کلینیک خودرو در مراکز شهر تهران راه اندازی می شود

پرشین خودرو: مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو از راه اندازی کلینیک خودرو در مراکز شهر تهران خبر داد.

به گزارش «پرشین خودرو»، حسینی منش اظهار کرد: با توجه به اصلاح قانون معافیت معاینه فنی خودروهای نو در مجلس شورای اسلامی و تغییر آن از 5 سال به 2 سال که بزودی محقق خواهد شد.

وی گفت: با اصلاح این قانون در حدود یک میلیون دستگاه خودرو به آمار مشمولین اخذ معاینه فنی در شهر تهران افزوده خواهد شد که در همین راستا جهت پاسخگوئی و ارائه خدمات مناسب به شهروندان ستاد معاینه فنی نسبت به برنامه ریزی جهت افزایش مراکز با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام کرده است و در حال شناسایی بخش های خصوصی که مایل به سرمایه گذاری در این بخش هستند، می باشد. بدون تردید با استفاده از تجربیات سایر کشورهای پیشرو در این خدمات، توسعه کمی مراکز در دو قالب پیگیری می شود. راه اندازی مراکز معاینه فنی با الگوی مشابه آن چیزی که در 13 مرکز معاینه فنی شهر تهران اجرا گردیده و استفاده از سیستم معاینه فنی موبایل و پرتابل کاری جدیددر این حوزه محسوب می گردد.

وی در خصوص میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی گفت: در حال حاضر روزانه در حدود 3500 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند که با عنایت به اینکه اکثر خودروهای مشمول پلاک تهران براساس گزارش سامانه سیمفا نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام نموده اند. وضعیت مراجعات مراکز از ثبات و آرامش مناسبی برخوردار است. هر خودرو در صورت سلامت در کمتر از نیم ساعت می تواند نسبت به اخذ معاینه فنی خود اقدام کند.

حسینی منش در ارتباط با درصد خودروهای مردودی در مراکز معاینه فنی اظهار کرد: با عنایت به فراوانی خودروهای دو گروه خودرو سازی سایپا و ایران خودرو بدیهی است به همان نسبت آمار مردودی خودروهای تولید این دو خودرو ساز در مقایسه با سایر خودروها بیشتر خواهد بود، ولی آن چیزی که براساس تحلیل دیتای مراکز معاینه فنی مسلم است، درصد بالایی از خودروهای پراید با سن بالاتر از 5 سال از آزمون آلایندگی مردود و شرایط قبولی در این آزمون را ندارند. این درصد بالا مبین این مسئله می باشد که این خودرو در مقایسه با سایر خودروها زودتر از وضعیت استاندارد تولید فاصله گرفته و بدون تردید با عنایت به کثرت آن در سطح شهر می تواند نقش بسزائی را در آلودگی هوای شهر داشته باشد.

وی در باره نقش افراد یک جامعه در کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: آن چیزی که در بحث کاهش آلودگی هوا به عنوان مسئولیت اجتماعی تک تک افراد جامعه محسوب می گردد و مردم در قبال آن جهت همکاری در کاهش آلودگی هوا مسئول می باشند، استفاده حداقلی از خودروهای شخصی و نگهداری صحیح از خودرو است. براساس مطالعات دانشگاهی 80 درصد آلودگی هوای کلان شهر تهران ناشی از تردد خودروهاست. نگهداری و استفاده صحیح از خودرو کمک شایانی می تواند در این کاهش داشته باشد. بدون تردید انجام به هنگام معاینه فنی و مراجعه به مراکز جهت کنترل ایمنی بعد از هر تعمیر اساسی در بخش های ایمنی خودرو نظیر ترمزها، کمک فنر و یا قبل از سفر می تواند بخشی از این تعمیر و نگهداری محسوب شود.

حسینی منش در ادامه در ارتباط با تعمیر خودرو تصریح کرد: بنابر نظرسنجی که در مراکز از مراجعین انجام گردیده، یکی از مشکلات مردم عدم آشنایی با تعمیرگاه های تخصصی است. پس از تشخیص ایراد خودرو در مراکز ، شهروندان آگاه نمی باشند که دقیقاً بایستی جهت رفع ایراد به کدام تعمیرگاه که دارای تخصص لازم و قابل اعتماد باشد مراجعه نمایند و این مسئله به شدت باعث سردر گمی مراجعین گشته است. به همین علت ستاد معاینه فنی با استفاده از تجربیات سایر کشورهای پیشرفته بزودی نسبت به راه اندازی کلینیک خودرو در مراکز اقدام خواهد نمود. 

در کلینیک ها علاوه بر تشخیص دقیق ایراد، به مالک خودرو بخش تخصصی مورد تایید اتحادیه، مکانیسینها جهت رفع ایراد معرفی خواهد شد. ضمناً شهروندان جهت خرید و فروش جهت آگاهی از وضعیت بدنه و فنی خودرو می تواند به این کلینیک ها مراجعه کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در خصوص ساعت کاری مراکز گفت: ساعت کاری مراکز 13 گانه شهر تهران متفاوت است که شهروندان جهت آگاهی از آخرین وضعیت کاری مراکز می توانند به سایت inspection.tehran.ir مراجعه نمایند. در حال حاضر جهت رفاه حال شهروندان در ایام هفته بعضی از مراکز تا ساعت 24:00 و همچنین تعدادی از مراکز در روزهای جمعه فعال است.

براساس گزارش روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، وی با توجه به شروع ثبت نام طرح ترافیک سال 96 افزود: یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ آرم طرح ترافیک معاینه فنی می باشد و کلیه خودروهای مشمول ملزم به اخذ معاینه فنی هستند. بدون تردید با نزدیک شدن به ماه های انتهای سال همچون سنوات گذشته میزان مراجعات به مراکز افزایش خواهد یافت. توصیه می‌شود خودروهای متقاضی طرح ترافیک هرچه زودتر جهت اخذ معاینه فنی خودرو خود از مراکز شهر تهران اقدام نمایند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جهت پاسخگوئی به سئوالات شهروندان علاوه بر سامانه ندای ترافیک به شماره 87500، سامانه تلفنی6 -88523062 نیز در مرکز بیهقی راه اندازی شده که شهروندان می توانند بصورت تلفنی و یا حضوری سئوالات و پرسش های خود از اپراتور مربوطه را بپرسند.

منبع: ایسنا

کد خبر 64929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha