلف زندگی او اختصاص دارد. علاوه بر همه این ها یکی دیگر از قسمت های این خانه فضای پژوهشکده آن است که شامل یک بانک اطلاعاتی جامع از کتاب های شخصی،مقالات تدوین شده و تالیف شده اوست.

شهریار

به غیر از پایتخت می شود خانه مشاهیر را در شهرهای دیگر و محل تولدشان جستجو کرد.برای اینکه بتوانید بازدیدی از خانه قدیمی سید محمد حسین بهجت تبریزی داشته باشید باید سری به تبریز بزنید. خانه ای که ۹سال پیش به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت رسمی شد. شما در این خانه دو طبقه می توانید با تصاویر و آثار او ، مثل دست نوشته های نستعلیقش آشنا بشوید و با دیدن اسباب خانه از آن همه سادگی صاحب خانه لذت ببرید.

دکتر شریعتی

 خیابان جمالزاده شمالی بروید،نرسیده به خیابان فاطمی،کوچه نادر پلاک۱۰ درست جایی است که الان ۱۰سالی می شود که از خانه به موزه دکتر علی شریعتی تبدیل شده و روزانه بازدیدکننده های زیادی می توانند به آنجا سر بزنند. خانه این دسته از مشاهیر معاصر شاید به لحاظ ساختمان و معماری ویژگی منحصر به فردی نداشته باشند اما خوبی شان این است که می توانید قسمت کوچکی از حال و احوال چهره ای که دوست داشتید را از نزدیک لمس کنید. خانه دکتر شریعتی مثل هزاران خانه قدیمی است که در پایتخت وجود دارد ولی با این تفاوت که در خانه های دیگر نمی شود به مدارک دوران تحصیل دکتر شریعتی و حتی مکاتبات ساواک درابره فعالیت های وی دست پیدا کرد. یکی دیگر از ویژگی هایی که می شود در این خانه پیدا کرد این است که در انه نهایت سعی بر این تا اتاق کار شخصی آقای شریعتی را عینا بازسازی کنند.

شهید  مطهری

خانه شهید مرتضی مطهری در سال ۴۶ برای نزدیکی به حسینیه ارشاد به این خانه نقل مکان کرده و حالا ۹سالی از موزه شدن آن برای بازدید علاقه مندان این شهید می گذرد. خانه ای که طبق گفته ها محلی است که شهید مطهری بیشترین آثار خودش را در آنجا تالیف کرده است و علاوه بر آن در زمان خودش محفلی بوده است برای رفت و آمد اشخاص بزرگی همچون رهبر معظم انقلاب،آیت الله طالقانی،دکتر شریعتی ،آیت الله هاشمی رفسنجانی و شخصیت های دیگر اگر به خیابان شریعتی رفتید و سری به خانه این استاد شهید زدید در طبقه اول می توانید از وسایل شخصی و دست نوشته های او و در طبقه دوم از کتاب های شهید مطهری دیدن کنید.

علامه محمد تقی جعفری

یکی دیگر از مکان هایی که در حال حاضر کارایی خود را از منزل مسکونی به کتابخانه تغییر داده است منزل علامه محمد تقی جعفری است. خانه ای که از سال ۸۷با همکاری خانواده و شهرداری به کتابخانه ای برای عموم مردم تبدیل شده است؛ کتابخانه ای که در آن پر است از کتاب هایی که روزی متعلق به خود استاده بوده است و در حال حاضر در اختیار همگان قرار گرفته است. شما در این خانه می توانید از کتابخانه شخصی استاد دیدن کنید، از دیدن چیدمان و سادگی وسایل علامه جعفری لذت ببرید. خانه ای که این روزها در کنار کتابخانه، طبقه دوم آن هم به موسسه نشر و تدوین آثار او تبدیل شده است. این خانه در تهران،بزرگراه آیت الله کاشانی و خیابان حسن آباد جنوبی است.

نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج یکی از معروف ترین خانه موزه هایی است که در سطح کشور وجود دارد و سالیان درازی است که مردم از مناطق و دور و نزدیک کشور برای بازدید از این مکان بازدید می کنند برای خلاف خانه های قبلی که در بالا معرفی کردیم این خانه علاوه بر اینکه خانه نیما یوشیج محسوب می شود از لحاظ ویژگی های معماری و بافت تاریخی دارای ارزش است. خانه پدری نیما در روستای آبا و اجدادی اش در روستای«یوش»یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران به حساب می آید.

پرفسور حسابی

اگر به خیابان تجریش رفتید و خواستید از خانه دکتر حسابی هم دیدن کنید به این فکر کنید که خانه پرفسور حسابی پیش از اینکه محل سکونت یک دانشمند سرشناس ایرانی باشد یک بنای تاریخی محسوب می شود چون خانه از جهت معماری و بافت دارای ویژگی های منحصر به فردی است به عنوان نمونه یکی از ویژگی های این خانه که نشان دهنده شیوه زندگی خود استاد هم هست توجه ایشان به تغییراتی است که در خانه برای راحتی و آسایش همسر کم بینایش ترتیب داده است.

شهید مصطفی چمران

یکی دیگر از خانه هایی که تماشایش خالی از لطف نیست خانه پدری شهید چمران است خانه ای که در محله بازار و چهار راه سیروس قرار دارد و قدیمی ترها آن محله را صدا می زدند«چاله میدان» این خانه در سالهای دهه ۳۰محل سکونت شهید چمران بوده است و در سال ۸۷بعد از بازسای های صورت گرفته به موزه تبدیل شده تا جایی باشد برای علاقه مندانی که دوست دارند کمی با حال و هوای کودکی های این شخصیت بزرگ آشنا شوند.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

 

کد خبر 58536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha