نقل و انتقال خودرو در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی است

پرشین خودرو:عضو هیات مدیره و مسئول کمیته نظارت و بازرسی کانون سردفتران ودفتریاران استان اردبیل گفت: طبق ماده 29 قانون جرائم راهنمایی و رانندگی هرگونه نقل و انتقال خودرو فقط در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی است.

به گزارش «پرشین خودرو»،  بهمن الفی در همایش سردفتران و دفتریاران استان اردبیل افزود: امروز چالش بزرگ در عرصه کاری دفاتر اسناد رسمی بحث صلاحیت تنظیم اسناد نقل و انتقال خودرو است.
وی با اشاره به اینکه ماده 29 قانون جرائم راهنمایی و رانندگی مورد اختلاف نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد و املاک و قوه قضائیه است، اظهار کرد: نیروی انتظامی اعتقاد دارد که برگ سبز صادره شده از طرف آنها سند رسمی است در حالی که ما اعتقاد داریم تنظیم اسناد رسمی در صلاحیت ذاتی دفاتر اسناد رسمی است.
وی اظهار کرد: به استناد ماده یک قانون دفاتر اسناد رسمی واحدی است وابسته به وزارت دادگستری که برای تنظیم و ثبت اسناد رسمی طبق قوانین و مقررات تشکیل شده است.
وی بیان کرد: در حالی که وظیفه ذاتی و صلاحیت راهنمایی و رانندگی بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ها و دیون معوق و تعویض پلاک می باشد.
الفی گفت: تعویض پلاک به معنی تغییر مالکیت و انتقال خودرو نیست بلکه مقدمه تنظیم سند رسمی انتقال در دفاتر اسناد رسمی است و کسانی که می خواهند نقل و انتقال خودرو انجام دهند باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

عضو هیات مدیره و مسئول کمیته نظارت و بازرسی کانون سردفتران ودفتریاران استان اردبیل با بیان اینکه مراکزتعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی در عرض همدیگر نیستند، افزود: این که گفته شود مردم به هریک از آنها رجوع کردند دیگر نیازی به مرجع دیگر نیست حرف درستی نیست چون طبق قانون وظیفه راهنمایی و رانندگی تعویض پلاک است نه انتقال خوردو و وظیفه دفاتر اسناد رسمی ثبت رسمی معاملات خودور می باشد.

وی با اشاره به اینکه قلمداد کردن برگ سبز هم به عنوان سند رسمی انتقال وسایل نقلیه خلاف است، اظهار کرد: تعویض پلاک یک عمل مادی است و دلالت بر انجام معامله ندارد در حالی که ثبت رسمی معامله در دفاتر اسناد رسمی یک عمل حقوقی است و تابع اراده طرفین معامله می باشد.

وی بیان کرد: در هیچ جای دنیا پلیس و نیروی انتظامی در تنظیم سند نقل و انتقال و معامله خودرو نقشی ندارد و پلیس فقط نقش اخبار کننده معامله در سوابق و مدارک را بر عهده دارد.
عضو هیات مدیره و مسئول کمیته نظارت و بازرسی کانون سردفتران ودفتریاران استان اردبیل با اشاره به تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر این که ثبت معاملات خودرو در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی است، افزود: با توجه به اینکه کار سردفتران کار حقوقی است ونقل و انتقال خوردو هم یک کار حقوقی است به همین دلیل از سوی مراجع مختلف از جمله سازمان بازرسی کشور، بازرسان ادارت ثبت و کانون و سازمان امور مالیاتی نظارت می شود و دارای مسئولیت انتظامی و مدنی و کیفری است.
پخش کلیپ و تجلیل از سردفتران و دفتریاران پیشکسوت بازنشسته استان اردبیل از دیگر قسمت های این همایش بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 65174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sutodeh ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    2 0
    پول دادن به دفاتر اسناد رسمی بابت ماشین اشتباه بزرگیه فقط جیب یک سری آدم منافع طلب رو پر میکنید و بس
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    2 0
    کجای دنیا خودرو را سند می زنن که شما می زنید چرا هزینه اضافه می تراشید؟