تخفیف ویژه از ایرباس گرفتیم

پرشین خودرو: قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل درباره سهم نقدی ایران‌ ایر در قرارداد خرید بوئینگ و ایرباس،‌گفت: برای هواپیماهای دارای مجوز اوفک سهم نقدی هما فعلاً یک میلیارد دلار است که از چند طریق تأمین شده است،در قالب 4 قسط پرداخت می‌شود که قسط اول آن 227 میلیون دلار خواهد بود.

به گزارش «پرشین خودرو»، اصغر فخریه کاشان امروز در نشست خبری حاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری،‌حمل و نقل و صنایع وابسته درباره تأمین سهم نقدی ایران‌ایر در قرارداد خرید بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها به خبرنگار فارس گفت: برای شروع کار مصوبه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ 330 میلیون دلار از قبل برای خرید 6 فروند هواپیمای هما وجود داشت که پس از بررسی گفتیم که این رقم برای خرید حدود 6 فروند هواپیمای 55 میلیون دلاری است.

وی با بیان اینکه ما هیچ یک از مشخصات این هواپیماها را تعیین نکرده بودیم، ادامه داد: بنابراین مصوبه صندوق توسعه را برای قرارداد خرید هواپیماهای جدید به کار، می‌بریم. دومین محل تأمین سهم نقدی هما نیز انتشار اوراق صکوک است که به مبلغ 120 میلیون دلار در حال انجام است.

وی اظهار داشت: مبلغ 500 میلیون دلار نیز از محل منابع خارجی به اتکای خود هما و نه تضمین دولت و بانک‌ها تأمین می‌شود.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل گفت: جمعاً یک میلیارد دلار برای پیش‌پرداخت هما در قرارداد پرداخت بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها در نظر گرفته شده است که برای 4 سال آینده مناسب است.

فخریه کاشان گفت:‌ در این 4 سال هواپیماهای جدید وارد می‌شود و بر اساس برنامه‌ای که هما به شورای اقتصاد داده است بازپرداخت اقساط هواپیماهای جدید تأمین شده و تأمین پیش‌پرداخت‌ هواپیماهای بعدی انجام می‌شود.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل گفت:‌اگر تأمین پیش‌پرداخت هواپیماهای بعدی به مشکل برخورد کند،امکان تأمین فاینانس خارجی وجود دارد.

وی افزود:‌ وامی که برای خرید ایرباس و بوئینگ در نظر گرفته شده است برای 85 درصد قیمت هواپیماها و 18 ساله است و این طولانی‌ترین تسهیلاتی است که بدون ضمانت دولت و ضمانت بانک‌ها و بدون ال‌سی دریافت شده است.

فخریه کاشان گفت: این پرداخت‌های نقدی در 4 قسط انجام می‌شود و قسط اول آن 227 میلیون دلار خواهد بود.

وی همچنین به جزئیات جدید قراردادهای خرید ایرباس و بوئینگ اشاره کرد و گفت: در این قراردادها با وجود گرفتن تخفیف‌های مناسب، مدیرعامل هما نیز خود تخفیف ویژه‌‌ای از ایرباس گرفت که به لیل محرمانه بودن آن نمی‌توان اعلام کنم اما همه بدانند قیمت خرید ایرباس و بوئینگ‌ جزء نرخ‌هایی است که در جهان نادر است.

منبع: فارس

کد خبر 64608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha