قرارداد با بوئینگ و ایرباس قردادی که لازم بود

پرشین خودرو:عقد قرارداد خرید ۸۰ فروند بوئینگ و ۱۰۰ فروند ایرباس از سوی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برخی انتقادها را مطرح کرده که خرید هواپیما در شرایط فعلی اولویت کشور نبوده است. موضوعی که دفاعیه رسمی رییس جمهور از این قراردادها آن را باطل می‌کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، روحانی در جریان گفت‌وگوی مستقیم خود با مردم که بخش قابل توجهی از آن به برنامه‌های اقتصادی دولت می‌پرداخت، بار دیگر از قرارداد خرید هواپیما با شرکت‌های بزرگ جهان دفاع کرد. دفاعی که به نظر می‌رسد واقعیت را از جهتی دیگر نشان می‌دهد.

زمین‌گیری نزدیک به نیمی از هواپیماهای ایران و البته رسیدن میانگین عمر هواپیماها به بیش از ۲۰ سال باعث شده زنگ خطر برای نیاز جدی به توسعه ناوگان هوایی کشور احساس شود. موضوعی که نه تنها برای صنعت حمل‌ونقل ایران اهمیت بسیاری دارد که حتی می‌تواند در نگاهی کلان ضمانت ثبات و اعتماد جهانی به ایران باشد.

طبق توافق‌های صورت گرفته با بوئینگ و ایرباس، ایران‌ایر تنها ۱۵ درصد از مبلغ کل توافق برای خرید هواپیما را به شکل نقدی پرداخت می‌کند و مابقی با استفاده از فاینانسی تامین می‌شود که این شرکت‌ها خودشان آن را برای ایران ایجاد کردند.

در چنین برنامه‌ریزی زمان بازپرداخت کل فاینانس‌های ارائه شده برای قرارداد هواپیماهای جدید به حدود ۱۸ سال افزایش پیدا می‌کند و این موضوع جدای از آنکه فشارهای اقتصادی در ایران را پایین می‌آورد، در نگاه کلان‌تر اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

روحانی در صحبت‌های خود با مردم اعلام کرده "این‌که ما هواپیماها را از راه اجاره به شرط تملیک خریدیم و پولی که بابت این هواپیماها قرار است پرداخت شود در یک مدت ۱۸ ساله داده خواهد شد به معنای آن است که دنیا به ایران برجام و ادامه‌ راهی که آغاز کردیم اعتماد دارد. "

اگر این صحبت‌ها را در کنار اهمیت ورود هواپیماهای جدید برای صرفه‌جویی چهار میلیارد دلاری سالانه در کنار گذاشتن ایرلاین‌های خارجی قرار دهیم، مشخص می‌شود که خرید این هواپیماها نه تنها برای صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور اهمیت جدی داشته منبع: ایسنا

کد خبر 65514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha