اقدامات سازمان گسترش برای توسعه صنایع ریلی تشریح شد

پرشین خودرو:در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد ، برنامه ریزی های لازم برای تامین 2 هزار دستگاه واگن از سوی سازمان گسترش انجام شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، رئیس هیات عامل سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران با اعلام این خبر افزود : برای تحقق این امر شرکت های ره نورد(مدیریت طرح تامین و ساخت 2 هزار دستگاه واگن مترو) و ساپریکو (شرکت زنجیره تامین قطعات صنعت ریلی) از طرف ایدرو تاسیس شدند.
وی یادآور شد : اساسا در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به صنعت ریلی شده است که نشان از اهمیت توسعه این صنعت در نزد دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد و طی چندسال اخیر با مشارکت شرکت های خارجی اقدامات قابل توجهی در توسعه صنعت ریلی درون شهری و برون شهری در بخش زیرساخت، ناوگان و توسعه قطعه سازی و مجموعه سازی صورت گرفته است.
منصور معظمی در خصوص بخش برون شهری صنعت ریلی گفت : در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر خط ریلی برون شهری در کشور وجود دارد و نیاز کشور در افق ۱۴۰۴ به این بخش از خطوط ریلی ۲۵ هزار کیلومتر می باشد ، یعنی بطور متوسط سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر باید خط ریلی برون شهری ایجاد گردد.
وی اضافه کرد : همچنین تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۵۰۰ دستگاه واگن مسافری برون شهری در کشور موردنیاز است که بطور متوسط سالانه ۲۵۰ دستگاه از این واگنها باید به خطوط ریلی برون شهری اضافه گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج واگن ساز بزرگ در کشور فعالیت دارند که ظرفیت تولید آنها در بخش تولید انواع واگن برون شهری ۴۰۰ دستگاه در سال می باشد افزود: از اقدامات دیگر صورت گرفته در این بخش تامین ساخت داخل ۵۰% ارزشی واگن ها در کشور می باشد ولی در بخشهایی مانند سیستم های ناوبری ،‌ ترمز، پروپالشن، تهویه و… همچنان نیاز به تامین از خارج وجود داشته که برنامه ریزی برای ساخت داخل نمودن این بخشها هم صورت گرفته است .

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره ظرفیت های بخش درون شهری صنعت ریلی گفت : در حال حاضر در ۹ کلان شهر کشور (تهران-تبریز-مشهد-شیراز-اصفهان-اهواز-کرمانشاه-کرج-قم) خطوط مترو احداث و یا در حال بهره برداری است و در ۱۰ شهر دیگر نیز (یزد-رشت-قزوین-اردبیل-اراک-همدان-بندرعباس-کرمان-زنجان-ارومیه) برنامه توسعه خطوط مترو وجود دارد.
وی در خصوص توان تولید واگن گفت : توان تولید انواع واگن مترو یک طبقه و دو طبقه با بدنه های کربن استیل و آلومینیومی با ظرفیت اسمی ۶۵۰دستگاه در سال در کشور وجود دارد که در واگن های دو طبقه ۵۵% قیمت تمام شده و یک طبقه با ۳۵% قیمت تمام شده ساخت داخل صورت گرفته است.
همچنین در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ دستگاه واگن در خطوط مترو فعال کشور در حال سیر بوده و طی چهارسال آتی به ۲ هزار دستگاه واگن مترو موردنیاز می باشد .

 

کد خبر 65486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha