۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، هنوز فروش دارند

پرشین خودرو:در این لیست، با ۲۱ خودرویی آشنا می‌شوید که تولید آن‌ها متوقف شده است ولی در سال ۲۰۱۶ به فروش رفته‌اند.

به گزارش «پرشین خودرو»، لیست خودروهای پرفروش متعارف معمولا زیاد تغییر نمی‌کند، این خودروها معمولاً شامل: فورد سری F، تویوتا کمری، هوندا آکورد و خودروهای هم‌رده هستند که طی سالیان سال این لیست در اختیار آن‌ها است.

با جستجوی عمیق‌تر در لیست خودروهای فروخته‌شده در سال ۲۰۱۶، موارد کمیابی به چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال، ما تعداد زیادی از خودروها را یافتیم که به‌طور رسمی تولید آن‌ها در سال ۲۰۱۵ به پایان رسیده است و برخی مدل‌ها حتی قبل از این تاریخ، تولیدشان متوقف شده است ولی هنوز هم به نحوی موفق به پیدا کردن خریدارانی در سال ۲۰۱۶ تا انتهای ماه نوامبر بودند. گزارش فروش خودرو یک فرایند پیچیده است، بنابراین توضیحات و دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که به‌عنوان مثال چگونه لکسوس هنوز مدل LFA را در سال ۲۰۱۶ به فروش می‌رساند، یا اینکه کمپانی سایون در حال فروش IQ است. در این رابطه باید گفت فقط به خاطر این‌که یک خودرو در لیست فروش قرار دارد، به این معنی نیست که این خودرو به یک مشتری معمولی فروخته شده است. انواع شیوه‌های فروش از قبیل فروش ناشناس و فروش به ناوگان‌ها نیز در میان گزارش‌های ماهانه شمارش می‌شوند. صرف‌نظر از توضیحات داده‌شده، اعداد و ارقام در این لیست گویا هستند، پس در ادامه با ما همراه باشید تا با ۲۱ خودرویی آشنا می‌شوید که تولید آن‌ها متوقف شده است ولی در سال ۲۰۱۶ به فروش رفته‌اند.

۱- پورشه ۹۱۸ اسپایدر؛ یک دستگاه

 

پورشه

 

هایپرکار هیبریدی پورشه، دارای شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر معادل با ۲.۲ ثانیه، حداکثر سرعت در حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت و استایلی زیبا است. همچنین این خودرو رکورد سریع‌ترین دور پیست رعدوبرق متعلق به Caranddrive را در اختیار دارد. این پورشه به تعداد محدود و خاص ۹۱۸ دستگاه تولید شد. تعداد ۳۰۰ دستگاه از این خودروها در ایالات متحده فروخته شده است و آخرین دستگاه از این خودرو طبق اطلاع‌رسانی پورشه، در ژوئن ۲۰۱۵ تولید شده است.

۲- مرسدس بنز SLS AMG؛ یک دستگاه

 

مرسدس بنز

 

قبل از اینکه خودروی AMG GT به تولید برسد، مرسدس بنز SLS، سالیان دراز به‌عنوان پرچم‌دار مرسدس شناخته می‌شد. این خودرو با کاپوت کشیده، بخش کوتاه انتهای خودرو و درهای معروف به گالوینگ که میراث اجداد این خودرو یعنی SL هستند، شناخته می‌شود. SLS به‌عنوان یک سوپراسپرت با‌ابهت، معنی‌دار و به‌یادماندنی، نشان می‌دهد یک مرسدس باید چگونه باشد. نسخه‌ی ویژه‌ی SLS برای سال ۲۰۱۵، آخرین مدل از این‌ خودرو است که در یک بازه زمانی مشخص، جایگاه خود را به خودروی ارزان‌تر، سریع‌تر و قابل توجه‌تر AMG GT سپرده است.

۳- لندروور LR2؛ ۳ دستگاه

 

لندروور

 

LR2، آخرین باقیمانده‌ی لندروور از دوران شراکت با فورد که در خارج از کشور انگلستان با نام فریلندر شناخته می‌شود، قطعات مشترک بسیار زیادی با خودروهای دیگر این کمپانی بزرگ دارد؛ از جمله پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ولوو با آرایش خطی و پلتفرم C1 که همچنین در فورد فوکوس و ولوو S۴۰ نیز از آن استفاده شده است. با این وجود، این خودرو استایل جذابی دارد که شایسته‌ی یک لندروور کوچک است و باعث موفقیت متوسط آن در ایالات متحده شده است؛ تولید این نسخه نیز در سال ۲۰۱۴ متوقف شد.

۴- مزدا ۲؛ ۳ دستگاه

 

مزدا

 

این هاچبک ارزان و خوش‌چهره، یک خودروی سبک بود که برای رقابت با خودروهای کامپکت دیگر از جمله هوندا فیت و فورد فیستا، روانه بازار شد. در سال ۲۰۱۴ با خروج این مدل از خط تولید، مزدا خودرویی برای رقابت در این سگمنت نداشت، با این حال نسل جدید مزدا ۲ در نقاط دیگر جهان به فروش می‌رسد. پوشش نقره‌ای‌رنگ در این خودرو برای خریداران در ایالات متحده، نشان‌دهنده‌ی یک همکاری بین تویوتا و مزدا است؛ به این معنی که سدان تویوتا یاریس iA از لحاظ فنی مشابه با مزدا ۲ جدید است و در کارخانه‌ی مزدا واقع در مکزیک ساخته می‌شود که مشتریان می‌توانند آن را به‌عنوان جایگزینی برای مزدا ۲ انتخاب کنند. کراس‌اوور جذاب CX-۳ نیز با ارتفاع بیشتر و پنل‌های بزرگ بدنه از پلتفرم جدید مزدا ۲ استفاده می‌کند؛ این خودرو برای جلب توجه خریدارانی در نظر گرفته شده است که به دنبال ظاهر درشت یک SUV همراه با دینامیک رانندگی یک خودروی سدان هستند.

۵- جگوار XK؛ ۳ دستگاه

 

جگوار

 

جگوار XK کوپه و کانورتیبل در طول عمر خود یک ماشین جذاب بود؛ ولی از سال ۲۰۱۰ به بعد با ورود مدل‌های جدید XF سدان و کوپه‌ی اسپرت F-Type، جذابیت خود را از دست داد. از سال ۲۰۱۵ به بعد، با فروش ۵۰ دستگاه نسخه‌ی ویژه XKs که نسخه‌ی محدود نام داشتند و همه‌ی آن‌ها بر پایه‌ی نسخه‌ی XKR با پیشرانه‌ی ۵۱۰ اسب بخاری و مجهز به سوپرشارژر بودند، تولید XK به‌صورت رسمی متوقف شد.

۶- آکورا TSX؛ ۴ دستگاه

 

آکورا

 

زمانی که آکورا در سال ۲۰۱۵ مدل جدید TLX را معرفی کرد، این خودرو در یک اقدام سریع، جایگزین دو  مدل TSX و TL سدان شد. با وجود توقف تولید این مدل بعد از سال ۲۰۱۴ ، تعدادی از TSX-ها، امسال نیز فروخته شدند. نسل اول این خودرو به‌عنوان برنده‌ی چندین دوره و قرارگیری در بین ۱۰ خودروی برتر، بعد از طراحی دوباره که منجر به ارائه‌ی مدل واگن این خودرو در سال ۲۰۱۰ شد، پیشینه‌ی خوبی از خود در ذهن ما برجای گذاشته است. متأسفانه، TSX واگن در حال حاضر عرضه نمی‌شود و کراس‌اوور‌های جذاب آکورا به نام MDX و RDX جایگزین مدل واگن شده‌اند.

۷- سایون IQ؛ ۶ دستگاه

 

سایون

 

فروش سایون در سال ۲۰۱۶ متوقف شد و تلاش این شرکت برای فروش باقیمانده‌ی این خودروی کوچک شهری نیز به‌زودی به پایان می‌رسد. تویوتا، IQ کوچک را در سال ۲۰۱۱ برای ایالات متحده به ارمغان آورد و به امید اینکه این خودروی کوچک ۱+۳ نفره، خریداران جوان با بودجه‌ی متوسط را جذب کند، آن را با نشان سایون عرضه کرد. این اتفاق هرگز رخ نداد؛ IQ روزبه‌روز جایگاه خود را از دست داد و حتی در تعدادی کمتر از اسمارت FORTWO به فروش رسید. ۲۰۱۵ آخرین سال حضور IQ بود و حال عرضه آن متوقف شده است.

۸- لکسوس LFA؛ ۶ دستگاه

 

لکسوس

 

LFA به‌عنوان اولین و شاید آخرین سوپراسپرت لکسوس، یک خودروی شگفت‌انگیز است که به هیچ‌یک از خودروهای دیگر ساخت تویوتا شباهتی ندارد. از لحاظ فنی، LFA فقط با مدل‌های سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ فروخته شد و قیمتی نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار داشت. لکسوس درمجموع ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید کرد و ماهانه فقط ۲۰ خودرو در کارخانه‌ی مستقر در ژاپن ساخته می‌شد. برای دلسرد کردن خریداران بالقوه‌ی LFA از فروش دوباره‌ی خودرو برای کسب سود بیشتر، لکسوس برنامه‌ای اجباری در ایالات متحده برپا کرده است که خریداران قبل از اینکه قادر به خرید خودرو باشند، ابتدا باید خودرو را به مدت ۲ سال اجاره کنند. برنامه‌ی تولید آهسته، همراه با اجاره‌نامه‌ی اجباری برای خریداران، توضیح می‌دهد چرا خودروی LFA، در چند سال گذشته هنوز در گزارش فروش شرکت تویوتا ظاهر می‌شود.

۹- تویوتا FJ کروزر؛ ۹ دستگاه

 

تویوتا

ادای احترام به مدل به‌یادماندنی تویوتا لندکروزر از زمان بسیار دور واجب است؛ مدل FJ کروزر نیز یکی از شاخص‌ترین خودروهای تویوتا است که در حافظه‌ی ما نقش بسته است. این خودرو با قابلیت آفرود معقول، استایل و طراحی قدیمی بر پایه‌ی رانر کروزر، یک موفقیت در این سگمنت محسوب می‌شود و به‌سرعت جایگاه خود را در میان علاقه‌مندان آفرود بازکرده است. این خودرو از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۴ تولید شد و هنوز از خودروهای رده‌بالای این شرکت محسوب می‌شود؛ اما مشخص نیست ۹ دستگاهی که امسال به فروش رفته است، نسخه‌ی ویژه‌ی این خودرو با امکانات ویژه‌ی آفرود سال ۲۰۱۴ بودند یا نه!

۱۰- سایون xD؛ ۹ دستگاه

 

سایون

 

سایون xB مکعبی شکل، می‌توانست به‌عنوان یک موفقیت در ایالات متحده مطرح شود؛ اما هر دو مدل عرضه‌شده xA و xD هرگز در این راه موفقیتی کسب نکردند. بدون در نظر گرفتن طراحی مکعبی شکل و خاص xB، درواقع بقیه‌ی سایون‌ها یک تویوتا با برند سایون هستند؛ بازار تویوتا در ژاپن نیز با خودروی xD ارتباط مستقیم دارد. خریدوفروش نسبتاً کم xD، باعث توقف تولید این خودرو بعد از سال ۲۰۱۴ شد، همچنین تویوتا قبلاً اعلام کرده بود که برند سایون بعد از سال ۲۰۱۶ به‌طور کامل تعطیل خواهد شد. با این حال تعدادی از خودروهای باقی‌مانده، در تقویم فروش امسال دیده می‌شوند، از جمله ۹ دستگاه خودرویی که در لیست فروش تویوتا در ماه نوامبر ثبت شده است.

۱۱- مینی کوپه و رودستر؛ ۱۲ دستگاه

 

مینی

 

کمپانی مینی با الهام از شرکت مادر خود، یعنی بی‌ام‌و، تجربه‌ی ساخت مدل‌های مختص به خود را دارد که شامل کوپر استاندارد با سقف سخت، کوپر کانورتیبل، کلابمن و کانتریمن اسپرت دونفره در ۲ نسخه اسپرت کوپه و رودستر است. نسخه‌های کوپه و رودستر سبک‌تر و کوتاه‌تر از نسخه‌های با سقف سخت و کانورتیبل هستند؛ هردو مدل از شیشه‌ی بازدارنده‌ی باد و سقف جمع‌شونده بهره‌ می برند. با نگاهی به‌ظاهر نسخه‌ی کوپه، متوجه شباهت آن با کلاه بیس‌بال می‌شوید. بااین‌حال عملکرد فنی این نسخه بهتر از مینی‌های استاندارد نیست و مینی‌های کوپه و رودستر از این لحاظ شاید کمی خوشایندتر از نسخه‌ی استاندارد باشند. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید و کمپانی مینی در حال‌ حاضر فقط ۵ مدل اصلی - پنجمین مدل خودرویی برقی خواهد بود- به فروش می‌رساند؛ احتمالاً کوپه و رودستر‌های جدید نیز نوعی از مدل برقی مینی خواهند بود.

منبع: زومیت

کد خبر 65138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha