تولید خودروی ارزان قیمت در ایران نیازمند امکان سنجی است؟!

پرشین خودرو: ورود برندهای مختلف به بازار خودرویی کشور جو خوبی را در بین مردم به وجود آورده است اما اعلام قیمت مدل های جدید همه این ذوق و شوق را از بین خواهد برد.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، شرکت مشترک با رنو، پژو، سیتروئن و همه خودروسازان اروپایی و آسیایی...!

این اتفاق شده و هدف صنعت خودروسازی کشور آن است تا دیگر مانند قدیم با یک تحریم همه چیز از کف طرف ایرانی نرود.

هدف بعدی ورود دانش و فناوری روز در تولید قطعات و لوازم یدکی به داخل ایران است و البته در این میان صادرات 30 درصد از محصولات تولیدی نیز نباید از یاد برود.

سریعترین قرارداد همکاری مشترک را ایران خودرو و پژو با هم امضا کردند آن هم در همان اولین روزهای پسابرجام و با ورود شتاب زده نخست وزیر فرانسه به کشور!

اما دستاورد این قرار داد شد یک شرکت مشترک ایرانی – فرانسوی و البته ورود تعدادی از مدل های این شرکت فرانسوی به خط تولید ایران خودرو که البته هیچکدام در رنج خودروهای ارزان قیمت طبقه بندی نمی شوند.

وضعیت همکاری های مشترک در آخرین سال دولت یازدهم همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و خبر زیادی از این شرکت به بیرون درز نمی کند. اما مدیر عامل ایرانی این شرکت نظر دیگری دارد.

محمد رضا معتمد مدیر عامل شرکت ایکاپ ضمن تاکید بر همکاری مطلوب بین گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پژو برای تولید محصولات جدید در ایران گفت: ما در حال فعالیت شبانه روزی برای تکمیل پروژه شرکت هستیم و در حال حاضر ساختمان و تجهیزات لازم برای خط بدنه سازی با تکمیل طراحی به سازندگان تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: با ساخته شدن ساختمان و راه افتادن خط تولید عملا دیگر هیچ مشکلی برای آغاز کار وجود نداشته و تولید قطعات نیز در قالب یک قرار داد 3 جانبه که یک طرف آن سازندگان و در طرف مقابل ساپکو و ایکاپ قرار دارند انجام می شود.

معتمد در مورد ورود دانش فنی تولید قطعات به ایران از سوی طرف فرانسوی ضمن تاکید بر ورود تکنولوژی و فناوری های نوین قطعه سازی به ایران تصریح کرد: وقتی در همایش قطعه سازان بیش از 125 شرکت ایرانی و 60 شرکت بین المللی حضور می یابند، معنی آن چیزی جز انتقال دانش و تکنولوژی از سوی فرانسوی ها و تبادل اطلاعات بین قطعه سازان ایرانی و بین المللی نمی تواند باشد.

اما یکی از مسائلی که از ابتدای ورود مجدد شرکت های به نام خودروسازی به کشور مورد توجه رسانه ها و مردم قرار داشته است مدل های جدید خودروهای تولیدی و از آن مهمتر رنج قیمتی این محصولات تازه وارد است.

بسیاری از مردم بعد از لغو تحریم ها به ورود خودروهای با کیفیت و ارزان اروپایی به داخل کشور دل بسته بودند و گمان ایشان این بود که با پرداخت پول پراید و پژو 405 می توانند یک خودروی به روز و با کیفیت از یک برند خاص را سوار شوند اما در عمل در قراردادهای جدید از این خبرها نبوده و نیست و کمترین خودرویی که با قراردادهای جدید پایش به بازار ایران باز خواهد شد زیر 50 میلیون تومان نبوده و تنها در مورد پژو 207 که سابق بر این در ایران تولید می شده است شاید قیمت کمی کمتر از 40 میلیون تومان اعلام شود اما از خودرو 20 و 30 میلیون تومانی هیچ خبری نیست.

این اتفاق در قراردادهای سایر شرکت ها نیز دیده نمی شود زیرا سیتروئن و رنو نیز خودرویی زیر قیمت 40 و 50 میلیون برای بازار ایران در نظر نگرفته اند و این یعنی همچنان همان پراید و پژو 405 خودمان را به همراه سمند ملی باید سوار شویم.

مدیر عامل شرکت ایکاپ در پاسخ به سوال خبرنگار «پرشین خودرو» در مورد تولید خودروی ارزان قیمت توسط پژو در ایران گفت: باید ببینیم که آیا امکان تولید چنین خودرویی در ایران و توسط برند پژو وجود دارد و یا خیر!

جواب محمد رضا معتمد که اساسا در جواب دادن به سوال خبرنگاران اعتقادی به آرائه توضیح زیاد در مورد موارد مطرح شده نمی بیند، جایی عجیب به نظر می رسد که ایشان از امکان سنجی تولید خودروی ارزان بعد از بستن قرارداد جدید سخن می گویند و گویی مدیران ایران خودرو و این شرکت مشترک ایرانی و فرانسوی از یاد برده اند که تمام ذوق مردم از ورود مجدد خودروسازان اروپایی به ایران برای دیدن و خریدن خودروهای با کیفیت و ارزان بوده است وگر نه خودروی بالای 50 میلیون که این همه شادی ندارد!

یادمان رفته که مشکل فعلی قیافه قدیمی برخی از خودروها به همراه کیفیت نازل ایشان است که بیش از 20 سال است جای پیکان را در خیابان ها گرفته اند. خدا خدا می کردیم با ورود جدید ها، این پیکان های مدرن با بازار ایران خداحافظی کنند اما گویا خبری نیست که نیست!

قابل توجه مدیران ارشد صنعت خودروسازی اینکه در همین قاره آسیا و در چند قدم دورتر یعنی در هندوستان، شما با پول همان دو خودروی معروف و قدیمی می توانید خودروهای مناسبی خریداری کنید. این یعنی برای تولید خودروی ارزان به امکان سنجی نیاز نیست کمی دقت می خواهد و...!

شاید بد نباشد مدیران صنعت خودروسازی کشور در سفر به برخی از کشورهای منطقه و البته کمی دورتر، خودروهای ارزان قیمت برندهای اروپایی و آسیایی را با چشمانی مسلح و غیر مسلح دیده و بر شرکای خارجی خود برای تولید این مدل خودروها نیز فشار بیاورند.

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 60329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha