بررسی افزایش قیمت خودرو با صعود سهام خودرویی‌ها

پرشین خودرو: گروه بورس

به گزارش «پرشین خودرو»، بورس تهران این روزها حال و روز خوشی ندارد، به‌طوری که حجم معاملات با افت فاحشی روبه‌رو شده است و بسیاری از فعالان بازار منتظرند ببینند سیاست آینده دولت آمریکا در قبال برجام چگونه خواهد بود.

از سوی دیگر اوضاع کلی بازار به‌طور کلی در روند نزولی قرار دارد و هر از گاهی نیز بازار روند مثبتی را پشت سر می‌گذارد. مشابه اتفاقی که در روز چهارشنبه هفته گذشته رخ داد و بازار تحت تاثیر مانند رشد قیمت دلار، تثبیت قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و رشد قیمت نفت با روند صعودی روبه‌رو شد.

همچنین گروه خودرویی به‌عنوان یکی از صنایع بورسی که در بازار سرمایه لیدر به حساب می‌آید، روند سینوسی را در پیش گرفته است و معاملات این گروه رمق چندانی ندارد و همه در حالت انتظاری به‌سر می‌برند. این در حالی است که طی آخرین روز کاری هفته گذشته نماد‌های ایران خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و همچنین سرمایه‌گذاری رنا با رشد محسوسی روبه‌رو بودند. بر اساس اعلام کارشناسان به باور کارشناسان افزایش تقاضا در گروه خودرویی با توجه به پررنگ شدن مجدد شایعه فروش سهام ایران خودرو در بانک پارسیان نتیجه این شایعه بوده، شایعه‌ای که طی سال‌های اخیر بارها در بازار منتشر شده است. با این حال در صورت رخداد این معامله، شرکت‌هایی مانند «خودرو، خاور، خمحور، خچرخش و خگستر» به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم منتفع خواهند شد و سود مناسبی هرچند غیر‌عملیاتی برای آنها درپی خواهد داشت.

در همین زمینه آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، آخرین وضعیت گروه خودرویی در بورس تهران را تشریح کرده است.


با توجه به اینکه این روزها بورس تهران از لحاظ حجم معاملات روند بسیار نزولی را پشت سر می‌گذارد و به قولی بورس تهران در حالت سکون قرار دارد، برخی کارشناسان بر این باور هستند انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا و نامشخص بودن سیاست‌های وی در مقابل ایران، اهالی بازار سرمایه منتظرند ببینند چه سیاست‌هایی در برابر ایران اتخاذ خواهد کرد تا بر آن اهالی بازار سرمایه آینده کاری خود در بورس را برنامه‌ریزی کنند. آیا با چنین رویکردی موافق هستید؟

وضعیت بورس تهران بیش از اینکه تحت تاثیر عوامل خارجی باشد، متاثر از وضعیت و عوامل داخلی است. با توجه به اینکه در اقتصاد ایران چند بازار هستند که دارایی‌های مردم در آن جا به‌سر می‌برد، در حال حاضر به دلیل اینکه دوباره قیمت دلار افزایش پیدا کرده است و برخی شایعات در این زمینه وجود دارد که بهای ارز به بالای 4 هزار تومان افزایش می‌یابد و ارز برای صاحبانش بسیار سودآور خواهد شد، به همین خاطر افزایش تقاضا برای این ارز بین‌المللی بسیار افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر به تبع این موضوع سرمایه‌ها از بورس در حال خارج شدن و این منابع به بازار ارز سرازیر شده است.

 

یعنی وقتی یکی از بازار‌های موازی بورس دارای جذابیت شود، منابع از بازار سرمایه به سمت آن بازار هدایت می‌شود؟


بله. بازارهایی چون خودرو، ارز، طلا، سکه، مسکن و سپرده‌های بانکی بازارهای موازی بورس هستند و هر زمانی هر یک از این بازارها دارای جذابیت و ایجاد سود برای مردم شوند، منابع مالی به سمت آن‌ها هدایت می‌شود.


با توجه به اینکه در فضای پسابرجام خودروسازان قراردادهای خوبی را با خودروسازان خارجی به امضا رسانده‌اند و از این طریق در آینده‌ نزدیک شاهد ورود خودروهای جدید به بازار خواهیم بود، این موضوع چه تاثیری روی سهام گروه خودرویی خواهد گذاشت؟


در حال حاضر خودروسازان برای فروش محصولات خود نگرانی ندارد و از طرف دیگر اگر با درخواست افزایش قیمت خودرو موافقت شود، آن زمان سهام خودروسازان در بورس با رشد مواجه می‌شود و دوباره شاهد اوج‌گیری سهام این گروه خودرویی خواهیم بود. در کل می‌توان گفت چشم‌انداز سهام گروه خودرویی مثبت خواهد بود و درصورتی‌که قراردادها به‌خوبی اجرایی شود، می‌توان شاهد شکل گرفتن تغییراتی در شرکت‌های خودرویی بود که نمود بیرونی این تغییرات بدون‌شک در بازار سرمایه بروز خواهد کرد و نمادهای خودرویی با وضعیت خوبی روبه‌رو خواهند شد.

 

تحلیل شما از وضعیت آینده بازار سرمایه چیست. در آینده وضعیت به همین منوال خواهد بود یا شاهد بازگشت رونق به معاملات بورس خواهیم بود؟


بازار سرمایه دیگر با رشدهایی که اکثرا به‌صورت حباب‌گونه بود، مواجه نخواهد شد و شرکت‌ها تا زمانی‌که به صورت عملی تغییری در وضعیت خود ایجاد نکنند، نمی‌توانند انتظار رشد سهام خود را داشته باشند. به بیان دیگر باید به صورت عملی اتفاقی روی دهد تا شاهد نمود خارجی آن در وضعیت شرکت‌ها در
بورس باشیم.

 

از مباحث بازار سرمایه و موضوعات مرتبط با آن فاصله بگیریم، در خلال صحبت‌های خود به این موضوع افزایش قیمت دلار اشاره کردید. در چنین وضعیتی می‌توان انتظار داشت قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کند؟


بله. چنین وضعیتی قابل تصور است و در صورت ادامه افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز با رشد همراه خواهد بود.


با توجه به اینکه برجام اجرایی شده است، شاهد حضور گسترده شرکت‌های خودروسازی خارجی برای حضور در بازار و صنعت خودروسازی کشورمان هستیم، علت این موضوع را در چه مورد می‌توان جست‌وجو کرد؟


اصولا خودروسازان خارجی به دلیل رکودی که در بازار خودروی اروپا وجود دارد، به دنبال بهره‌برداری از بازار‌های جدید و بکر هستند. استقبال خودروسازان اروپایی به بازار خودروی چین نیز از اهمیت موضوع نشات می‌گیرد. از سوی دیگر با توجه به پتانسیل بالای بازار خودروی کشورمان و با توجه به فراهم شدن مقدمات حضور خودروسازان اروپایی به لحاظ اجرایی شدن برجام، بسیاری از خودروسازان خارجی برای حضور در کشورمان مشتقاق هستند و در این زمینه شاهد به امضا رسیدن قراردادهایی نیز بودیم. به همین جهت آن‌ها نسبت به حضور در بازار خودروی ایران نظر مساعدی دارند.
 

 

 

منبع دنیای خودرو

کد خبر 64283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha