در قالب قرارداد با رنو صنعت قطعه‌سازی را متحول کنیم

پرشین خودرو: تنها عضو زن هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اقبال مشتریان را بزرگ‌ترین مانع خروج پراید و پژو از خط تولید می‌داند و معتقد است که مشکلات عدیده‌ای که مردم با آنها در حوزه کیفیت، خدمات پس از فروش و گارانتی خودرو روبرو هستند با حضور مستقل خودروسازان خارجی به بازار قابل حل است.

به گزارش «پرشین خودرو»، پیوند بین صنعت و دانشگاه در کشورهای صنعتی جزو لاینفک توسعه اقتصادی و صنعتی این کشورهاست. توجه به این مسئله تا حدی اهمیت دارد که در آمریکا، ژاپن و کانادا رشته‌ای نوظهور از تلفیق مکانیک، الکترونیک، برق و کامپوتر (رشته مکاترونیک) متولد شده است. در حالی که  دنیا به سمت تلفیق و تیم وُرک کار کردن تولید محصولات و کالاهای صنعتی  پیش می‌رود،  در کشور ما مرتبط با دانشگاهی که این رشته را تدریس می‌کند، غلبه با رشته های برق، الکترونیک، کامپیوتر  و یا مکانیک است؛ به بیان دقیق‌تر رشته مکاترونیک در ایران آن رشته‌ای که در  کشورهای صنعتی تدریس می‌شود، نیست.

حالا اما یکی از کارشناسان ارشد رشته مکاترونیک از جریان اصلاحات به مجلس شورای اسلامی راه یافته و از فقدان مدارج عالیه این رشته در نظام آموزش عالی کشور، ابراز ناخرسندی می‌کند.

سیده حمیده زرآبادی به جراحی تئوریک بیماری صنعت خودروسازی کشور پرداخت.

وی حضور خودروسازان فرانسوی در کشور را به شرط منحرف نشدن اهداف اولیه قراردادها موجب تحول در نظام مشتری‌مداری و عرضه خودروهای به‌روز، با کیفیت و ایمنی مناسب و خدمات پس از فروش را مورد توقع مشتریان دانست.

هزینه رفتار دوگانه با املاک و حقوق‌های نجومی را نظام خواهد پرداخت

نماینده مردم قزوین در مجلس سخنانش را با مباحث سیاسی آغاز کرد و با انتقاد از رفتار دوگانه برخی اصولگرایان در برخورد با حقوق‌های نامتعارف و املاک نجومی شهرداری تهران، گفت: این دوگانگی‌ها در برخورد با مسائل روز در مردم بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و هزینه این دوگانگی‌ها را نظام می‌دهد. املاک نجومی باید با رویکرد یکسان با حقوق‌های نامتعارف رسیدگی شود. در مسئله املاک نجومی نباید اقشاری از جامعه متحمل ضرر و زیان شوند با این توجیه که صلاح نیست نام افرادی در این پرونده برده شود. بیت‌المال و حق‌الناس تعریفی دارد.

برخورد با فساد در یک دستگاه با اغماض و در دستگاه دیگر با اشد مجازات

وی متذکر شد: اگر قانونی نوشته شده است، همه در برابر این قانون یکسانند. چطور است که املاک نجومی شهرداری تهران قابل اغماض و گذشت است اما حقوق‌های نامتعارف غیرقابل گذشت می‌شود؟ اگر تندروها و منتقدان غیرمنصف دولت چراغ سبز ببینند، مجوز اعدام مدیران متهم به دریافت حقوق‌های نامتعارف را هم صادر می‌کنند. نمی‌شود با اختلاس و فساد در یک دستگاه با اغماض و در دستگاهی دیگر با اشد مجازات رفتار کرد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: وقتی مردم این رفتار غیراخلاقی و ضد سیره حضرت امیر(ع) را می‌بینند نسبت به کل نظام چه احساسی پیدا می‌کنند؟ اگر با تخلف و فساد هر کس، در هر دستگاه و در هر لباسی برخورد شود، هرگز شاهد ماشین‌ها و املاک میلیاردی نخواهیم بود. شهرداری تهران در راس و شهرداری‌های شهرهای کوچک به دنبال آن با چنین مفاسدی روبرو هستند. به دلیل خارج بودن شهرداری تهران از زیر تیغ تیز سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات  هر فساد و تخلفی در این سازمان بزرگ، محتمل است.

زرآبادی افزود: تنها مرجع ناظر بر شهرداری‌های کشور، بخش بازرسی استانداری‌هاست که البته علی القاعده  این بازرس‌ها هم  قیمتی داشته‌اند که  هیچ‌گاه سوء استفاده‌های گسترده مالی، غیرمالی و ملکی شهرداری‌ها اعلام نشده است. با مفاسدی که این روزها از هر گوشه و کنار کشور اعلام می‌شود، انسان مطمئن می‌شود هر مدیری در هر لباسی یک قیمتی دارد و سر بزنگاه عیارش مشخص می‌شود و اینگونه می‌شود که تخلفات و مفاسد افراد به ظاهر دین‌دار با  خانواده‌های مذهبی، دهان به دهان می‌شود.

گزارش عملکرد دولت بر پیروزی روحانی در انتخابات 96 تاثیرگذار است

نماینده مردم قزوین در مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با رفتارشناسی دلایل حضور چشم‌گیر مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس، گفت: نارضایتی مردم از عملکرد اصولگرایان موجب حضور گسترده پای صندوق‌های رای در دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی شد. حضور مردم در این انتخابات برای حاکمیت، پیام داشت.

وی در واکنش به این پرسش که اگر این استدلال درست باشد آیا حضور باشکوه مردم در انتخابات 96 نشانده دهنده عملکرد غیرقابل دفاع دولت یازدهم است، گفت: وقتی دولتی در مقایسه با دولت قبل از خود قرار می‌گیرد باید رویکردی متفاوت داشته باشد تا در مقایسه، میزان تغییرات و درصد استقبال مردم از آن دولت مشخص شود. اگر دولت یازدهم عملکرد خود را به درستی به اطلاع عموم مردم برساند، می‌تواند در انتخابات 96 موفق باشد.

انتقادات جدی در حوزه اقتصادی به دولت وارد است

به گفته این عضو  هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛ این مسئله بسیار آسیب زننده است که رویکرد دولت تغییر نداشته باشد و فقط راس دولت تغییر کند. در بخش‌های مختلفی از دولت یازدهم رویکردها همان رویکردهای دولت گذشته است. بیشتر وقت رییس‌جمهور صرف برجام و سیاست خارجی شد حال آنکه مردم توقع مشاهده تاثیر کوتاه مدت و چشمگیر برجام در زندگی و معیشت‌شان را دارند.  این مسئله در کنار تداوم رویکرد گذشته در دولت فعلی به ویژه در حوزه‌های سیاست داخلی و اقتصاد، انتقادات جدی متوجه دولت یازدهم کرده است.

اثر برجام در حوزه تولید ملموس شده است

زرآبادی با اشاره به آثار اولیه برجام در نظام تولیدی و اقتصادی کشور، گفت: در بازدیدهایی که  از پروژه‌های مختلف صنعتی داشته‌ایم تعداد زیادی از تولیدکنندگان اذعان داشتند قبل از برجام مجبور بودند کالایی را از دلال‌های داخلی و خارجی به پنج برابر قیمت از کشور ثالث خریداری کنند اما بعد از برجام با حذف دلال‌ها همان کالا را از کشور تولیدکننده و به یک پنجم قیمت خریداری می‌کنند. اثر برجام در  حوزه تولید ملموس است و فاصله کمی تا لمس این آثار توسط عموم مردم وجود دارد. مردم خواهان مشاهده آثار مثبت برجام در کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش کالاها و خدمات هستند.

 

اظهار نگرانی از انحراف برنامه‌های رنو توسط داخلی‌ها

نماینده مردم قزوین در مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با استقبال از تولید خودروهای به‌روز اروپایی در کشور، گفت: چشم‌انداز این تصمیم‌، چشم‌اندازی خوبی است. به نظر می‌رسد مدیران صنعتی کشور به سمتی در حرکت هستند که بتوانند خودرویی با کیفیت و رضایت‌مندی مشتری تولید کنند که شاید قابل رقابت با مشابه خارجی هم باشد. اینکه به این چشم‌انداز برسیم و در مسیر تحقق این تصمیم چه اتفاقاتی خواهد افتاد و آیا به انحراف خواهد رفت، قابل تامل و بررسی است. باید مراقب بود مثل پروژه ال 90 از مسیر اولیه منحرف نشد.

حضور مستقل رنو در صنعت خودرویی کشور فواید بسیاری دارد

وی با بیان مثالی نحوه تاثیرگذاری مستقل رنو بر خودروسازان ایرانی را از حیث رضایتمندی مشتریان و کیفیت تولید و خدمات پس از فروش، به این شکل تشریح کرد: وقتی مردم سالها قبل به بانک مراجعه می‌کردند مجبور به ایستادن در صف بودند اما با تاسیس اولین بانک خصوصی در کشور، سیستم نوبت‌دهی و صندلی برای نشستن پیش‌بینی شد، همین مسئله باعث الگوبرداری بانک‌های دولتی شد. بانک خصوصی با هدف نشان دادن تفاوتش با بانک‌های دولتی و جذب مشتری بیشتر چنین کاری کرد اما تاثیر مثبت آن به کل نظام بانکی و حتی بعدها به سایر دستگاه‌های خدمات دهنده مثل بیمه‌ها، داروخانه‌ها، نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی، شهرداری‌ها و ادارات دارایی در سراسر کشور سرایت کرد.  تا قبل از این کار، حرمت مشتریان و مراجعان توسط کارکنان سازمان‌های خدمات دهنده بارها و بارها زیر پا گذاشته می‌شد.

عضو  هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: حالا هم قرار است یک خودروساز خارجی در فرهنگ  مشتری‌مداری و ارائه خودروهای به‌روز، با کیفیت و قیمت مناسب و خدمات پس از فروش تغییر به وجود آورد. امید به این تغییرات زمانی تقویت می‌شود که اگر برای حضور مستقل این شرکت انواع موانع ایجاد نشود، دیری نخواهد بود که شاهد به رسمیت شناخته شدن حقوق مصرف کنندگان خودرو خواهیم بود.

به گفته زرآبادی، وقتی تعداد مشتریان کالایی، محدود است شرکتی برنده رقابت است که از نظر رفتار کارکنان و کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش کالای عرضه شده از رقبا سَرتر باشد.

در قالب قرارداد با رنو صنعت قطعه‌سازی را متحول کنیم

نماینده مردم قزوین در مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو، قراردادهای جدید خودروسازان فرانسوی با خودروسازان ایرانی را به شرط بهبود و توسعه صنعت قطعه‌سازی مفید دانست و اظهار کرد: در کنار توجه به ظاهر خودروها، کیفیت قطعات و لوازم یدکی خودروهای داخلی نیز باید بهبود یابد. مثلا اگر در پروژه تولید خودروی کوئید درصدی از قطعات و لوازم یدکی داخلی استفاده شود و به تدریج این سهم افزایش یابد، بعد از یک دهه بخش قابل از این خودرو داخلی‌سازی می‌شود. با تجویز شرکت‌های خودروسازی به استفاده از قطعات و لوازم یدکی ایرانی در تولید محصولات‌شان در ایران دیگر نگرانی بابت افزایش سهم برندهای خودروسازی خارجی در بازار ایران، بی‌مورد خواهد بود و اتفاقا به نفع صنعت خودرویی کشور است که صنعت قطعه‌سازی خود را در قالب این قراردادها توسعه داده و تقویت کند در این صورت ایران خودرو و سایپا و سایر خودروسازان داخلی به دست خودروسازان فرانسوی کنار گذاشته نمی‌شوند.

وی افزود: شاید خودروی ایرانی به دلیل قابل رقابت نبودن با خودروهای خارجی، قابل صادرات نباشد اما اگر صنعت قطعه‌سازی‌ کشور را توسعه و ارتقاء دهیم، می‌توانیم به صادرکننده خوب در منطقه تبدیل شویم.

تاریخ اجرای رجیستری گوشی‌های وارداتی اعلام نمی‌شود

عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو، هدف رجیستری گوشی تلفن همراه را کنترل قاچاق گوشی به کشور دانست و اظهار کرد: طرح رجیستری گوشی تلفن همراه هنوز اجرایی نشده است، اما بازار گوشی آیفون دچار تلاطم و نوسانات شدید شد که دستگاه‌های نظارتی باید روی قیمت‌ها نظارت داشته باشند، اما در رجیستری گوشی تلفن همراه شماره سریال گوشی و شماره سیم‌کارت به صورت زوج‌شماره ثبت می‌شود تا در صورت قرار گرفتن سیم کارت داخل گوشی ثبت نشده در سیستم، خدماتی به گوشی مورد نظر داده نشود.

زرآبادی اظهار کرد: در کمیته ارتباطات هم لایحه احکام برنامه ششم در بخش ارتباطات را با حضور اپراتورها بررسی کردیم و هم با حضور مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اپراتورها تصمیم گرفته شد تاریخ اجرای رجیستری گوشی‌های وارداتی اعلام نشود تا از سوداگری قاچاقچیان جلوگیری شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در کمیسیون، صنایع مختلف، اولویت آنها و رشته‌های اولویت‌دار مرتبط با این صنایع بر اساس نظر اعضا مشخص شده است علاوه بر آن کمیته‌های کمیسیون، برنامه بازدید از پروژه‌ها و صنایع مختلف را در دستور کار دارند.

نماینده مردم قزوین در مجلس، کمیته تعیین مصادیق مجرمانه را محل بحث و بررسی پیرامون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دانست و افزود: برای مواجهه با فضای مجازی و نرم‌افزارهای اجتماعی باید راهکار کنترلی داشت و نمی‌توان با پاک کردن صورت مسئله مثلا فضای مجازی و تلگرام و سایر نرم‌افزارهای اجتماعی را کنترل کرد. نباید با دید منفی به این فناوری‌های جدیدی نگریست. البته در این باره به صورت کلی در کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن بحث شده است اما هنوز ورود مصداقی به موضوع نداشته‌ایم. کمیته تعیین مصادیق مجرمانه به صورت تخصصی به این مسائل پرداخته است.

خودروسازی ایرانی، مونتاژکاری است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد از کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروهای ایرانی، گفت: صنعت خودروسازی کشور به معنای واقعی کلمه صنعت مونتاژکاری است. طی چند دهه گذشته هرگاه این صنعت دچار مشکل شد دولت دخالت کرد  و همین رویه مانع  تولید و عرضه خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب و  خدمات پس از فروش قابل قبول در ایران‌خودرو و سایپا شد. این رویه معیوب امکان هر گونه رقابتی را از خودروهای ایرانی حتی با پست‌ترین خودروهای خارجی سلب کرده است.

عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشریح دلایل از رده خارج نشدن پراید و پژو، گفت: برای از رده خارج کردن خودروهای از رده خارج ایرانی باید ابتدا خودروهای جایگزین متناسب با قیمت همان خودروها به بازار عرضه شود در عین حال پس از توقف خط تولید این خودروها، خدمات پس از فروش آنها حداقل تا  10 سال بعد عرضه شود.

مشتری فراوان مانع خروج پراید و پژو از خط تولید است

زرآبادی افزود: روند تولید پراید و پژو در ایران خودرو و سایپا نشان از بی‌میلی این دو خودروساز برای از رده خارج کردن این دو خودرو و خودروهای مشابه دارد. اصلی‌ترین علت بی‌میلی آنها وجود تقاضای بالا برای این دو خودروست.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی ایران زمانی نجات پیدا می‌کند که 100 درصد خصوصی شود، گفت: تا وقتی که دولت سیاست‌گذار این بازار است مردم هم مجبورند پول خودروهای به‌روز اروپایی را بابت خودروهای از رده خارج پراید، تیبا و پژو بپردازند و هرگز هم از کیفیت و خدمات ارائه شده، رضایت نداشته باشند. متاسفانه قوانین کشور به جای برقراری تعادل بین مصرف‌کننده و تولیدکننده از خودروسازان حمایت می‌کند این مسئله حتی در لحن صحبت و نوع برخورد کارکنان نمایندگی‌های خودروسازان دولتی و خصوصی با مشتریان اثرگذار بوده است.

ملاک تحویل 50 روزه تحویل فروش فوری خودرو توسط رنو چیست؟

وی با اشاره به قانون حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، مدت زمان تحویل فروش فوری خودرو را 30 روزه اعلام کرد و گفت: مبنای تصمیم شرکت رنو  برای تحویل 50 روزه خودروهای فروش فوری که کل پول خودرو را دریافت کرده است، کجاست؟ حتی اگر استدلال این باشد که طی روزها و ساعات اداری خودرو تحویل داده می‌شود باز زمان تحویل  38 روزه خواهد بود نه 50 روز. ملاک محاسبه رنو چیست؟ البته این استدلال در خودروسازان ایرانی نیز وجود دارد. خاطرم هست در مقطعی که مردم از گرفتن خودرو منصرف شده بودند و خودروسازان را تحریم کردند، زمان تحویل خودروهای فروش فوری در قراردادهایشان 60 روزه درج شده بود.

مشکلات عدیده مشتریان خودروهای داخلی در شرکت‌ها و نمایندگی‌های خودروسازی ایرانی

نماینده مردم قزوین در مجلس مشتری‌مداری را جزو اصول اولیه خودروسازان و شرکت‌های خدمات پس از فروش کشورهای توسعه یافته دانست و تاکید کرد: مشتری‌مداری در کشور با مشکل روبروست. تا وقتی نظارت بر اجرای قوانین در صنعت خودروسازی کشور به درستی به اجرا در نیاید، تفسیر و تعبیر قانون توسط خودروسازان نیز بر همین روال خواهد بود و متضرران اصلی، مشتریان هستند. شاهد وضعیت مشابهی در لوازم خانگی و تلفن همراه هستیم. خریداران حتی با در دست داشتن برگه ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه باز هم نمی‌توانند از مزایای آنها استفاده کنند. البته مردم نیز در این مسئله بی‌تقصیر نیستند. اگر شما کالایی را که از جهات مختلف ایراد دارد نخرید، فروشنده مطمئن است نفر بعدی حتما همان کالا را خریداری می‌کند حتی اگر با مشتری بد صحبت کند. 

زرآبادی متذکر شد: به تعداد نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز ناظر نداریم که بر نحوه برخورد با مشتریان نظارت کند اما مردم به عنوان فراگیرترین  ناظران باید در یک اقدام جمعی و هماهنگ با عدم مشاهده استانداردهای لازم در کالا و رفتار فروشنده از خریدن کالاهای مورد نظر  صرف نظر کنند در این صورت امید به اصلاح  نظام معیوب بیشتر می‌شود.

بهره‌برداری خودروسازان چینی از فرصت تحریم‌های اقتصادی غرب

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به قراردادهای خودروسازان داخلی با شرکت‌های چینی، گفت: در دوران تحریم قراردادهای زیادی بین شرکت‌های خودروسازی داخلی و خودروسازان چینی منعقد شد و  با اختصاص تسهیلات ویژه بانکی، حجم زیادی از خودروهای چینی روانه معابر و خیابان‌های کشور شد. سیطره بازار خودرویی کشور توسط شرکت‌های خودروسازی چینی به لطف تحریم‌های اقتصادی غرب و عطش مشتریان برای داشتن خودروهای با طراحی زیبا و شاسی بلند حاصل شد. خودروی اس 5 که ابتدا به قیمت 72 میلیون تومان پیش‌فروش می‌شد در مقطعی تا 90 میلیون تومان هم افزایش قیمت یافت.

عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروی چینی نتوانسته اعتماد بخش قابل توجهی از مشتریان ایرانی را به دست آورد، گفت: خودروهای چینی در فروش و خدمات پس از فروش مشکلاتی دارند چون عموم مردم ایران نگاه خوبی به کالاهای چینی ندارند و معدود افرادی پیدا می‌شوند که وقتی مورد مشورت قرار می‌گیرند، خرید خودروی چینی را  پیشنهاد بدهند.

وی خاطرنشان کرد: پراید و پژو 405 و خودروهای مشابه سال‌هاست توانسته‌اند اعتماد مشتریان ایرانی را به دلیل ویژگی‌های خاص‌شان جلب کنند و در بازار خودرویی کشور به سهولت و با کمترین افت قیمت خرید و فروش شوند البته این خودروها به دلیل از رده خارج بودن، همچون جعبه‌ای می‌مانند که زیر آنها چهار چرخ پیچ شده، نه طراحی، نه ایمنی و نه قیمت مناسب،  هیچ امتیاز قابل توجهی ندارند.

نماینده مردم قزوین در مجلس متذکر شد: اتمام ثبت‌نام پیش‌فروش رنو استپ‌وی در نیم ساعت اول نشان داد که صنعت خودروسازی کشور در وضعیت بسیار تاسف‌آوری به سر می‌برد که حتی در پیش‌فروش یک خودرو هم دلالی و رانت، بی‌داد می‌کند.

زرآبادی تصریح کرد: ورود مدل‌های جدید رنو و پژو و سایر برندهای خودروسازی خارجی به بازار کشور پیام روشنی برای خودروهای چینی دارد. به دلیل کم بودن نمایندگی‌های پس از فروش  خودروهای خارجی،  ارائه خدمات پس از فروش این خودروسازان با تاخیرهایی توام است که البته به لطفا برجام این مشکل به تدریج رو به کاهش است.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارزیابی از عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: هر دستگاه و وزارتخانه‌ای با مجموعه‌ای از نقاط ضعف و قوت کار می‌کند مهم برآیند کار است. مشکل حل نشده وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایطی است که همچنان هم باقی است. صنعت کشوری در دوره‌ای حیات دارد که بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی به دلیل تامین نشدن سرمایه در گردش و هزینه تمام شده بالاتر بی‌مشتری ماندند و تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنان ورشکست شدند. بعد از تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی است که می‌توان صنعت کشور را سرپا کرد.

وی در پایان فقدان آمار صحیح را در تولید بی‌برنامه کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: تا آمار و ارقام دقیقی از میزان نیاز داخلی وجود نداشته باشد،‌ نمی‌توان تولید یا صادرات یا واردات را مدیریت کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 62705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha