کد خبر 64380
۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
ایرباس به آسمان ایران نزدیک شد

پرشین خودرو:فرآیند طولانی مذاکره برای خرید هواپیمای جدید برای ایران که از چند ماه قبل آغاز شده و با مشارکت چند شرکت ایرانی مذاکره با هواپیماسازها را ادامه می‌داد، حالا به مراحل نهایی خود در گام نخست نزدیک شده و زمان امضای نهایی برای قراردادهای خرید فرا رسیده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، با وجود آنکه ایران‌ایر نخستین مذاکرات خود را با شرکت‌ هواپیماساز اروپایی ایرباس آغاز کرد و در بهمن‌ماه سال گذشته در جریان سفر دکتر روحانی به پاریس پیش قرارداد مربوط به آن را به امضا رساند اما در نهایت این شرکت بوئینگ آمریکا بود که با گذشت از تمام سدهای سیاسی و اقتصادی توانست قرارداد نهایی خود برای فروش ۸۰ هواپیما به ایران را به امضا برساند.

به دنبال این مساله به نظر می‌رسد ایرباس با این خطر جدی مواجه شده که بازار ایران را به رقیب سنتی خود واگذار کند. از این رو این شرکت که برای ماه‌های طولانی مذاکرات خود را ادامه داده و نتوانسته به چند وعده ابتدایی برای آوردن هواپیما به ایران عمل کند، حالا به دنبال برداشتن گام نهایی خود است. ایرباس در ابتدا بنا بود در ماه‌های پایانی سال گذشته و سپس در سال ۲۰۱۶ بین شش تا هشت فروند هواپیما به ایران واگذار کند. وعده‌ای که در فاصله دو هفته به پایان سال جاری میلادی قطعا عملیاتی نمی شود.

طولانی شدن مراحل نهایی مذاکرات، ایرباس را یک گام مهم از بوئینگ عقب انداخته و از این رو طبق اعلام یکی از خبرگزاری‌های فرانسه، در روزی که قرارداد ایران‌ایر با بوئینگ به امضا رسیده، نمایندگان ایرباس نیز برای طی شدن مرحله نهایی مذاکرات به ایران امدند. موضوعی که هرچند هنوز جزئیاتی از چگونگی مذاکرات آن منتشر نشده اما طبق ادعاهای صورت گرفته می‌تواند ظرف چند روز آینده به نهایی شدن قرارداد با ایرباس منجر شود.

ایران اعلام کرده در یک برنامه ۱۰ ساله قصد خرید ۵۰۰ هواپیما مسافرتی جدید را دارد و از این رو کار خود را به طور جدی برای دریافت پیشنهادهای جدید آغاز خواهد کرد. موضوعی که تا کنون به نهایی شدن قرارداد ۸۰ فروند هواپیما با بوئینگ انجامیده و احتمالا ظرف روزهای آینده با قرارداد خرید ۱۰۰ ایرباس بزرگترین توافق خرید هواپیما از سوی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب رکورد جدیدی ثبت خواهد کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 64380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha