جزئیات شکایت از اپلیکیشن‌های اتومبیل کرایه

پرشین خودرو:مسأله اعطای مجوز برای اپلیکیشن‌های خدمات حمل و نقل درون‌شهری و شکایت اتحادیه اتومبیل کرایه تهران از آنها همچنان در جریان است.

به گزارش «پرشین خودرو»، «تجارت امروز» با اشاره به این مطلب، نوشته است: «هزینه نجومی خرید یا اجاره مغازه در تهران، بیمه تأمین اجتماعی و بیمه مخصوص مسافران، مالیات، حق عضویت در اتحادیه، هزینه آب، برق، گاز و تلفن با نرخ تجاری و ...؛ همه این هزینه‌های هنگفت برای ارائه خدمات به شهروندان در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری است. اما در کنار تکاپوی آژانس‌ها، برخی با تولید اپلیکیشن اقدام به جذب مشتری و انجام خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری در سطحی گسترده در شهر تهران می‌کنند». فعالیتی که چند وقتی است با حاشیه‌هایی همراه بوده و درباره اخذ نشدن مجوز از سوی این مجموعه‌ها بحث‌هایی مطرح شده است.

در این زمینه قاسم قربانی‌خواه - رئیس اتحادیه مؤسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران - ضمن اعتراض به نحوه فعالیت این اپلیکیشن‌ها و با دادن این وعده که خود اتحادیه، اپلیکیشن‌های مشابهی را در دست طراحی دارد، مدعی شده است که مواردی از سرقت یا مشابه آن از سوی برخی رانندگانِ این اپلیکیشن‌ها رخ داده است.

به گزارش ایسنا، وی بدون اشاره به برخی مشکلاتی که موجب نارضایتی مسافران از مؤسسات سنتی اتومبیل کرایه (آژانس‌ها) شده است، گفت: شرکت‌های اینترنتی هیچگونه تضمینی برای تأمین جانی و مالی مسافران ارائه نمی‌دهند و در صورت بروز حادثه هیچ مبلغی به عنوان خسارت به آنها پرداخت نخواهد شد. این عدم مسئولیت‌پذیری شرطی است که حتی در اساسنامه این شرکت‌ها که در سایت رسمی آنها موجود است نیز بدان اشاره شده و به وضوح بیان شده که شرکت هیچگونه مسئولیتی در قبال شکایات کاربران نخواهد داشت.

قربانی‌خواه اضافه کرد: رانندگان آژانس ملزم به اخذ تأییدیه صلاحیت فردی از اداره اماکن و نیروی انتظامی هستند و در صورت عدم احراز صلاحیت، از مجموعه آژانس اخراج می‌شوند. اما رانندگانی که در اختیار این اپلیکیشن‌ها هستند عموماً از ساکنین شهرستان‌ها و حومه شهر تهران هستند و به‌کارگیری آنها بدون هیچگونه گزینش و احراز صلاحیتی صورت می‌گیرد. این در حالی است که اتحادیه اتومبیل کرایه تهران چنین رانندگانی را فاقد صلاحیت تشخیص داده و به آنها مجوز فعالیت در شهر تهران را نمی‌دهد.

وی مدعی شد: در مواردی مشاهده شده است که مسافر وسایل شخصی نظیر تلفن همراه خود را در خودرو جاگذاشته و شرکت نه‌تنها وسیله را به صاحبش مسترد نکرده، بلکه پاسخگوی مسئولیت و خسارت آن و مجازات راننده خاطی نیز نبوده است. در برخی موارد نیز کاربران درخواست جابجایی بسته یا کالایی خاص را داشتند که در نهایت به مقصد نرسیده و مفقود گشته یا توسط رانندگان به سرقت رفته است. به خاطر همین موضوع این شرکت‌ها رسماً اعلام کرده‌اند که دیگر حمل اجناس را به عهده نخواهند گرفت.

قربانی‌خواه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود، در مورد روند شکایت و پیگیری حقوقی در این رابطه گفت: ما از طریق اداره محترم اماکن، اتاق اصناف تهران و حراست وزارت صنعت از تهیه‌کنندگان اپلیکیشن‌هایی نظیر اسنپ، تپسی، پی‌سی تاکسی و... شکایت کرده‌ایم و حتی اداره اماکن رأساً از آنها شکایت کرده است که اکنون این پرونده در شعبه 2 دادسرای فرهنگ و رسانه تهران مفتوح و در حال رسیدگی است.

رئیس اتحادیه مؤسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران در پایان خبر داد که این اتحادیه برنامه گسترده‌ای برای ارائه خدمات الکترونیکی دارد و قرار است «برنامه‌ای به‌روز و بسیار کامل‌تر از اپلیکیشن‌های موجود را طراحی و تولید کند».

منبع: تجارت امروز

کد خبر 64397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha