بازتاب ظرفیت های صنعت خودرو ایران در تلویزیون ملی چین

پرشین خودرو: گروه تلوزیونی شبکه CCTV (تلویزیون ملی چین) که با هدف بررسی تبادل فرهنگی و اقتصادی بین ایران و چین به کشورمان سفر کرده است، تولید گزارش های ویژه ای را در رابطه با توانمندی ها و ظرفیت های صنعت خودرو ایران در دستور کار قرار داده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، گروه تلویزیونی این شبکه در مدت زمان حضور خود در ایران علاوه بر تولید گزارش های میدانی به شهر های همچون اصفهان و کرمان نیز سفر کرده تا پیوند فرهنگ، اقتصاد و صنعت را از جنبه های دیگری نیز به نمایش بگذارد. به طوری که با حضور در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید تازه ترین پیشرفت های بخش خصوصی ایران در صنعت خودرو ایران را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.
منطقه اقتصادی ارگ جدید که در بم قرار دارد، مدت‌ها است که با تولید خودروهای سواری در تیراژ بالا به عنوان یکی از قطب‌های خودروسازی کشور شناخته می‌شود. بکارگیری تکنولوژی‌های جدید در تولید و همچنین اشتغال‌زایی برای تعداد بسیاری از ایرانیان در این محدوده، تاثیر قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته است.

در بین شرکت‌های خودروسازی فعال در ایران، مدیران خودرو به عنوان یکی از ساکنین پرمشغله ارگ جدید، با مونتاژ خودروهای جدید، در عین افزایش کیفیت به دنبال بالابردن تیراژ تولید محصولات خود است و می‌خواهد تا جایگاه شرکت را در صنعت خودرو کشور بیش از پیش بهبود ببخشد.
این شرکت درست اندکی قبل از زلزله تلخ بم کار خود را آغاز کرد. این زلزله با تخریب ۹۰ درصدی سازه‌های بم نه‌تنها به اقتصاد طلایی و صنعتی موجود در این شهر آسیب هایی را وارد کرد، بلکه از لحاظ اجتماعی یک سرخوردگی بزرگ را به مردم این شهر و حتی استان کرمان تحمیل کرد.
در این برهه حساس، نیاز مبرمی به سرمایه‌گذاری تازه برای بازسازی پهنه اقتصادی بم وجود داشت و از طرفی شرکت‌هایی که از پیش در این منطقه حضور داشتند، زمان زیادی برای ترمیم ضربه‌های ناشی از این اتفاق و همچنین از دست رفتن شرکای قدیمی نیاز داشتند.
در این بین، این شرکت که تازه کار خود را آغاز کرده بود خیلی زودتر از سایرین زیرساخت‌های لازم برای تولید را مهیا کرد و با همکاری شرکت چری چین که یکی از ۳۰ خودروساز بزرگ جهان به حساب می‌آید، برای تامین نیروی انسانی لازم، به اشتغال‌زایی پرداخت. این مساله در طول زمان باعث رشد بم شد و حتی در وضعیت اجتماعی کرمان تاثیر‌گذار بود.

همکاری با چری به عنوان هفتمین خودروساز بزرگ چین، باعث شد تا صنعت خودرو ایران از رشد سریع‌السیر این کشور در تولید خودرو بهره ببرد. هرچند که در آن زمان و البته امروز نیز تا حدودی دیدگاه‌های منفی نسبت به خودروهای چینی وجود دارد اما این خودروساز با افزایش کیفیت محصولات، زیبایی و امکانات آن‌ها، توانست خودروهایی را به مردم کشور ارائه کند که درعین قیمت مناسب از توانمندی‌های بسیار خوبی به نسبت برندهای مشهور اروپایی بهره ببرند تا درنهایت این دیدگاه عمومی اصلاح شود.

کارخانه مدیران خودرو در مساحتی بیش از ۶۲۰ هزار متر مربع در ارگ جدید قرار دارد و هم‌اکنون بیش‌تر از ۲۵۰۰ نفر کارگر، مهندس و کارمند در این کارخانه مشغول به کارند.نکته جالب دیگری که در مجموعه سالن‌های تولید مدیران خودرو دیده می‌شد نظم و هماهنگی بین کارگران و همچنین حجم بالای کار در کارخانه بود. به طوری که تمامی خودروهایی که توسط مدیران خودرو تولید می‌شوند در همین کارخانه با یک زمان بندی دقیق تولید می‌شوند که نشان از بازدهی حداکثری این مجموعه می‌دهد.
طبق صحبت‌های یکی از مسوولان شرکت، اکنون روزانه حدود ۲۰۰ خودرو در دو شیفت عادی روزانه و شبانه و همچنین یک شیفت تکمیل کار تولید می‌شود که ماهانه این رقم به بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ خودرو می‌رسد. طبق اعلام این شرکت میزان تولید قرار است تا به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال آینده برسد.

فرماندار بم نیز معتقد است، با توجه به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ که قرار است تا آن سال، ۵۰۰ هزار خودرو در بم تولید شود از افزایش سطح اشتغال‌زایی و ایجاد صنایع قطعه‌سازی خبر داد.
رضا اشک در خصوص جزئیات بیشتر همکاری‌های حوزه قطعه‌سازی می گوید: تفاهم‌ نامه ملی وجود دارد بین ایران و چین که بخشی از آن به صنعت خودرو اختصاص دارد و براساس آن، منطقه ویژه اقتصادی بم برای مکان همکاری‌های آینده بحث قطعه‌سازی انتخاب شده است. قرار است تا شرکت‌های چینی از جمله چری در همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی، قطعه‌سازی را در بم آغاز کنند که ۵ واحد آن بزودی مورد بهره‌برداری می‌رسند که تا پایان سال به ۱۰ واحد افزایش خواهد یافت.

منبع: میزان 

کد خبر 64670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha