سود وام خودروسازان را مردم می دهند

پرشین خودرو: چرخ هیچ صنعتی در هیچ کجای دنیا بدون پژوهش و توسعه و دریافت تسهیلات ارزان نخواهد چرخید.

محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان ایران، در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودرو»، با اعلام این مطلب گفت: در مسئله تحقیق و پژوهش صنعت قطعه سازی نسبت به سایر صنایع کشور جلوتر بوده و عملکرد قابل قبولی داشته است.

وی ادامه داد: ما با نقطه مطلوب در حوزه پژوهش و تحقیق منجر به تولید، فاصله زیادی داریم و بی شک تحقیق و توسعه زمانی مفهوم پیدا می کند که طراحی داخلی و تولید در داخل نهادینه شده شود.

عضو انجمن قطعه سازان ایران با تاکید بر این مطلب که بیشترین واحد تحقیق و توسعه در صنعت قطعه سازی شکل گرفته است، تصریح کرد: برای کمک به صنعت خودروسازی و همچنین توسعه صنعت قطعه سازی لازم است تا R&D با سرعت و دقت بیشتری پیشرفت کند.


صنعت در انتظار دریافت تسهیلات ارزان قیمت

نجفی منش در مورد کاهش نرخ تسهیلات بانکی در ماه های اخیر گفت: بدون شک صنعت از تسهیلات ارزان قیمت بیشترین بهره را می برد اما در حال حاضر داریم آدرس غلط به جامعه می دهیم.

وی افزود: متاسفانه در تمام حرف ها و تبلیغات ما یک فرهنگ غلط را به مردم گوشزد می کنیم و آن اینکه « پول های خود را در تولید سرمایه گذاری نکنید، جای سرمایه های شما در بانک های ما امن است و حتی به این پول ها سود هم می دهیم.»

عضو انجمن قطعه سازان ایران در مورد تجربه کشورهای صنعتی در مواجهه با سرمایه های راکد مردم گفت: در کشوری مانند آلمان شما وقتی به جای به گردش درآوردن چرخ تولید پول خود را در بانک ها می گذارید بابت این نگهداری از شما هزینه نیز دریافت می شود و برای همین است که آلمان یک کشور صنعتی است و ما یک کشور مصرف گرا هستیم.

وی ادامه داد: این فرهنگ سود بانکی باید تغییر کند و البته در اولین قدم سود سپرده باید آنقدر کاهش یابد تا سود سرمایه گذاری در تولید از آن بیشتر شود و اینگونه چرخ صنعت و تولید توسط سرمایه های مردمی به گردش در می آید.


قیمت خودرو با سود تسهیلات رابطه مستقیم دارد

نجفی منش در مورد اعتراض مردم به قیمت خودروهای داخلی گفت: با یک حساب سرانگشتی خواهید دید که 20 درصد هزینه سربار خودرو که باید بر روی قیمت مصرف کننده حساب شود، مربوط به سود و بهره تسهیلاتی است که خودروسازان از بانک ها دریافت کرده و می کنند و این یعنی سود وام خودروسازان را مردم باید پرداخت کنند.

وی در مورد راهکارهای پیش روی برای رفع این مشکلات و کاهش قیمت تمام شده گفت: ابتدا باید قیمت گذاری آزاد شود و در ادامه نرخ ارز نیز با یک قیمت واحد اعلام شود یعنی ارز تک نرخی شود و البته مهمترین اتفاق کاهش بهره بانکی است تا خودروسازان بتوانند در کنار سایر صنایع وابسته از سودهای ارزان قیمت استفاده کنند.

این عضو انجمن قطعه سازان ایران تصریح کرد: نرخ دستوری تنها ضرر بیشتری به خودروساز وارد می کند و شرکت های ما هر روز زیان بیشتری می دهند.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز به دلیل همین دستوری بودن نرخ ارز 1000 میلیارد به شرکت ها ضرر وارد شده است.


 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 61642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha