پول ایرانی را به خودروهای تولید امریکا ندهیم

پرشین خودرو: یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ما نباید با واردات خودروهای تولید شده در آمریکا با پول و سرمایه ایرانی برای کارگران آمریکایی ایجاد اشتغال کنیم.

به گزارش «پرشین خودرو»، حسن کریمی سنجری، با بیان این مطلب اظهار کرد: خودرویی که در آمریکا تولید می‌شود فارغ از آن‌که برند آن آمریکایی، اروپایی یا آسیایی است باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال برای نیروی انسانی شاغل در این کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی خودروی تولید شده در آمریکا را وارد ایران می‌کنیم حتی اگر برند آن غیر آمریکایی باشد مانند این است که خودروی آمریکایی وارد کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: وقتی در نهایت ارز خارج شده از ایران به شرکت مستقر در آمریکا می‌رسد آوردن توجیهاتی مانند اینکه خودروی وارد شده از آمریکا برند غیر آمریکایی دارد، مردود و بی معنی است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این در حالی است که از یک سو خودروی تولید شده در آمریکا کالای حیاتی و استراتژیکی نیست که اگر آن را وارد نکنیم سلامت جامعه به خطر بیافتد و از سوی دیگر مشخص نیست که با وجود تولید این خودروها در بسیاری از کشورهای جهان چرا این خودروها باید از آمریکا وارد ایران شود.

وی افزود: ضمن‌ آنکه با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگر آمریکایی واردات خودروی تولید شده در آمریکا به معنی خرید گران‌تر خودرو و همچنین هزینه حمل و نقل بالا تا ایران است که از این نظر نیز واردات خودرو از آمریکا به ایران منطقی به نظر نمی‌رسد.

کریمی سنجری تصریح کرد: تولید خودرو با هر برندی در آمریکا باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای اقتصاد این کشور می‌شود.

براساس اسنادی که به ایسنا رسیده، مشخص شده که برخی خودروهای تولید شده در آمریکا وارد ایران شده و به فروش رسیده است. در برخی از خودروهای وارد شده از آمریکا که برند آن متعلق به یک شرکت ژاپنی است عبارت "MADE IN U.S.A" (ساخت آمریکا) درج شده و نشان می‌دهد که این خودروی ژاپنی در آمریکا مونتاژ و تولید شده است.

در این زمینه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شفاف‌سازی کنند که با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا وارد ایران شده است؟

در این رابطه رییس انجمن واردکنندگان خودرو نیز ورود خودروهای تولید آمریکا به ایران را تایید و خاطرنشان کرده که اخیرا شماره‌گذاری حدود ۴۰۰ دستگاه از این خودروها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده است.

البته فرهاد احتشام‌زاد خاطرنشان کرده که در گذشته برخی خودروهای تولیدی آمریکا که وارد ایران شده‌اند شماره‌گذاری و فروخته شده‌اند. وی از استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قانونی بودن یا نبودن واردات خودروهای تولید آمریکا به ایران خبر داده است.
 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
 

 

 

 

 

منبع: ایسنا

کد خبر 61909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha