گام‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت قطعه

پرشین خودرو: هفته گذشته انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در جلسه‌ای مشترک با هیات آلمانی راهکارهای همکاری بیشتر قطعه‌سازان ایرانی با آلمانی‌ها را بررسی کردند.

به گزارش«پرشین خودرو»، رییس انجمن قطعه‌سازان آلمان، دو تن از اعضای هیات مدیره این انجمن، نمایندگان شرکت فولکس واگن، نمایندگان شرکت (ZF) و ۱۲ شرکت قطعه‌ساز دیگر این هیات را همراهی می‌کردند. این هیات آلمانی در سفر خود به ایران دیدار و گفت‌وگوهایی با همتایان صنعتی خود داشتند.


هم‌افزایی برای بهبود فرآیندها
رضا رضایی، رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، درباره محور نشست قطعه‌سازان ایرانی با همتایان آلمانی گفت: گروهی صنعتی برای مذاکره با فعالان صنعت قطعه و خودرو کشور به ایران سفر کرده بودند که به‌طور معمول این سفرها و مذاکرات در راستای همکاری‌های دوجانبه و سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی است.

وی یکی از سیاست‌های انجمن را گسترش فعالیت‌ها در داخل و خارج مرزها اعلام و اظهار کرد: در راستای این همکاری ارتباط تنگاتنگی با انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با صنعت قطعه و خودرو اعم از قطعه‌سازان، تعمیرکاران، فروشندگان بازار لوازم یدکی و... به وجود خواهد آمد. از این‌رو به دنبال تعامل با همکاران داخلی و خارجی هستیم و آمدن این گروه آلمانی به ایران در ادامه برنامه‌های انجمن بود تا به این ترتیب هم‌افزایی بین فعالان صنعت قطعه در جهت بهبود فرآیندها و افزایش دانش فنی به وجود آید.

رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تاکید کرد: انجمن به‌دنبال افزایش توان فناوری، مهارت‌های نیروی کار و آموزش‌های مدیریت بر منابع اقتصادی و مالی در داخل واحدهای تولیدی است به گونه‌ای که محصولات را به سمت رقابتی شدن سوق دهد. در صورت وقوع این اتفاق به‌طور قطع بهره‌برداری بیشتری از منابع خود خواهیم داشت. به هر حال نیروی کار در ایران نسبت به کشورهای اروپایی ارزان‌تر و نیز دسترسی کشور به انرژی ارزان از مزیت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران است.

وی اظهار کرد: برنامه‌هایی که انجمن در حال پیگیری است پیش‌تر در اساسنامه آن آمده و در فرصت‌های جدید در حال استفاده بهینه از این فضا هستیم. در این راستا یکی از سیاست‌های انجمن برای همکاری‌های بین‌المللی افزایش سطح دانش قطعه‌سازان و تشویق آنها به حضور در نمایشگاه‌های خارجی است تا در این بستر تعامل‌ها بین قطعه‌سازان شکل گیرد. از این‌رو دعوت از قطعه‌سازان کشورهای مطرح در صنعت خودرو یکی از اقدامات در حال انجام است.

این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: باید همکاری بین انجمن قطعه‌سازی با قطعه‌سازان کشورهای آلمان، کره، ترکیه، چین و... شکل گیرد تا بتوانیم با هماهنگی با آنها زمینه‌ساز تعاملات بین‌المللی باشیم. بعد از برجام و بهبود فضا و تغییر قوانین بستر برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مهیاتر شده است و ثبات قوانین در این راستا می‌تواند سرمایه‌گذار خارجی را برای حضور در بازار ایران تشویق کند زیرا سرمایه‌گذار خارجی در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که امنیت اقتصادی داشته باشد که انجمن در این راستا گام‌هایی برداشته و فعالیت‌ها برای تحقق اهداف آغاز شده و حضور گروه آلمانی نیز در همین زمینه بود.



همکاری‌ها در مرحله مذاکره
رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره دستاوردهای نشست مشترک با آلمانی‌ها نیز اظهار کرد: به طور عموم اهداف و افق‌ها در مذاکرات بسیار مطلوب هستند و در گفتمان همه امور به خوبی پیش می‌رود اما باید دید در عمل و اجرا کارها چگونه پیش می‌رود. خوشبختانه در فضای جدید گفت‌وگوها در حال نتیجه دادن بوده و مذاکرات و بازدیدهای اولیه در حال انجام است تا دوطرف نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر به شناختی نسبی دست یابند. به هر حال با توجه به شرایطی که هر کشوری می‌تواند داشته باشد نقاط قوت و ضعف‌هایی وجود دارد.

وی افزود: در این سفرها انجمن در تلاش است نقاط قوت و ظرفیت‌های صنعت قطعه کشور را اطلاع‌رسانی کند و سپس فعالان، شرایط را مطالعه و بررسی کنند، در مجموع در این چند ماه اخیر که رفت‌وآمدهای خارجی در صنعت خودرو و قطعه اتفاق افتاده روند به سمت مثبت در حال حرکت است.

مدیرعامل شرکت آذین خودرو ادامه داد: فولکس واگن شرکت پرقدرتی است و مذاکرات گروهی که قرار است با این نشان کار کند تا ۹۹درصد نهایی شده و خوشبختانه همکاری‌ها به خوبی ارزیابی می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در این همکاری‌ها تا چه میزان از قطعه‌سازان ایرانی استفاده می‌شود، گفت: در چند ماه گذشته گروهی کارشناس برای آدیت قطعه‌سازان ایرانی به کشور سفر کردند و در مرحله نخست شرکت‌هایی به نام ایرانی که به لحاظ روزآمدی همراه با دانش فنی روز دنیا حرکت می‌کنند، انتخاب شدند.

آدیت قطعه‌سازان ایرانی از سوی خودروسازان خارجی به‌صورت محدود انجام شد در حالی که به ادعای قطعه‌سازان ایرانی توانمندی صنعت قطعه کشور بسیار بالاتر از این تعداد است. رضایی در این‌باره گفت: در گام نخست توان قطعه‌سازان ایرانی آزمون شد و در حال مطالعه و بررسی به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قطعه‌سازان ایرانی هستند تا اطلاعات بیشتری در این‌باره به‌دست آورند که در این صورت به طور قطع این تعداد افزایش خواهد یافت.
وی افزود: قطعه‌سازان باید توجه داشته باشند برای جهانی شدن در ابتدا جهان‌بینی مهم است از این‌رو در سنجش همتایان خارجی این مسئله به دقت بررسی می‌شود که کدام واحدهای تولیدی دید جهانی دارند.

این فعال صنعت قطعه گفت: نتایج نشست قطعه‌سازان ایرانی با هیات آلمانی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود اما نباید فراموش کنیم برای رسیدن به هدف باید تعامل بین همکاران در داخل نیز شکل گیرد و انجمن، نماینده قطعه‌سازان در ارتباط با دولت و دیگر ارگان‌ها است.

رضایی در پاسخ به این پرسش که در ادامه آیا انجمن برنامه‌ای برای بازدید کشورهای خارجی از توان قطعه‌سازان ایرانی دارد نیز گفت: انجمن در نظر دارد در ابعاد مختلف تخصصی وارد شود و با آگاهی کامل گام به گام پیش رود. برای این امر باید هدف در برنامه‌ها دیده و برنامه‌ها اجرا شود. در این راستا نظم و انضباط مسئله مهمی است که نباید فراموش شود. انجمن با اولویت‌بندی در حال پیشرفت است و امیدواریم با این روند کارآیی لازم را در صنعت قطعه کشور داشته باشیم.

تمایل قطعه‌سازان خارجی
محمدرضا نجفی‌منش نیز یکی از دیگر فعالان صنعت قطعه کشور بود که در نشست با هیات آلمانی همراه با سایر اعضای انجمن حضور داشت. وی درباره نتایج این نشست به صمت گفت: این هیات متشکل از شرکت‌های مهم آلمانی در بحث صنعت قطعه و خودرو بود که در ایران نمایندگی دارد، البته در آلمان انجمن خودروسازان و قطعه‌سازان به‌صورت یکسان فعالیت می‌کند اما هدف آنها از سفر به ایران سنجش امکانات صنعت قطعه کشور و ارزیابی ظرفیت صنعت خودرو برای همکاری بیشتر بود.

وی گفت: به آنها اعلام شد برای همکاری نزدیک بهترین راه آغاز فعالیت‌های مشارکتی است به گونه‌ای که شکل همکاری همانند همکاری (ZF) با شرکت چرخشگر باشد. همچنین برای آنها توضیح داده شد که در این نوع تعامل‌ها دو طرف قرارداد سود خواهند برد زیرا در ابتدا شرکت‌های خارجی مانند رنو، پژو، فولکس‌واگن یا فیات که به بازار ایران ورود کرده یا در حال ورود هستند بنا بر قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم به داخلی‌سازی ۴۰درصدی و رساندن این میزان به ۸۰درصد هستند که این روند به نفع قطعه‌سازان همکار با قطعه‌سازان ایرانی نیز خواهد بود.

مدیرعامل لنت ترمز آسیا در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری‌ها با این نشست مشترک گسترده‌تر شده است، گفت: این نوع همکاری‌ها نباید شتابزده باشد در حال حاضر برخی قطعه‌سازان آلمانی مانند (ZF) همکاری خود را آغاز کرده و دیگر شرکت‌ها نیز به دنبال شریک مناسب در بین قطعه‌سازان ایرانی هستند. بنابراین پیدا کردن شریک و به نتیجه رسیدن در این امر نیاز به زمان زیادی دارد اما ورود این هیات برای یافتن همکار ایرانی گام مثبتی بوده و نشان‌دهنده مناسب بودن فضای همکاری‌ها است.

وی در ادامه سخنان خود اشاره کرد: در این نشست به همتایان آلمانی توضیح داده شد این همکاری با شروطی که در قراردادهای خودرویی ایران مبنی بر صادرات ۳۰درصد تولیدات منعقد شده امکانپذیر است و حضور آنها در بخش تامین قطعات، خطوط تولید و خدمات پس از فروش بسیار سودمند خواهد بود. البته پرسش‌هایی درباره نحوه سرمایه‌گذاری و قوانین موجود در کشور داشتند که از سوی طرف ایرانی توضیحات کامل‌تری داده شد.


نجفی‌منش گفت: به هر حال اینکه آنها آمده و از اعضای فعال صنعت قطعه می‌خواهند که قطعه‌سازان را برای همکاری به آنها معرفی کنند نشان از بهبود فضا و تمایل آنها برای حضور در بازار ایران است.
به نظر می‌رسد برای دستیابی به نتیجه مطلوب، همکاری و هماهنگی در بین اعضای انجمن‌ها نکته کلیدی است که این روند هنوز در اندازه شکل‌گیری همکاری‌های بین‌المللی نیست اما در عملکرد انجمن‌های قطعه‌سازان ترک یا دیگر کشورها به صورت شفاف دیده می‌شود زیرا در حالی که خودروسازان یکی پس از دیگری در حال انعقاد قرارداد هستند این روند در صنعت قطعه بسیار کند و پراکنده پیش می‌رود.

منبع: صمت

کد خبر 63297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha